Hip hop 80. let: Trochu špíny a přitvrdit, prosím!


Hip hop vznikl před více než třiceti roky v New Yorku. Jeho začátkům Koule.cz nedávno věnovala první sérií článků. Nyní si přečtěte o druhé etapě historie mezi lety 1984 a 1990, kdy rap fúzoval s rockem, Jižani si hip hop vyložili po svém, z gangsterů se stali hudebníci a naopak. Hip hop vstupoval do zlaté éry, rychle se vyvíjel a zároveň získával celosvětovou popularitu.

Významnou událostí hiphopové historie bylo v roce 1984 založení vydavatelství Def Jam Records, které si vymyslel dnes velmi vážený producent Rick Rubin, tenkrát kytarista kapely Hose. Rick Rubin se seznámil s Russelem Simmonsem, s nímž začal podnikat. Prvními do světa vyslanými projekty byli například Beastie Boys nebo rapper LL Cool J. Zde začala cesta hip hopu do výšin hudebního byznysu. Ve stejném roce vydal svůj první singl Doug E. Fresh, jeden z prvním beatboxerů, schopný „zahrát“ celou píseň včetně bubnů pouze s použitím svých úst.

Jižní vítr je krutý
Kolem roku 1985 můžeme vystopovat kořeny tzv.Southern Rapu. Tvořit totiž začala miamská skupina s názvem 2 Live Crew. To byli typičtí představitelé hiphopového podžánru, kterému se říká Miami Bass. Je více taneční, charakterizuje ho používání automatického bubeníka Roland TR-808. Ale 2 Live Crew se proslavili také texty plnými různých sprosťačinek. U jejich třetího alba Nasty As They Wanna Be někteří kritici nepovažovali za dostatečnou ani varovnou nálepku o škodlivosti textů „Explicit Lyrics“.

Poslechněte su 2 Live Crew a jejich Get it Girl

Ukázka práce s rytmem na Roland TR-808

O rok později měla k hip hopu co říct také houstonská trojka Geto Boys. Když v roce 1988 opustil Rick Rubin vydavatelství Def Jam, založil své vlastní American Recordings a v něm vydal také jedno z alb těchto jižanských rapperů.

Poslechněte si Geto Boys a jejich You Ain`t Nothin`

Do historie hip hopu se navždycky zapsal i Joseph, mladší bratr Russela Simmonse. Nejdříve ho Russel zapojil jako DJe pro rappera Kurtise Blowa, kterému dělal v té době manažera. Joseph si zvolil jméno DJ Run. Později přesvědčil svého kamaráda Derryla McDanielse, aby s ním začal rapovat. Ten nejdříve nosil jméno Easy D. Russel Simmons se rozhodl dvojce nováčků pomoci, ale jen pod podmínkou, že si Easy bude říkat D.M.C. a dohromady ponesou název Run D.M.C. I když se takové jméno začínajících hudebníků zpočátku moc nelíbilo, těžko dnes najdete fanouška hip hopu, který by ho neznal. Duo doplnil ještě DJ Jam Master Jay.

Kapela navždy ovlivnila pohled na hip hop. Už její první singl It`s Like That  z roku 1983 ukázal nový směr – daleko ostřejší rap společně s úderným tanečním rytmem, který už si nebral za vzor funk. Svůj charakteristický styl ovšem Run D.M.C. dokázali v roce 1985 posunout další deskou King of Rock, představující úplně nové spojení rapu a rocku. Trio zaznamenalo obrovské úspěchy. Když vydávalo singl My Adidas, jeho členové se procházeli v teniskách Adidas Superstar bez tkaniček, a tak určili jeden ze zásadních hiphopových módních trendů, který přetrvává dodnes.

Poslechněte si hochy z Run DMC

Pro hudbu bych zabíjel
Debaty o hip hopu nastartovali také rappeři, zabývající se ve svých textech životem gangsterů, který v té době vedlo dost černochů a nezřídka i samotní rappeři. Jedním z prvních, kteří si jako téma vybrali zločin, byl Schooly D z Philadelphie. V roce 1984 nahrál singl Gangster Boogie. Nepřehlédnutelným hiphopovým gangsterem byl také Ice-T – v roce 1986 vydal svůj první singl 6`n The Morning. Text je o drsném životě na ulici, útěky před policií, pasácích a vraždách. Tento hit definoval celý jeden hiphopový styl, kterému se říká Gangsta Rap.

Ve stejném roce se představili hudebnímu světu také rappeři, kteří později uspěli i sólově: Dr.Dre, Ice Cube, Eazy E, MC Ren a DJ Yella. Tenkrát si říkali N.W.A. (Niggaz With Attitude, tedy „Negři s názorem“). Eazy E založil vydavatelství Ruthless Records, díky němuž v roce 1987 vyšlo první album N.W.A and The Posse. Dříve drogový dealer Eazy E nemusel pro témata chodit daleko. V drsných textech i hudbě produkované Dr.Dre se tehdy našlo mnoho černochů. Píseň Niggaz For Life se dokonce dostala na 1. místo v popové hitparádě. I když se desky prodávaly skvěle, některá rádia jejich hudbu s pobuřujícími texty odmítala hrát. Asi nejznámějším hitem se stala píseň Straight Outta Compton z druhé desky.

Poslechněte si Ice-T – 6`n The Mornin`, song z roku 1878, živě v roce 1995

N.W.A  a jejich Straight Outta Compton 1988

Rap a věci veřejné
Formou ne tak násilnou, spíše záměrně provokující, to pojala skupina Public Enemy z opačného pobřeží Spojených států. Parta přátel, kteří společně pracovali v rádiu, fungovala už od roku 1982. Jedna z jejích prvním demonahrávek Public Enemy no.1 se dostala do rukou producentu Ricku Rubinovi, který jim okamžitě dal šanci.První deska Yo! Bum Rush The Show pod jeho dohledem vyšla v roce 1987 a dostala se hned na nejvyšší příčku hiphopových hitparád. Rappery této skupiny jsou dodnes Chuck D, vystudovaný grafik a člověk, který má velký přehled také o politice, a Flavor Flav, dobře známý obrovskými hodinami, které nosí na krku. Zásadní přínos představují Public Enemy hlavně díky svým textům, zabývajícím se věcmi veřejnými. Inspiraci pro pozdější hiphopery znamenaly také mistrné triky DJe Terminatora X.

Poslechněte si Public Enemy a Fight The Power

Na stejné straně USA se na konci 80. let formovala i skupinka mladých lidí, kteří si říkali Native Tongues. Byli propojeni se spolkem Zulu Nation o něco staršího rappera Afriky Bambaaty. S Public Enemy měli společný zájem, za své považovali hlavně téma černošské identity a sklonů k filozofii a spiritualitě. Hudebně se nechali ovlivnit jazzem a soulem, nastartovali tedy jemnější a přemýšlivější vlnu hip hopu. Ze spolku později vyšly slavné skupiny De La Soul a Tribe Called Quest.

Tribe Called Quest  a jejich Bonita Applebum 1990

http://www.youtube.com/watch?v=46c8AqzjLCg

Důkazem, že na počátku roku 1986 vstupuje rap do zlaté éry, byl i vznik prvního hiphopového televizního pořadu Yo! MTV Raps, který začala v roce 1988 vysílat televize MTV.

Další kapitola představí posun ve vývoji hudby producenta a rappera Dr.Dre. Od drsných N.W.A. pod vlivem funku 70. let a hlavně George Clintona směřoval Dr.Dre k vytvoření dalšího zásadního stylu hip hopu s názvem G-Funk. Tupac Shakur byl v té době ještě tanečníkem skupiny Digital Underground.

Témata: