Štítek Reklama
7. 3.2016

12 tajemství, která zná ajťák v každé firmě

  • Článek
Více článků jako tento
Motiv detailu novinky

Autor fotografie: Shutterstock.com

Je to běžná věc. Zažádat ve větší firmě o pomoc IT oddělení nebo Help desk nebo admina. Jmenuje se to různě, ale vždy jde o to samé. Kdy a proč si na váš problém ajťáci udělají čas?

  1. Hesla, ach ta hesla. Ano, mluvíme o těch vašich. Ajťáci je znají. Nikoliv jen proto, že se na ně mohou podívat přímo ze systému, ale proto, že vědí, že si je píšete na lístečky, zadní stranu nástěnky a na spodní stranu podložky pod myš. Anebo, že heslo bude 1234. Když pak voláte, že jste ho zapomněli, obracejí na druhém konci linky oči v sloup.
  2. Hezky Česky vypnout zapnout. Snem IT podpory je vás naučit restart předtím, než jim zavoláte. Hluboce nad 50% všech problémů, co řeší, toto kouzlo vyřeší. Je rozdíl mezi restartem celého počítače a zavřením panelu internetového prohlížeče, popřípadě celého prohlížeče. Tato trojkombinace je prý nad síly většiny uživatelů.
  3. Můžete si za to sami, většinou. Jakmile od admina uslyšíte něco o MAC adresách a jejich připodobnění k adrese bydliště, že packet je obálka a router hlavní pošta, víte, že vás má za počítačového negramotu. Nemluvíte jako on, a tak se vám to snaží polopaticky vysvětlit. Opět platí, že snad 50% help ticketů (upozornění na problém) má původ v nesprávném používaní technologie.
  4. Šéfové jsou nejhorší. Zkušenost, kterou každý ajťák rád sdílí po pár pivech, je ta se šéfem. Je k nevíře, že lidé, kteří to všechno řídí, si nezavolají skypem nebo nenaskenují dokument. Jsou z jiné doby a jiného těsta. A mají zástupy sekretářek, které za ně IT „dávají“. Ajťák pak řeší i obnovu dat na iPhonu - spadlého víte kam.
  5. Přejí si, abyste je namnožili. V případě, že váš problém už celé dva týdny čeká na vyřešení, příčina je jednoznačná. Ajťák je zcela astronomicky přetížen. (pokud zrovna nehraje střílečku) A přeje si, aby dostal někoho dalšího k ruce. Což ovšem vedení neudělá. Tedy do doby, než Ajťáka odveze záchranka nebo koroner.
  6. Speed triky. Existují metody, jak právě váš problém popostrčit ve frontě čekající na vyřízení směrem nahoru. Ohánět se uzávěrkou projektu ještě dnes odpoledne do konce pracovní doby. Zmínit jméno šéfa, čím na vyšší pozici, tím lepší. Připomenout roztomilou debatu na vánočním večírku a doufat, že jste si nepopletli ajťákovo jméno. Nezaškodí i co nejpřesnější popis kroků popisujících, kdy se děje chyba a jak jste se už pokoušeli ji odstranit. (to je nejrozumnější)
  7. Tiskárny se ignorují. Problémy s tiskárnou se řeší až nakonec anebo vůbec. Důvodem, je, že jsou většinou tak elementární, že si osazenstvo kanceláře během času pomůže samo. (svéprávnější kolega se prostě blýskne) No uznejte - zaseknutý papír, vypadlý papír, vypadlý kabel, vypnout zapnout, nový toner, nesprávný rozměr dokumentu…
  8. Ajťáci jsou také jen lidi. Určitá jejich sorta sice nosí v práci pantofle a má trochu jiný pohled na osobní hygienu, ale mají rádi hřejivý lidský kontakt. Aby ne, když jsou neustále zavřeni v serverovnách a civí na obrazovku. Pár slov o počasí nebo čemkoliv ne „IT“ dokážou ocenit. Většina je encyklopedicky vzdělána v oblasti vtipů a různých fórků obecně. Když si vás oblíbí, dostanete kromě přednostního odbavení například tajně skladovaný salám právě z té serverovny.
  9. Nemají rádi vaše lži. Ostřílený ajťák už toho viděl hodně. Vaše vysvětlování o náhodném pádu počítače na schody nebudou soudit, jde jim o to situaci vyřešit. Když jim ale budete tvrdit, že nevíte, proč notebook umřel a bude celý ulepený od koly a kafe a zbytků od včera, nepochodíte.
  10. Vědí o vašich prasárničkách. Ne, že by chtěli, je to jejich práce. O vašich porno zálibách na internetu vědí rozhodně víc než váš partner / ka. Některé korporace mají pravidlo, že vám právě IT oddělení pošle nenápadný výpis stránek, které jste v poslední době navštívili. A ty „závadné“, soukromé a nesouvisející s prací ani nemusejí být zvýrazněné.
  11. Můžou číst vaše emaily. Ruku na srdce, koho to ale zajímá? Nemají na to čas a dělají to jen z příkazu managementu. Takže se zařiďte podle toho. Vaše emaily můžou číst oni a s trochou úsilí kdokoliv. Víte, jak se dříve napařovaly dopisy, aby se daly nepozorovaně otevřít? (dnes je to mnohem jednodušší)
  12. Není podpora jako podpora. Je třeba respektovat, že i ajťáci mají rozdělení na kasty. Jsou mezi nimi šroubováci, co dělají hardware. Programátoři, tedy softwarová podpora. Dráťáci, tedy síťaři, a kravaťáci, co chodí na porady. Pozor, na kterou kastu se obracíte, protože se navzájem moc nemusejí a prohlašují o sobě, že ten druhý „má prd co na práci“.

IPhone pro opilce, to chceš! Video

Co si myslíme při práci za PC: Dělej, načti se!

Mohlo by tě také zajímat

  • Článek
YouRadio

Začni poslouchat, co tě baví

iStyle
Štítek Reklama