Štítek Reklama
27. 2.2010

Tohle je můj vrah. Najděte ho, prosí Susie v Pevném poutě

  • Článek
Více článků jako tento
Motiv detailu novinky

Susie z fimu Pevné pouto - Autor fotografie: Foto csfd.cz

"Jmenuji se Susie Salmonová. Když mi bylo čtrnáct, byla jsem zavražděna." Tak nějak začíná nový film režiséra Petera Jacksona, který si od Středozemě odskočil tentokrát do jakéhosi "mezinebí". Právě odtud hlavní hrdinka sleduje nejen svou truchlící rodinu, ale i vraha, který je stále na svobodě...  A při chuti.

Pevné pouto má zvláštní způsob vyprávění. Začíná z místa, kde většina filmů končí, hlavní hrdinka je mrtvá a detektivka je detektivkou jen poloviční, protože pachatele známe hned od samého začátku. Do pátrání po vrahovi se pouští otec Susie (Mark Wahlberg). Po čase se honba za vrahem ale stává posedlostí, která ho odtrhává od rodiny.

Film má silné momenty. Jsou tu místa, která vás přimrazí do sedaček a při kterých budete uznale pokyvovat hlavou nad režisérským uměním Petera Jacksona. Způsob, jakým dokáže dramaticky vyšponovat scénu, vyhnat napětí na nejvyšší mez a pocuchat vám nervy, si zaslouží jedničku s hvězdičkou. Zejména smrt Susie, ačkoliv oproštěná od jakéhokoliv explicitního zobrazení násilí a odehraná pouze dialogy, funguje lépe, než kdybychom všechno viděli.

Z filmu Pevné poutoNěkteré scény jsou svou drásavou atmosférou skoro až k nevydržení. Jacksonovi přitom neslouží jen obrazová stránka, ale dobře pracuje i se zvukovou dramaturgií. Scéna v domě vraha vás přiměje poslouchat zvuky natolik bedlivě, že skoro slyšíte vlastní dech.

Vítejte ve světě západu slunce
Jedním z prostředků, kterými Jackson vsugerovává skoro až tělesnou blízkost vraha, jsou atypické makrodetaily, se kterými režisér v jeho charakterizaci pracuje.
Pro svět Susie jsou naopak typické prosluněné, kýčovité počítačové scenérie, s jejichž stylizací a intenzitou už to tvůrci trochu přehnali. "Mezinebí" je totiž po čase otravné a všechny ty vizuální vychytávky nakonec jsou tak trochu zbytečné.  
Je jasné, že Jacksonovi šlo o zobrazení kontrastu obou světů, ale člověk se paradoxně více těší do reality 70. let, která je mnohem atraktivnější než všechny ty poletující lístečky a západy slunce ze světa mrtvé Susie. Dějová linie holčičky je totiž v podstatě jenom o vizuálních fíglech - sama hrdinka je zvláštním způsobem neaktivní a pouze v roli pozorovatele, který do děje skoro vůbec nepromlouvá.

Podívejte se na ukázky z filmu

Kdyby tvůrci filmu podtrhli temnou linie příběhu a Jackson se tolik nevyžíval v počítačových kouzlech, mohl to být snímek s přesahem do naší doby, který diváka na konci opustí zdeptaného. Takhle zůstalo bohužel jen u „kdyby“. Katarze se nedostavila.
Je to škoda, protože možnosti tu byly veliké.

Pevné Pouto 
Drama, 2009, 135 minut
USA/Velká Británie/Nový Zéland 
Režie: Peter Jackson
Hrají: Mark Wahlberg, Rachel Weisz, Saoirse Ronan, Stanley Tucci, Susan Sarandon, Rose McIver, Michael Imperioli a další
Premiéra v ČR: 18. března 2010

Mohlo by tě také zajímat

  • Článek
YouRadio

Začni poslouchat, co tě baví

iStyle
Štítek Reklama