Štítek Reklama
10. 5.2016

Anifilm 2016 už má své vítěze

  • Článek
Více článků jako tento
Motiv detailu novinky

Cenu za celovečerní film pro dospělého diváka získali Charlie Kaufman a Duke Johnson za snímek Anomalisa, za celovečerní film pro děti Alain Gagnol a Jean-Loup Felicioli za film Phantom Boy. Nejlepším krátkým filmem je francouzská Periferie. Nejlepším studentským filmem pak je Happy End.

Mezinárodní festival animovaných filmů Anifilm 2016 se blíží k svému závěru a už zná vítěze ve všech festivalových soutěžích. Hlavní cenu poroty v Mezinárodní soutěži celovečerních filmů pro dospělé získali režiséři Charlie Kaufman a Duke Johnson za snímek Anomalisa.

Zvláštní uznání v této kategorii si odnáší Jan Bultheel za film Cafard. Nejlepším snímkem Mezinárodní soutěže celovečerních filmů pro děti vyhlásila porota francouzsko-belgický film Phantom Boy režisérů Alaina Gagnola a Jean-Loup Felicioliho. Francouzskou dominanci pak potvrdil film Adama režiséra Simona Roubyho, který získal od poroty čestné uznání.

V Mezinárodní soutěži krátkých filmů získal hlavní cenu francouzský režisér David Coquard-Dassault za svůj film Periferie (Periferia). Zvláštní uznání si z Anifilmu odnáší irský režisér Jack O'Shea za film Temný kabát (A Coat Made Dark).

Hlavní cena v Mezinárodní soutěži studentských filmů zůstává doma – porota ji udělila českému filmu Happy End režiséra Jana Sasky z pražské FAMU. Další studentský film Vlčí hrátky (Vučje igre / Wolf Games) chorvatské režisérky Jeleny Oroz z Academy of Fine Arts Zagreb si z festivalu odváží čestné uznání.

V  Mezinárodní soutěži abstraktních a nenarativních animací si festivalový vavřín odváží snímek Nepřítomný (Absent) rakouské režisérky Nikky Schuster. Další soutěžní kategorií byla Mezinárodní soutěž videoklipů, kterou ovládl režisér Masanobu Hiraoka s klipem k písni The Eye of the Storm skupiny EZ3kiel.

Soutěžní novinkou letošního Anifilmu pak je soutěž o diváckou cenu pro nejlepší český film festivalu, kterou si letos odnáší film Až po uši v mechu režisérů Filipa Pošivače a Barbory Valecké. A toto nejsou jediné ceny festivalu – na samém začátku byla udělena Cena za celoživotní přínos animovanému filmu, kterou získal režisér, scenárista a výtvarník Václav Mergl, jehož filmové i výtvarné tvorbě se festival věnoval jak v projekcích, tak i v podobě výstavy jeho autorských výtvarných prací a návrhů pro jeho animované filmy.

Již nyní je možné shrnout pár statistických údajů: na jednotlivé filmové, odborné i doprovodné programy přišlo více než 27 000 diváků. Festivalu se zúčastnilo přes 1 000 filmových profesionálů, v sedmi soutěžních sekcích se utkalo 142 snímků a z toho jich 10 bylo celovečerních, 34 krátkých, 41 studentských, 25 v kategorii abstraktní a nenarativní animace, 19 videoklipů a 13 dalších se zapojilo do divácké soutěže českých filmů.

V doprovodných programech pak bylo odpromítáno dalších téměř čtyři sta filmů. Proběhlo přes 25 workshopů, přednášek a prezentací, 3 výstavy, 3 divadelní představení a během festivalových večerů vystoupilo 11 hudebních formací.

A jaké další zážitky si diváci a hosté z Anifilmu 2016 odvážejí? Spolu s festivalem měli možnost zamyslet se nad tématem domova a jeho opouštění díky programu „Kde domov můj?“, i díky němuž se mohli v Třeboni setkat s mnoha tvůrci, kteří svůj život a profesní kariéru spojili se změnou domova – například v USA působícími animátory českého původu Jakubem Písteckým a Janem Pinkavou, mohli vidět starší i nejnovější filmy známého českého emigranta Paula Fierlingera, poznat v USA působícího íránského režiséra Nourredina Zarrinkelka a mnohé další tvůrčí migranty.

A také prožít osudy mnoha migrantů díky výběru filmů věnovaných tomuto tématu. Díky Anifilmu také mohli letošní diváci procestovat celou historií španělského animovaného filmu díky programu Od čmáranic k pixelům, věnovanému nejlepším animačním počinům vytvořeným v tomto regionu – a to od prvních animačních pokusů až po jeho nejnovější a kritiky i diváky oceňované celovečerní filmy.

V programu tradičně nechyběly filmy nominované do finále soutěže o evropskou cenu Cartoon d´Or. Divácky oblíbená Bilance pak představila několik celovečerních snímků, mezi nimiž nemohli chybět Mimoni, V hlavě nebo Pat a Mat ve filmu.

V programu Works in Progress věnovaném budoucnosti, tedy připravovaným filmům, prezentovali tvůrci své projekty. Diváci tak jako první měli například viděli ukázky z filmu Lichožrouti režisérky a výtvarnice Galiny Miklínové a dozvěděli se, v jaké fázi příprav a natáčení je další český celovečerní film Tonda, Slávka a génius.

Na Anifilmu se nejen promítalo, ale i rovnou animovalo – na náměstí, v centru Roháč a nově i v Domě animace, kde probíhaly workshopy 3D animace, tvorby animace k počítačovým hrám, a nově také workshop odlévání filmové loutky a celé jedno patro bylo určeno programu Game Day, kde se hrály počítačové hry kandidující na cenu Česká hra roku. Děti i rodiče pak animovali s podporou lektorů v tradičních  Dílnách animace.

Žebříček, který stojí za to: 80 nejlépe natočených filmů podle Američanů

Kvíz: Jak dobře znáte romantické komedie?

Mohlo by tě také zajímat

  • Článek
YouRadio

Začni poslouchat, co tě baví

iStyle
Štítek Reklama