Drake vs. Kendrick Lamar: Žádná bitva. Jen dvě skvělé desky

ondrejbambas

V únoru letošního roku přišla trochu nečekaně velká hip hopová nahrávka od Kanaďana Drakea. O měsíc později se o slovo přihlásil Američan Kendrick Lamar a rázem se ukázalo, že po jalové loňské sezóně bude ta letošní hiphopová dobrá. Než se naplno navrátí samozvaný bůh Kanye, kdo má právo sedět na rapovém trůnu – Drake, nebo Kendrick? Oba.

V magazínu Complex přirovnávají hudebníky Kendricka Lamara a Drakea k filmovým dílům: desku prvně jmenovaného To Pimp a Butterfly označují za oscarového favorita, zatímco Drakeův mixtape If You’re Reading This It’s Too Late za nadupaný blockbuster. A přesně tak se při poslechu alb cítíte: v obou případech jde o skvělé snímky, jen každý míří jinam. 

Drake ukazuje, jak to chodí v americkém hiphopu pro masy

Drake (28) na sobě tvrdě makal a z herce oblíbeného kanadského seriálu pro teenagery se stal uznávaným raperem. Od prvního hitu Best I Ever Had ale uběhlo několik let a změnil se i Drakeův projev. Označení poslední nahrávky jako mixtape je namístě a dobře vystihuje i její náladu, důležitější ale je, že Drake vytvořil bohatou kolekci 17 tracků. Ty přitom nejsou tak „radiové“ jako dřív a skladbu podobnou Hold On, We’re Going Home nebo Worst Behavior tu nenajdeme.

Ke spolupráci na If You’re Reading This It’s Too Late si Drake přizval producenty z OVO Sound, jeho nahrávací společnosti. Zvuk se tak omezuje na širokou škálu elektronických bicí a hutných a dunivých beatů, které nejlépe vyzní na hlasité audio soustavě. Přesně jako onen blockbuster, který si v domácím prostředí vychutnáte nejlépe s domácím kinem. A stejně jako je takový film cílen na masy, i Drake promlouvá k davům.

Na If You’re Reading This It’s Too Late se navíc (úspěšně) vymezuje posměškům o „bílém Židovi“, kterým ho častují kritici. Opouští teritorium pop music a představuje posluchačům zvuk současné produkce severoamerického hiphopu. Skladby asi těžko osloví ty, kteří žánru neholdují, ovšem fanoušci mají možnost poslechnout si poctivou práci; nechybí ani tvrdé řeči a vyzdvihování vlastního já. Žádná velká lyrika, deska je díky nečekaným změnám tempa, odsekávání a prodlužování slabik spíš špinavá. Na rozdíl od hudby Kendricka Lamara ale zůstává během celých sedmdesáti minut téměř neměnná a obrázek o ní si uděláte po poslechu dvou tří ukázek.

S If You’re Reading This It’s Too Late Drake potvrdit pozici předního hráče současného hiphopu, díky featuringům na deskách kamarádů jako Nicki Minaj ale funguje jako dobrá spojka mezi původní a ryze americkou scénou, která zpravidla nepřesáhne hranice, a velkou produkcí směřující na diváky MTV. 

Drake – If You’re Reading This It’s Too Late
Koule.cz dává: 85%
Vydavatelství: Cash Money
Celkový čas: 68:40

Kendrick Lamar – hlas černošského lidu

O rok mladší kolega Kendrick Lamar není tak známou osobností jako Drake, ale oficiální debut good kid, m.A.A.d city jej před třemi lety ovšem katapultoval mezi elitu světového rapu. Hit Swimming Pools (Drank) se stal nutnou součástí každého letního alkoholového opojení, do povědomí českých fanoušků se Kendrick dostal, když o rok později vystoupil na Hip Hop Kempu.

Lamar dojem respektované osoby a na rozdíl od některých svých kolegů nedává prvoplánově na odiv komponenty spojované s životem bohatých raperů, ani jemu se ale tyhle citace, silně zakořeněné v podstatě amerického hip hopu, nevyhýbají a občas si neodpustí nějaké ty silácké řeči. Jenže Kendrick myslí naštěstí i na hudbu, proto je zábavné luštit miliardu referencí a jinotajů, jež ze svých písní neustále chrlí.

Jestliže Drake se obklopil úzkým okruhem spolupracovníků, Kendrick nechal otevřené dveře komukoliv. Lépe řečeno: vybrané smetánce současné i minulé hudební branže. Na vzniklé fúzi hip hopu, R&B, free jazzu i tenzi mluveného slova se tak setkává Flying Lotus s George Clintonem, Bilal s Thundercatem (oba dva jsme měli nedávno možnost vidět v Praze) a také Kendrick Lamar s 2Pacem, s nímž vede v závěrečné Mortal Man posmrtný dialog. Zároveň se nebojí samplů, při nichž se dostane například na Sufjana Stevense, kterého si oblíbili již na desce Undun the Roots. 

To Pimp a Butterfly je komplikovaná výpověď. Vybraný komentář, v němž Kendrick reflektuje nejen sebe, ale i své blízké a vlastně celou společnost; zejména tu černou. A aby to Lamar posluchači ještě o něco ztížil, i na albu zní první singl v pozměněné „živé“ verzi, tedy bez přímočaré, čisté linky, kterou si rádia stále tolik žádají.

Stavět aktuální desky Drakea a Kendricka Lamara proti sobě je zbytečné. V obou případech se jedná o výborné nahrávky, každá z nich je ale určena primárně někomu jinému. Jeden hudebník oslavuje sebe a současnost, druhý vyzdvihuje černošskou komunitu včetně její (hudební) historie. Severní Amerika nemusí znamenat kraj splněných snů, ale pořád má co říct. A prostřednictvím podobných umělců podává zprávu, jak se také „dá dělat umění“. Zatraceně dobře.

Kendrick Lamar – To Pimp a Butterfly
Koule.cz dává: 95%
Vydavatelství: Interscope
Celkový čas: 78:51 

Témata:, ,