Štítek Reklama
17. 3.2015

Dyzajn market: Chceme pomáhat. Nával před stánky tak vítáme

  • Článek
Více článků jako tento
Motiv detailu novinky

18 českých a slovenských designerů vytvořilo 5. limitovanou kolekci Dyzajn marketu, tentokrát s podtitulem JARO a PROBUZENÍ. - Autor fotografie: Dyzajn market/ Angelina Nga Le

21. - 22. března se na piazzetě Národního divadla v Praze uskuteční první letošní Dyzajn market. Nese podtitul Jaro a pořídit si na něm můžete třeba kousky ze zelené limitované edice JARO a PROBUZENÍ, na které se podílela i spoluzakladatelka prodejní výstavy Terezie Tunková. V rozhovoru mluví o tom, jak je těžké se designem uživit, i o tom, proč je ráda, že před stánky u Národního divadla se - když nezlobí počasí - v podstatě nedá hnout.

V rozhovorech často říkáte, že slovo design berete s nadsázkou. Jde to?
Jsou lidé, kteří se s vámi budou hádat do krve, co to design vlastně znamená. Ale většině je jedno, zda jsou šaty design, autorská tvorba nebo sekáč. Prostě se jim líbí a pravděpodobně je nebude mít hodně lidí, protože je to jedinečný kousek třeba z Dyzajn marketu.

Překvapil mě váš letošní vizuál. Tradiční barevné vlnky, proužky a čtverečky vystřídala kolorovaná fotografie slečny s nákupní taškou a psem. Co vás k tomu vedlo?
Milulý rok jsme udělali redesign značky Dyzajn market. Ale protože bereme grafiku jako součást designérských oborů, rozhodli jsme se, že každý rok na grafice bude pracovat jiné grafické studio. Logo zůstává, vizuální styl je pro tento rok jiný.  

V rekonstrukci je i váš web. Je to náznak přeměny značky?
Web je v dokončovacím stádiu. Byl statický a nyní by měl všem usnadnit práci, designérům i nám.

Dyzajn markety se - kromě letního festivalu na Střeleckém ostrově - odehrávají na relativně exkluzivním místě Piazzety Národního divadla. Jak se vám podařilo získat tento prostor pro účely DM?
Spolupráce s Národním divadlem vyšla v podstatě náhodou, krásná shoda omylů a okolností.

Ukázka z limitované edice JARO a PROBUZENÍ. Tvůrci: Tulles by Tess a Krispol Store. Zdroj: Dyzajn market/ Angelina Nga Le

Na blížící se Dyzajn market Jaro se na Facebooku přihlásilo přes 6 tisíc návštěvníků. I na předešlých akcích býval za Laternou Magikou docela nával. Nemůže to celé akci spíš uškodit? Neuvažujete třeba o změně místa?
Zatím určitě ne. Velká návštěvnost akce nabízí tvůrcům a designérům nejlepší možnost, jak svou tvorbu propagovat. A to je náš cíl a vize - skrz naší akci pomoci talentovaným lidem, aby se tím, co je baví, mohli živit.

Dyzajn Market je dosud čistě pražskou záležitostí. Přemýšleli jste o expanzi i do jiných koutů České republiky?
Přemýšlíme stále, ale vzhledem k tomu, že se Dyzajn market koná pětkrát do roka, není zatím prostor na kvalitní expanzi, jak bychom si představovali.

Jak se podle vás tuzemskému designu obecně daří mimo hranice větších českých měst?
Velká otázka je, co vlastně “designem” myslíte. Na Dyzajn marketu jsou lidé, kteří tvoří kvalitní kousky všeho možného a zda to sami designem nazývají či nikoli, je zrovna mně jedno. Takže jak se mu daří mimo města? Myslím, že je to člověk od člověka, kdo se chce oblekát originálně, obléká se tak. Já pocházím z Dobřichovic, městečka 30 km od Prahy, a tam žádný rozdíl v této oblasti s Prahou nevidím.

Vy sama již několik let vyrábíte origami šperky pod značkou atelier MATE. Co by měl výrobce dělat, aby se odlišil a vyhranil v konkurenci stovek dalších?
Můj názor je tento: Tvořím, protože tvořit musím. Je to ve mně, ne v dívání se po Fleru, co tam kdo dělá a co bych mohla okopírovat. Mě inspiruje papír sám, ohýbám ho, zkouším, a až jsem spokojena se skládánkou, začnu teprve vymýšlet, jak z ní vytvořit technicky fungující šperk. Podle mě by tedy člověk, který má múzu  v sobě, prostě měl tvořit. Ten, kdo ji nemá, by tvořit neměl.

Náramek od atelier MATE, pouzdro na žabku vyrobilo Ušito. Foto: Dyzajn market/ Angelina Nga Le

Jak se dá takovým řemeslem uživit? Výrobců šperků, doplňků a módy jsou přece tisíce.
Republika je malá, ale tvůrců, kteří vydrží i přes hubená léta a překážky, zase tolik není. A ti kvalitní se stále vyvjíejí. Uživit se tím dá, ale chce to samozřejmě kvalitu, pokoru a hlavně se umět prodat, prezentovat. Jenomže to tak 90 % umělců neumí, a tak to chce mít dostatečnou sebereflexi a nechat si pomoci někým, kdo to umí.

Co chystáte pro další ročníky Dyzajn marketu?
Na letním Dyzajn marketu, který bude na konci letošního května, plánujeme více akcí pro malé, protože den na to je Den dětí. O prázdninách bude pravděpodobně Dyzajn market Festival s větším doprovodným programem. A podzim a zima piazzetta a spousta zajímavostí navíc, ale to je zatím daleko.

Polštářky z pohanky pro DM vyrobila Rosallia, Foto: Dyzajn market/ Angelina Nga Le

  • fotografie fotografie fotografie fotografie fotografie

Mohlo by tě také zajímat

  • Článek
YouRadio

Začni poslouchat, co tě baví

iStyle
Štítek Reklama