Filip Renč: Důležité je, aby byl člověk přísný sám na sebe

Redakce

O nově vznikajícím muzikálu Mefisto jsme vás informovali již před začátkem prázdnin. Nyní se posunul o další kus vpřed. Právě 1. srpna se začalo zkoušet v prostorách divadla Hybernia. A právě v tento den jsme měli možnost první čtenou zkoušku navštívit. Účastnili se jí skoro všichni protagonisté. K vidění byla mj. taneční ukázka pod vedením známé choreografky Leony „Qašy” Kvasnicové. V muzikálu se představí mnoho českých muzikálových hvězd. Autorem námětu je Zdeněk Zelenka, texty napsal Boris Pralovszký, hudby se ujal Daniel Barták, scénografie Jan Růžička a Daniel Dvořák. Režisérem pak je, v této branži ostřílený, Filip Renč, který si i přes velké pracovní vytížení našel chvilku a zodpověděl nám několik otázek.

  • Filipe, vy nejste v muzikálové režii žádným nováčkem, režíroval jste mj. Barona Prášila, Casanovu či Andílky za školou. Mohl byste nám říci, v čem je muzikál Mefisto jiný?

Od mých předchozích muzikálů se odlišuje samozřejmě jinou tematickou látkou – půjde zde o humor, lásku, znovuprožití mládí. Jedná se o silnou látku a mám v plánu udělat ji více divadelně, tzn. nepoužívat tolik projekce, jako tomu bylo v mých dřívějších muzikálech. Navíc se jedná o ryze český muzikál, nikoliv nějakou adaptaci. Začínáme vlastně od píky. Poprvé také na muzikálu pracuji s Danielem Bartákem, ale úplně novou dvojicí nejsme, spolupracovali jsme již na Sanitce 2.

  • Premiéra je naplánovaná na 1. 11. 2016, takové magické datum. Byl výběr tohoto data náhodný?

Tak tady vás trochu poopravím. 1. listopadu bude totiž předpremiéra a slavnostní premiéra pak proběhne o dva dny později, tedy 3. listopadu, obojí na domovské scéně v divadle Hybernia.

  • Jste přísným režisérem?

Jak kdy, ale myslím si, že zase tolik ne. Spíš je důležité, abych byl přísný sám k sobě. Moje práce nezačíná až na „prknech”, ale už doma u stolu s tužkou v ruce, kde veškeré nápady, myšlenky, synopsi, co mám v hlavě, sepisuji. Divadlo je týmová práce, kde kooperuje mnoho složek, včetně herců, scénografů, scénáristů a dalších a je nutná disciplína. Naštěstí mám kolem sebe skvělou partu pracovitých lidí, takže věřím, že nebudu muset být tolik přísný. 

  • Co raději režírujete – film, či muzikál?

Oboje má své kouzlo, ale raději film. Když udělám záběr ve filmu, zůstane stejný, nemůže se změnit ani vrátit. Jak se říká, je to taková konzerva, ale víte, co vás čeká. U divadla se to mění skoro ze dne na den. Je to živý organismus, který se v průběhu přetváří. Na druhou stranu u divadla vidíte reakce lidí hned na místě, máte tak přímou zpětnou vazbu, ale film je mi přece jen bližší.

  • Co byste vzkázal našim čtenářům, abyste je na muzikál Mefisto nalákal?

Pokud chcete vidět originální muzikál s krásnou hudbou, kostýmy, zažít lásku, humor, napětí, znovu prožít mládí a zjistit, jak jsme spojili lidskou a duševní stránku spolu s nábojem, nenechte si ujít právě muzikál Mefisto.

Rozhovor s Marpem: Plánujeme natočit novou desku s Chinaski

Oldřich Kaiser: Na roli v Řachandě dlouho pracoval a měl kvůli ní amnézii