Štítek Reklama
15. 10.2015

Gwen Stefani a jejích deset kariérních milníků: Písničky, které ovlivnily ji i pop

  • Článek
Více článků jako tento
Motiv detailu novinky

I když se příliš nesluší prozrazovat ženský věk, u Gwen Stefani můžeme směle udělat výjimku. Tahle paní totiž na čerstvých pětačtyřicet let nevypadá ani náhodou. A na to, že má tři syny, vlastně také ne. A na to, že prodala dohromady třicet milionů alb (šest studiových desek s kmenovou kapelou No Doubt a dvě sólová alba) by ji člověk možná také netipoval. Gwen Stefani je ve skutečnosti skromná žena ze sousedství, kterou na pódiu nepoznávají ani vlastní děti a která změnila popovou scénu víc, než si myslíte.

Just A Girl

Pro No Doubt byla „Just A Girl“ zásadní píseň. Kapela si velmi přála, aby je některá z kalifornských rádiových stanic zahrála (neboť kalifornská rádia jsou vynikajícím odrazovým můstkem pro celostátní rádia). Nakonec se jim jejich sen v roce 1995 splnil, a to právě s touto skladbou. Ba co víc, s tímto energickým opusem se No Doubt také poprvé objevili v seriózní televizní show (Conan O’Brien Show, o něco málo později to dotáhli až k Davidu Lettermanovi). Stefani song napsala čistě z frustrace. Z kapely odešel její bratr Eric (a skupina tak byla nucena trochu pozměnit svůj styl), už měla dost toho, že ji všichni považují za něco méněcenného, když je holka, a kromě toho v songu probírá i genderový problém devadesátých let, kdy rockové hudbě dominovali muži.

Don’t Speak

Může to být poměrně překvapující, ale „Don’t Speak“ se nikdy nedostalo do elitní stovky nejprestižnější hitparády na světě, Billboard. Tedy, výrazně se projevilo pouze v její podsekci, která zkoumala úspěchy songů hraných pouze v rádiích. A tam kultovní skladba velice uspěla, na špici se držela po neuvěřitelných šestnáct týdnů. Dnes nenajdete snad žádné mainstreamové rádio, které by ji ani jednou za den nezahrálo. Lidé zkrátka rádi slyší smutné historky o lásce. Tady se Stefani vyzpovídala o své vyhaslé lásce k basákovi No Doubt Tonymu, se kterým se znala už od pubertálních let. Zajímavostí této skladby ovšem je, že slavné kytarové sólo poskládal kytarista Tom Dumont z šesti různých nahrávek. A dodnes se stydí za to, že při nahrávání použil trsátko. Snažil se totiž o to (a také to všude hrdě prohlašoval), aby sólo znělo v klasickém stylu a jak známo, klasičtí kytaristé dávají spíše přednost prstům.

Hey Baby

O kapelách, kde má vokály na starosti žena, se obvykle traduje, že veškerou pozornost na sebe strhává právě ona zástupkyně něžného pohlaví. „Hey Baby“ ale Gwen napsala v reakci na to, že po koncertech chodí groupie jedinci jen za Tonym, Adrianem a Tomem. „Bůhvíproč se mě všichni báli vůbec oslovit,“ komentovala to později zpěvačka. Touto zhudebněnou historkou z backstage si No Doubt vysloužili svůj první gramofonek Grammy (a dvě ceny MTV k tomu navrch). Album „Rock Steady“ (2001), ze kterého track pochází, zůstává tím nejelektroničtějším a nejtanečnějším počinem kapely, na žádné jiné kolekci nenajdete takovou směsici různorodých stylů. Nejvíce je slyšet inspirace jamajskou taneční hudbou, která samozřejmě staví na tradičním ostrovním reggae.


It’s My Life

Je to takový ten typ informace, kterou by měl každý člověk, který se vyzná alespoň trochu v muzice, vědět, ale přesto si ho tu znovu sdělíme: tohle je cover na vynikající píseň z roku 1984. Tenkrát ji vydalo uskupení jménem Talk Talk a o skoro dvacet let později tuhle polozapomenutou záležitost vyčmuchali No Doubt. A vyšperkovali ji dokonale. Nejen s pomocí modernějšího zvuku, ale i strhujícího vizuálu, zachycujícího frontwoman jako černou vdovu, která nenávidí muže (ostatní členy kapely) a sype jim do jídla jed na krysy, přejíždí je autem nebo jim háže do vany elektrický fén. I taková mrcha dokáže Gwen Stefani být. Že by to byl jeden z důvodů, proč si pak kapela dala tak dlouhou pauzu?

What You Waiting For?

Tenkrát před jedenácti lety byla tahle písnička spolu s klipem považována za hodně mimořádnou událost. Zdálo by se, že peroxidové blondýnství s rudou rtěnkou a tak trochu ulítlá hudba sedne jen určitému procentu posluchačů, ale čerstvá sólová zpěvačka to vedla už od začátku správným směrem. Její první vlastní deska byla totiž sbírkou neuvěřitelně pestrých a neohraných aranží, Stefani se nebála ani repetitivního instrumentálu (obzvláště patrné je to třeba v „Rich Girl“, což je výborný song pro naprosté začátečníky ve hře na kytaru), který byl v tu dobu v popu poměrně ojedinělý. Samotná hudba by ale možná nebyla natolik úspěšná, kdyby hudebnice celý produkt neobalila do svého vlastního světa ztřeštěné módy a nápaditých klipů, které dodnes patří k tomu nejlepšímu, co v popu od nového milénia vzniklo.

Hollaback Girl

Co se týče kritiky, jedna se možná o nejvíc rozporuplnou skladbu v celé singlové diskografii hudebnice. Zatímco jeden tábor chválil chytlavost, jednoduchou, ale efektivní produkci nebo pochválil i zpěvaččinu sebeironii, odborníci z druhého kempu nedokázali pochopit, proč tehdy pětatřicetiletá žena zpívá o banánech, roztleskávačkách a o tom, jak na střední školu chodí samé slepice. K napsání songu zpěvačku inspiroval výrok Courtney Love, která se nechala slyšet, že „by nikdy nechtěla být roztleskávačkou typu Gwen Stefani a že raději zůstane ve své místnosti pro kuřáky“. Gwen se urazila, protože ve skutečnosti roztleskávačkou nikdy ve škole nebyla a tak se jí prostě zachtělo ten pocit zakusit aspoň s pomocí „Hollaback Girl“. Je to skutečně jeden z těch songů Stefani, který nelze brát vážně, abyste ho náležitě ocenili. Na Facebooku dokonce existuje i stránka, která se jmenuje „Gwen Stefani Taught Me How To Spell Bananas“.

Cool

Gwen Stefani je různá. Bláznivá, excentrická, nezkrotná. Ale také nesmírně romantická. A právě to jsou ty songy, se kterými se může ztotožnit ne-li každý, tak alespoň všichni, kdo zažil něco podobného jako zpěvačka. Ve svém mládí prožila podle jejích slov „nádherný, ale sakra těžký“ vztah s basistou No Doubt Tony Kanalem, který trval něco přes sedm let. V „Cool“ na toto období vzpomíná a uvědomuje si, jak je to fajn, že se i po rozchodu dokázali vzchopit, žít dál a najít si nové partnery, přičemž ona pověstná chemie či sympatie ve vztahu zůstala. Ale aférka už z toho nikdy nebude, oba dva jsou prostě spokojeni s tím, že je to mezi nimi „v pohodě“ (cool). Samotné skladbě lze těžko něco vytknout a doprovodnému videu už vůbec ne. Natáčelo se v překrásném zámeckém prostředí jezera Como v Itálii, bývalou lásku zpěvačky si zahrál jeden z nejvíc sexy španělských herců Daniel Gonzalez a jeho přítelkyni ztvárnila Kanalova přítelkyně Erin, kterou si Tony později i vzal. A to intro v klipu je vynikající.

Wind It Up

Ještě předtím, než se svou mimozemskou choreografií proslavila Lady Gaga, na stejném labelu (Interscope) platila za exota právě Gwen Stefani. Možná ještě dokonce pamatujete úplné začátky Gagy, kdy ji se starší a zkušenější kolegyní kdekdo srovnával co se hudby i image týče. Vlastně je to docela úsměvné, jak byla ve své době Stefani peskována za to, že je „až příliš divná“, když později přišly mnohem hůře pochopitelnější nápady. Možná proto byla „Wind It Up“ svého času zahrabána kritiky hluboko do země. Přitom ono jódlování zakomponované do nostalgického samplu z filmového muzikálu „The Sound of Music“ zní tak roztomile chaoticky, že se k tomuto zvuku mnozí umělci ve chvilkách hledání inspirace uchylují dodnes.

Looking Hot

V roce 2004 se No Doubt rozpadli. Oni sami to označili za „pauzu“, ale víte jak to je – nechtěli to prostě fanouškům říct tak naplno. A o deset let později to dali znovu dohromady. Celé to ale bylo takové rozporuplné. Ačkoli No Doubt bývali ve svých aktivních letech uznávaným spolkem a zdálo by se, že mají po přestávce na čem stavět, nakonec to tak růžové nebylo. Spíše se zdálo, že zpěvačka chtěla kapelu pouze na čas oživit, aby se na ni nezapomnělo. Deska „Push and Shove“ ukázala, že Stefani svou veleúspěšnou sólovou tvorbou možná nechtěně zastínila v podstatě všechno, co No Doubt přes dvacet let společně budovali. Comebackové album toho totiž příliš nenabízelo. Skupina zůstala věrná svému charakteristickému zvuku, ale na tracklistu zoufale chyběly hity. Vlastně, jeden velký by tu byl, ale promotérskou neschopností zapadl a už zřejmě nikdy z popela nepovstane. „Looking Hot“ totiž ani o píď neustupuje hitovosti těch největších šlágrů od No Doubt.

Baby Don’t Lie

Po tom, co se No Doubt příliš nepovedl comeback, Stefani pochopila, že stojí za to pokračovat v sólové dráze. A protože měla jen ty nejlepší zkušenosti s Pharrellem Williamsem (seděli spolu mimochodem v porotě Hlasu), poprosila ho o spolupráci i nedávno. Novou desku jsme původně měli uslyšet už začátkem roku, nicméně interpretka měla zřejmě plnou hlavu rodinných problémů s dnes už exmanželem Gavinem Rossdalem, a tak se vydání kolekce posunulo na neurčito. Alespoň nás Stefani obšťastnila dvěma singly, z nichž za pozornost stojí hlavně ten první nasazený, „Baby Don’t Lie“. Nebyla by to snad ani Stefani, kdyby první nasazený singl neměl něco, co jedny nutí song ihned zavrhnout a druhé zase naprosto milovat – co říkáte na jódloidní koncovky vy?

Mohlo by tě také zajímat

  • Článek
YouRadio

Začni poslouchat, co tě baví

iStyle
Štítek Reklama