Hudba jako nástroj protestu

Marek-Bartos

Denverská šestice Flobots loni vydala své první studiové album Fight With Tools, které záhy po svém uveřejnění vyvolalo nejen u hudební veřejnosti zanícené diskuse. Je to snad způsobeno neotřelou fůzí rocku a hip hopu?

Na desku lze nahlížet ze dvou úhlů pohledu: z pozice hudebního posluchače a nebo z pozice politického aktivisty. Nás zajímá především hudba. Té lze vytknout jen málo. Máme tu rozmanité skladby s dynamickým vývojem (např. Same Thing, Stand Up), hudební motivy se rychle střídají, rytmus je chytlavý a rap do něj zapadá, elektrická kytara zdrsňuje zvuk vkusně a ve správnou chvíli. A zmiňme i housle Mackenzie Roberts, které zjemňují a přidávají na bohatosti.

Vše by tedy bylo v pořádku, nebýt politicky silně zatížených textů. Poslouchat neustále dokola výzvy typu „Přiveďte vojáky domů!“ „Nenechte je zabít Hugo Chavéze!“ po druhém, třetím poslechu otravuje, pak již jen štve. Ve výsledku je tedy F.W.T. v prvé řadě aktuální politicko sociální agitkou a až v řadě druhé uměleckým dílem. Jak vidno, zde spočívá ta nejpodstatnější kontroverze v tvorbě Flobots.

Flobots: Fight With Tools
Stopáž 45: 33, vyd. Universal Republic Records

 

Témata:,