Jak (nejen) The Beatles a ABBA k muzikálu přišli


Na přelomu nového tisíciletí to vypadalo s muzikálem v Hollywoodu bídně. Éra animovaných disneyovek z 90. let rychle odeznívala a žánr hraného muzikálu pomalu, ale jistě vymíral. Ovšem po útlumu na konci 20. století přišla velká studia s hity jako Moulin Rouge, Chicago nebo Mamma Mia!. Dnes dominují hudebnímu žánru tzv. teenage muzikály v čele s populární sérií Muzikál ze střední.

Jako první vlaštovka nového tisíciletí se objevil v roce 2001 muzikál Hedwiga a Angry Inch, který se však dá považovat za hollywoodský jen zčásti. Produkovalo ho nezávislé studio Killer Films spolu se studiem New Line Cinema, jež v té době už patřilo pod obří konglomerát Time Warner. V době vzniku šokující, dnes už kultovní punk-rockový muzikál často srovnávají s legendárním Rocky Horror Picture Show (1975). Do hlavní role transsexuální zpěvačky Hedwigy (původně berlínský chlapec Hansel) obsadil režisér a scénárista John Cameron Mitchell sám sebe a za obdivuhodný herecký výkon sesbíral mnohá ocenění včetně nominace na Zlatý glóbus.

na ukázku filmu Hedwiga a Angry Inch

Kde září Nicole Kidman a Catherine-Zeta Jones
Následovaly dva veleúspěšné hollywoodské muzikály –  Moulin Rouge a Chicago. Režisér Baz Luhrmann do romantického muzikálu z prostředí pařížského kabaretu Moulin Rouge obsadil Nicole Kidman a Ewana McGregora. Zvolil pro diváky lákavý styl: vybral starší i nové popové písně, například Roxanne od The Police, a dynamicky je sestříhal po vzoru MTV klipů. Drama o lásce a bohémském životě v Paříži z počátku 20. století získalo velké množství příznivců i filmových cen, tři Zlaté glóby a dva Oscary.

Poslechněte si Roxanne ve verzi z Moulin Rouge

http://www.youtube.com/watch?v=pHO5KWIMZUo

Muzikál Chicago vznikl pod režijním vedením broadwayského režiséra a choreografa Roba Marshalla o rok později, tedy v roce 2002. Za nápadité ztvárnění, strhující výpravu, chytlavá taneční a pěvecká čísla film proměnil šest Oscarů z třinácti nominací. V hlavních rolích oslnily herečky Renée Zellweger a Catherine-Zeta Jones, jejich pěvecké a pohybové dovednosti můžete posoudit v písni Hot Honey Rag

Amerika přijala původně divadelní muzikál Chicago také jako paralelu s některými korupčními aférami. „Na první pohled to je velkolepá nezávazná show, které vévodí skvělá zábava. Ale pod přitažlivou slupkou šoubyznysu se skrývá něco odporně shnilého," říká režisér Rob Marshall.

na film Chicago

Zásah animovaného muzikálu
V roce 2005 se zdálo, že filmový muzikál už nedokáže přinést nic, co by diváky zaujalo. Velké hollywoodské projekty jako Fantom opery Joela Schumachera, Producenti Susan Stroman nebo Bohémové Chrise Columbuse nesplnily očekávání studií a nezařadily se mezi kasovní trháky, přestože svoji diváckou základnu si našly.Zaujmout originálními hudebními filmy se ale podařilo Timu Burtonovi, který již dříve produkoval animovaný muzikál Ukradené Vánoce (1993). Animovanou fantasy pohádku Mrtvá nevěsta Tima Burtona z roku 2005 spolurežíroval Mike Johnson, hlas hlavní postavě propůjčil Burtonův dvorní herec Johnny Depp. Dalšími hudebně filmovými počiny dua Burton – Depp byl rodinný snímek Karlík a továrna na čokoládu (2005) a muzikálový thriller Sweeney Tod: Ďábelský holič z Fleet Street (2007).

Podívejte se na ukázku z Karlíka a továrny na čokoládu

Úspěch slavila roku 2006 adaptace broadwayského muzikálu Dreamgirls do té doby neznámého režiséra televizních filmů Billa Condona. V příběhu tria soulových zpěvaček Dreamettes se objevila ve své první filmové roli i zpěvačka Beyoncé Knowles.

Návrat k The Beatles a ABBA
O rok později vznikl osobitý muzikál Across the Universe režisérky Julie Taymor, který propojuje milostný příběh s hudbou legendární skupiny The Beatles. Kritici ho hodnotili jako svým způsobem převratný muzikál. Režisérka se pokusila srozumitelnou formou odhalit co nejvíce z  dramatických 60. let. „Film musel proniknout všemi vrstvami písniček The Beatles. Od skladeb o lásce až po ty politické. Hudba a film by neměly jen zobrazovat mikrosvět zážitků jedné postavy, ale podle mého názoru by měly nabízet i pohled na makrosvět globálních událostí,“ prohlásila Julie Taymor. Ve zcela novém podání i pojetí si tak můžete vychutnat skladby jako Hey Jude, Strawberry Field Forever nebo All You Need Is Love.

http://www.youtube.com/watch?v=9GkgDZ28T00

Na podobném principu, ale už méně invenčně stojí i trhák loňského léta – muzikál Mamma Mia! Děj filmu je poskládán ze songů slavné popové skupiny ABBA, hlavními lákadly letní romantické podívané se stali známí herci Meryl Streep, Colin Firth a Pierce Brosnan.

Muzikál ze střední: Nic komplikovanýho
Hitem posledních let jsou muzikály pro teenagery v čele s úspěšnou sérií filmů Muzikál ze střední. První díl uvedla stanice Disney Channel v roce 2006. Dočkal se překvapivého a obrovského úspěchu, soundtrack se stal dokonce albem roku. O rok později vznikl i druhý televizní film a opět měl vysokou sledovanost, takže loňský třetí díl s podtitulem Maturitní ročník už mířil primárně do kin. Úspěšný je zejména proto, že se v posledních letech muzikály určené speciálně mladým netočily, a tak po nich byl hlad. „V Muzikálu ze střední v podstatě jen vyprávíme veselým a zábavným způsobem, aniž bychom spoléhali na přehnaně komplikovaný příběh a na složité postavy,“ vysvětluje režisér Kenny Ortega jeden z možných důvodů, proč je film tak populární.

Podívejte se na klip z Muzikálu ze střední