Kam do divadla: Tipy na představení najdete zde

Redakce

Kam do divadla? Zkluste toto!

„Sezónu 2015/2016 – pro Divadlo Kalich sedmnáctou – jsme otevřeli v září premiérou muzikálu s hity Mira Žbirky Atlantida v režii Jána Ďurovčíka. V následujících zimních a jarních měsících k ní přibudou čtyři premiéry činoherní. Jejich společným jmenovatelem je sázka na silné režisérské osobnosti (Alici Nellis, Lídu Engelovou, Petra Svojtku, Petra Novotného) a neméně výrazné osobnosti herecké, které v drtivé většině případů zveme na naše jeviště poprvé. Obohacujeme náš repertoár o nová herecká jména a zároveň si samozřejmě vážíme zájmu o další spolupráci u herců, s nimiž jsme už společné inscenace připravili. Proto mám velkou radost, že činoherní sezónu otevíráme právě s Ivou Janžurovou a hrou, na níž se těší už řadu let. Výhledově na začátku příští sezóny se naše činoherní tituly rozrostou také o novinku kmenových herců divadla Jany Paulové a Pavla Zedníčka, vedle toho například navážeme na spolupráci s Petrem Kolečkem a jeho druhou hrou napsanou přímo pro Divadlo Kalich. Ať už mají činoherní texty aktuální sezóny jakékoli datum vzniku, věřím, že všechny dost výstižně vypovídají o naší současnosti a jejích citlivých místech. A co je důležité: vždy s humorem – někdy laskavým, jindy nekompromisním. Vždycky přece platilo, že diváci v hledišti nejvíc ocení, když se můžou zasmát především sami sobě,“ řekl Michal Kocourek, producent a majitel Divadla Kalich.

Božská Sarah

Jen krátký čas poté, co s velkým úspěchem nastudovaly ve Stavovském divadle Audienci u královny, se herečka Iva Janžurová a režisérka Alice Nellis, scházejí nad novou inscenací. V ní se naše herecká legenda opět promění ve významnou světovou osobnost, tentokrát v divadelní ikonu přelomu 19. a 20. století Sarah Bernhardt.

Americko-kanadský dramatik John Murrell napsal komediálně laděnou hru s původním názvem Memoir v roce 1977, jde o jeho nejúspěšnější titul, přeložený do 15 jazyků a uváděný v bezmála 30 zemích světa. Autor text v průběhu let přepisoval, Divadlo Kalich uvede poslední verzi originálu v překladu režisérky Alice Nellis.

Iva Janžurová se na Murrellovu hru chystá už více než dvě desítky let. „Asi je to netrpělivé, toužené, ale i obávané rozhodování mnoha hereček, jak a kdy vyprostit z nádherného scénáře Johna Murrella svoji kreaci, svoji představu o Sarah Bernhardt,“ uvažuje.

Partnerem na jevišti Janžurové bude Kryštof Hádek nebo Igor Orozovič v alternaci postavy tajemníka Georgea Pitoua.  „John Murrell napsal tuto hru (a následně také přepsal) s velkým důrazem na prostor, ve kterém je místo jak na režijní interpretaci, tak na vklad samotných herců. To je na ní tak lákavé a zároveň zavazující. Rezonuje mi v ní téma subjektivní a objektivní pravdy, téma hledání sama sebe v poměru k věcem, které člověka přesahují. A také hledání lehkosti v těžkých situacích. A mnoho dalších,“ řekla Nellis.

„Tahle verze hry poněkud potlumuje skandály ze života Sarah Bernhardt, o to více dává šanci dostat se blíž do duše a srdce herečky a mně nezbývá, než kutat v těchto místech sama v sobě, pobízet své rádoby uzavřené nitro tak, aby nebylo jediné místo, které by nerezignovalo,“ dodala Janžurová.

Zabiják Joe

Kultovní lovestory z pera jednoho z nejvýznamnějších současných amerických dramatiků Tracyho Lettse Zabiják Joe je černá komedie o jedné velmi svérázné rodince a ještě svéráznějším způsobu, jak zatočit s dluhy. Lettsova prvotina platí na newyorské Broadwayi za novinku, nicméně oblibu českých diváků si stačila získat už mnohem dříve, především díky slavné inscenaci Činoherního klubu. Nyní, 20 let od její premiéry, se tedy Zabiják Joe dočká nového pražského nastudování.

Jedná se o velmi dobře napsanou hru, která osciluje mezi komedií, sociálním dramatem, antickou tragédií a groteskní parodií. To samo o sobě dělá z tohoto textu nezaměnitelný originál, který na jednu stranu dokáže rozesmát a pobavit a na stranu druhou také leccos vypovědět o době a společnosti, ve které žijeme. Vše se tu děje v duchu velké nadsázky, přesuneme se do světa bez morálních zábran, ve kterém se na takové věci, jakými jsou vraždy, kuplířství a loupeže, pohlíží jako na něco zcela běžného. Co dodat? Snad jen to, že černý humor a atmosféra americké chudinské kolonie jsou základními prvky nesmírně vtipné a zároveň nervy drásající hry, ve které od začátku až do konce nebudete tušit, jak se věci vyvinou.

„Předně je to skvělá hra, kterou jsem přečetla jedním dechem. Hned mi během toho běžely před očima obrazy, takhle perfektně ji Tracy Letts napsal. Navíc tahle komedie byla úspěšná kdekoli, kde ji uvedli, čas ji prověřil. A těšila jsme se na Marka Taclíka, Igora Chmelu i další kolegy, je skvěle obsazená,“ řekla herečka Tatiana Vilhelmová, která se ve hře objeví.

„Prvním impulsem okamžitě kývnout na nabídku role v této hře mi bylo jméno Petra Svojtky. Máme za sebou společné inscenace v Divadle F. X. Šaldy a v Divadle pod Palmovkou a s Petrem se mi v obou případech výborně spolupracovalo. Jako jeden z mála režisérů dokáže herce opravdu vést. Nikdy v životě jsem podobnou roli jako v Zabijákovi Joe nehrála a nikdy v životě jsem rozhodně nemluvila jejím slovníkem. Ale zahrát si takový charakter musí lákat snad každou herečku,“ svěřila se Ivana Jirešová.

Začínáme končit

První společnou inscenací Barbory Hrzánové a Radka Holuba na jevišti Divadla Kalich je komedie uznávaného francouzského autora a komika Sébastiena Thiéryho Začínáme končit v režii Lídy Engelové, s níž se Hrzánová v Kalichu sešla již na komedii Každý den šťastný den!.

Ve Francii velmi populární hra nabízí unikátní hereckou příležitost pro Barboru Hrzánovou, která ztvární jednu ženskou hrdinku, a přesto se jedná o dvojroli: hraje totiž nejen aktraktivní ženu svého věku, ale také stejnou ženu tak, jak ji vidí její manžel, který je přesvědčený, že jeho manželka v poslední době příliš rychle stárne. Ale možná je za jejich manželským odcizením něco docela jiného… Francouzská komedie výstižně vypráví o vztazích mezi muži a ženami, o plynutí času, strachu ze stárnutí a ošklivosti, o (ne)schopnosti být spolu.

„S tímto textem za námi přišla Lída Engelová, které bezmezně důvěřuji. Hlavním důvodem, proč dělat novou komedii, tedy pro mě byla spolupráce s paní režisérkou, opět se na ni těším. Jedná se o vtipnou komedii v příjemně rychlém tempu, plnou neočekávaných zvratů. Je na ní, myslím, znát, že ji napsal autor, který je sám hercem – podle svižných dialogů, ty letěj! Scénáře her jsou často mnohomluvné, ale tady jsou jen slova, jichž je zapotřebí,“ řekla Hrzánová.

Už nikdy sám!

Ve své hře Už nikdy sám! se německý režisér a dramatik Marc Becker zabývá fenoménem dnešní doby, a to osamělostí lidí ve velkoměstech. Vystavěl v ní poněkud bizarní situaci dnešních singles, kteří se snaží uniknout pocitu osamělosti a najít si někoho, s kým budou sdílet svůj život. Přirozeným způsobem jim to nejde, musí toho docílit promyšleným plánem, dokonce za hranicí zákona. A stane se ještě něco daleko zvláštnějšího – po městě se najednou začnou ztrácet desítky a desítky občanů…

„Téma té hry je, myslím, naprosto trvalé, lidské a obecné snad pro všechny věky věků. Jsou jím samota, pocit a tíha z té samoty a touha nebýt sám. Naše hra je osobitá, dojemná a snad i vtipná tím, jak se postavy s pocitem samoty nesmiřují a začnou se s ním velmi po svém vypořádávat,“ řekl herec Pavel Liška, kterého ve hře můžete vidět.