Štítek Reklama
12. 9.2009

Když vám YouTube nedá, co chcete, hledejte na Metacafe, Dailymotion nebo O2 Music

  • Článek
Více článků jako tento
Motiv detailu novinky

YouTube

Fenomén počátku 21. století. Zřejmě tak by dnes kronikář zapsal do historických pramenů službu YouTube. Naši potomci by se dočetli o sdílení videa bez pravidel, které vystřídalo období divokého stahování obsahu. Známe to všichni, stačí si rozečíst zajímavý článek doplněný o neméně exkluzivní videa a ejhle, při pokusu snímek přehrát nám služba nekompromisně oznámí, že už není přístupný.

Proč vlastně videa z YouTube mizí? Hudební klipy byly součástí YouTube od nepaměti, ale je třeba říct, že dnešní YouTube  už nemá s obdobím svých začátků mnoho společného. Ze sdílení amatérských nahrávek se rozrostl v bezplatnou databázi hudebních videoklipů. A ve sdílení videí dnes vidí obrovský byznys hudební vydavatelství, která by tak ráda zalepila díru vzniklou poklesem prodejů desek. Vystřízlivění přišlo i pro YouTube, pod tíhou finančních výsledků si uvědomil, že provozovat server s obsahem na hraně zákona prostě do nekonečna nejde.

Warner Music: Stahujeme!
Daily MotionZřejmě nejdál zašlo vydavatelství Warner Music, to z YouTube odstraňuje i materiál, na který se jeho práva přímo nevztahují. Velký mediální přešlap udělalo stažením úspěšného videa, na kterém malá holčička v doprovodu klavíru zazpívala písničku Winter Wonderland z roku 1934.
Proti zveřejňování vlastních pořadů ve velkém brojila také česká televize Nova, která si chrání vlastní archiv a nasmlouvané inzerenty. S příchodem Česko Slovenské SuperStar jí práce opět přibude. A nestahují se jen videa, ale i zvukové stopy, které uživatelé vkládají například do videa z dovolené.  

Bič na nelegální obsah
Úbytkem obsahu ale netrpí jen Youtube, podobně jsou na tom i ostatní portály - Dailymotion nebo Metacafée. I proto se největší YouTube rozhodl jít cestou postupné legalizace, nahrávacím společnostem nabízí barterový obchod, hudební obsah za příjmy z reklam. Pro uklidnění vztahů s majiteli autorských práv také spustil systém ověřování obsahu, který jednodušuje stahování chráněného obsahu na několik kliknutí myší.

YouTube navíc ve spolupráci s Universal Music spouští projekt Vevo, katalog s deseti tisíci hudebních videoklipů, přebírá pořady od společností Disney, CNN či Cartoon Network. Televizní obsah ale bude prozatím dostupný pouze pro americké uživatele. Důvod je jednoduchý, reklama se přeci jen prodá lépe u vysoce navštěvovaných videí profesionální produkce.

Ale předběhnout světový trh se jakoby zázrakem podařilo českému Streamu. Dohoda s největšími vydavatelstvími otevřela české veřejnosti cestu k deseti tisícům kvalitních videoklipů v projektu O2 Music. Bezplatná databáze pod hlavičkou mobilního operátora nabízí desetitisíce videoklipů od zahraničních, ale i českých interpretů jako Monkey Business, Chinaski nebo Kryštof. A pokud vám Warner Music z YouTube smaže například oblíbené video od Madonny, na zmíněném českém portálu jej v oficiální verzi s největší pravděpodobností najdete.

 

Mohlo by tě také zajímat

  • Článek
YouRadio

Začni poslouchat, co tě baví

iStyle
Štítek Reklama