Klus a Kirschner, bavič a divoženka na jednom pódiu


Velký sál pražské Lucerny se stal v sobotu hostitelem zajímavého československého koncertu, který překvapil ještě zajímavějším vyvrcholením. Český písničkář Tomáš Klus se v roli předskokana nakonec těšil větší přízni publika než jeho zkušenější slovenská kolegyně Jana Kirschner.

Tomáš Klus je bezesporu zvláštním úkazem české hudební scény, i díky šarmu a hravým textům se mu docela slušně Tomáš Klus a Jiří Kučerovskýdaří navázat na tradici českého písničkářství. Stálou výbavou festivalů je sice teprve dva tři roky, za tu dobu si ale dokázal vydobýt slušné renomé živého interpreta. Jeho koncerty za doprovodu kytaristy Jiřího Kučerovského  jsou vyhlášené improvizované show, při kterých ženy jihnou a muži se baví.

Jako předskokani dostáli Tomáš s Jiřím své pověsti a během zhruba hodiny vystřihli perfektní představení. Zazněly nejen známé písničky  z obou Klusových alb, ale také řada tolik oblíbených improvizací. Pánové se předvedly se svým pojetím reggae, techna nebo MárdihoVypsané fixy. Řada také přišla na vtipné proslovy typu „víme, že muži, kteří přišli na nás koncert, jsou tady z donucení“ nebo narážek na českou politickou scénu a iniciativu Vyměňte politiky. Klus si také postesknul, že to nebyl zrovna on, kdo navštívil v inkriminovanou dobu lůžko těhotné Jany Kirschner, a na závěr sestoupil přímo mezi diváky a zazpíval z hlediště.

Lidé šli domů…
Po krátké přestávce, ve které se na pódiu začali připravovat členové kapely Jany Kirschner, se však stala nevídaná věc. Část diváků se odebralo nejen Jana Kirschnerobčerstvit, ale někteří dokonce domů. Na příchod bronzové slovenské Slavice letošního roku tak čekalo pod pódiem o poznání méně fanoušků, než kolik jich křepčilo na Kluse s Kučerovským. Lidí navíc s postupem večera dál ubývalo, takže nakonec byl parket Lucerny plný sotva z půlky. Škoda, Janin koncert si to nezasloužil.

Po perfektně vygradovaném instrumentálním úvodu Kirschner před diváky přitančila rozverně jako víla, a když svým neskutečně silným hlasem písní V botách na opätku z nejnovějšího alba Krajina rovina koncert načala, uvědomil jsem si, jak může být těhotenství sexy.
Následovaly další nové skladby – Máj krásny máj nebo Miluješ nemiluješ –  které Jana za doprovodu sympatické vokalistky prokládala staršími nejen slovensky, ale i česky a anglicky zpívanými písničkami.

Energie na rozdávání
Vrcholem se pro mě stala Na čiernom koni, při které se nejdříve dlouhým instrumentálním intrem vytáhla perfektně sehraná kapela, již následně Jana doplnila nadpozemským zpěvem a tancem v záři reflektorů. V tu chvíli jsem ji začal podezřívat ze spolupráce s černou magií; jako divoženka kolem ohně se komíhala u mikrofonu a diváci nevěřícně žasli, kolik energie se skrývá v této těhotné tmavovlásce.

Vystoupení Jany Kirschner v Praze vynikalo nejen díky jejímu uhrančivému zpěvu, ale také díky prvotřídní kapele. Škoda jen několika zvukových škobrtnutí – a paradoxně také toho, že se jí osudnou stala právě spolupráce s Tomášem Klusem. I když společný koncert, který oba muzikanti odehráli zhruba před rokem v pražském Lucerna Music Baru, ukazoval něco jiného, teď oba interpreti vědí, že jejich publikum je přeci jen odlišné.

Jana Kirschner + Tomáš Klus
Praha, Lucerna – Velký sál, 4. prosince 2010