Laurent Garnier ukázal, že progresivní může být i zábavné

Marek-Bartos

Pokud má instrumentální elektronika nějaké slabiny, tak je to nebezpečí žánrové strnulosti a „neživé“ koncerty. Francouzský DJ Laurent Garnier má štěstí. Takové problémy totiž řešit nemusí. Legendární skladatel elektroniky včera v pražské Paláci Akropolis výmluvným způsobem ukázal cestu, po které by se tento žánr mohl (a měl) ubírat.

Garnierův smysl pro experiment je zřejmě součástí jeho přirozenosti. V 80. letech začal v Británii jako první mixovat americký house, stal se evropským pionýrem detroitského techna. Už ve studiových dílech začal koketovat s jazzem a funkem. Dnes mu jsou všechny žánrové hranice těsné. Vystupuje se živou skupinou, která jeho elektroniku oživuje saxofonem, trubkou, trombonem, klávesami a kytarou. Neotřelé na celé této fúzi je hlavně spojení zvuku industriálního techna a křehkého jazzu. Sledovat v Paláci Akropolis tuto synchronizaci bylo jedním slovem úžasné.

Publikum pod podiem bylo v extázi
Laurent Garnier
si za laptopem a mixážním pultem počínal jako novodobý dirigent. Živě komunikoval se všemi hráči, kteří ho obklopovali. Sám obstaral rytmiku a přesné načasování efektů. Skladby z nové desky Tales of a Kleptomaniac i z těch starších, jako byl třeba temný a nevlídný kousek Forgotten Thoughts, se organicky vlévaly do hravých funkových pasáží. V nich celá skupina zněla jako dokonalé jednolité těleso.

Poslechněte si Laurenta Garniera

A Garnier se náležitě bavil: jednak proto, že publikum pod podiem bylo v extázi, jednak asi i proto, že ho samotného hudba nesmírně těšila. Bylo vidět, jak velký kus osobnosti vkládá do té pestré směsice žánrů, ve které nechyběl ani hutný drum’n’bass či pomalejší blues. V závěru přidal Francouz slavnou skladbu The Man With the Red Face, ve které saxofon jemně pluje po vlnách rytmů techna. Mnozí píseň srovnávají se zvukem legendární desky Herbieho Hancocka Head Hunters z roku 1973, návštěvnicí znalí díla afroamerického klavíristy určitě chápali proč.

Garnierovo vystoupení v Praze přineslo jedno zajímavé zjištění – mezi progresivními postupy a taneční zábavou nemusí zet tak velká propast, jak  by si někdo mohl myslet..

Laurent Garnier: Tales of a Kleptomaniac Tour
21. března 2009, Praha, Palác Akropolis