Legenda jménem Bond – ornitolog s povolením zabíjet

Stefan-Titka

Když se James Bond vydává v Dnes neumírej za ornitologa, jen málokdo pochytí narážku na vznik jednoho fenoménu, který začal vlastně u nenápadné knihy Birds of the West Indies. James Bond, agent 007 s povolením zabíjet, vděčí za svůj vznik Ianu Flemingovi a ornitologovi, jehož jméno přišlo autorovi v jeho knihovničce natolik úderné a přitom prosté jako charakter jeho fiktivní postavy, že jej „zneužil“ pro své účely. Ornitolog James Bond ho za to prý celý život nenáviděl. Ale Ian Fleming měl pravdu: dnes už jen máloco zní tak úderně jako ono: „Bond. James Bond.“

Casino Royal od Iana Fleminga

Fleming sice jméno ukradl „obyčejnému“ ornitologovi, ale jinak postava nasála dost asi i z autora samého a jeho zážitků. Není se ani čemu divit. Ian Fleming byl sám špiónem a když si člověk čte o jeho akcích, vkrádá se mu na mysl myšlenka, že už jen zfilmování jeho vlastního života by nemělo nouzi o dramatické situace a exotická místa. Ale mělo to být jeho alter-ego, agent Jejího veličenstva s povolením zabíjet James Bond, který mu měl zajistit věčnou slávu jak v literatuře, tak i ve filmu.

Bond se poprvé objevil v roce 1962
První román, ve kterém se postava Jamese Bonda objevila, nesl název Casino Royale a Fleming ho začal psát už v roce 1952. Za svůj život stačil napsat třináct románů s hlavní postavou britského agenta – zemřel při korekturách Muže se zlatou zbraní. James Bond ale tou dobou už začal žít vlastním životem skrze filmové plátno. A žije dodnes. V jeho „filmografii“ figuruje teď už dvaadvacet oficiálních filmů.Poprvé se v kinech James Bond objevil roku 1962 v Dr. No, i když premiéru na televizních obrazovkách si odbyl už o osm let dříve v epizodě jednoho televizního seriálu. Dr. No nastolil bondovský étos: úvodní sekvence následovaná stylovými titulky, bondovský charakter, slavná ústřední melodie, „bondgirls“, sekretářka Moneypenny, vodka Martini „protřepat, nemíchat“ a další.

Bondovy emancipované ženy
První Flemingovy romány měly jednoho nepřítele, který byl společný celému západnímu světu tehdejší doby: komunismus. Až později se začala rozvíjet tématika šílených vědců, anarchistů a uzurpátorů světového míru, která je s Bondem spojována víceméně dodnes.
Zatímco některé „trademarky“ podléhají zubu času („Bond. James Bond“ se v poslední bondovce vůbec neobjeví), jiné zřejmě půjdou s Bondem dál  – jako například tradice „bondgirls“. Člověk si to v dnešní době už ani při sledování neuvědomuje, ale série filmů s Jamesem Bondem byla na tehdejší dobu hodně odvážná.

Goldfinger. Nejlepší bondovka podle Koule.cz

Spousta lidí se bouřila proti Bondovu sexistickému chování a sexuální promiskuitě. Na druhou stranu to, co puritáni a feministky už možná tolik neviděli, byl ten fakt, že ženy sice na 99 % skončí v Bondově náruči (pro dnešní čtenáře „v posteli“), ale zároveň jsou to v určitých případech emancipované a i silné ženy, což byl obraz, který s ženami alespoň v té době, na začátku 60. let, primárně spojován rozhodně nebyl. Na obranu Jamese Bonda, když se vám žena představí jménem Honey Rider, Pussy Galone, Kissy Suzuki, Plenty O´Toole, Mary Goodnight, Holly Goodhead (!) nebo Christmas Jones, dá to práci nemyslet na hřích (hrátky s dvojsmyslnými jmény patřily vždy ke kratochvílím scenáristů bondovek).

Uhlazenost se přežila
Nestává se často, aby se žánrovým označením stala série sama, ale propagační materiály už nepokrytě do kolonky žánr uvádějí prostě jen „bondovka“. Je to známka naprosté specifičnosti stylu filmových dobrodružství agenta 007. „Pohádky pro dospělé“ se vyznačovaly megalomanskými plány na ovládnutí světa, technickými udělátky, kterými se Bond dostával z rozličných, zdánlivě neřešitelných situací a bondovskou elegancí reprezentovanou vkusem na ženy, ale zejména stylem oblékání a výběrem luxusních aut. Tato uhlazenost ale nakonec částečně vyčpěla a bylo na čase vpustit špiónské sérii novou energii do žil.

Bond se stal mýtem – něčím, co tu zkrátka je a bude stále. O mýtus se nebojíme. Ze všech nástrah se Bond dostával, jen málokdy krvácel nebo dostával rány – spíše je rozdával.
Pojetí Casina Royale Martina Campbella přiblížilo Bonda novému miléniu a osvobodilo ho od sebe samého. Doba si vyžádala nové hrdiny typu Jasona Bournea a Bond se musel restartovat, aby udržel krok. Že to byl krok správným směrem, dokazuje, s jakým nadšením kritika i diváci Casino Royale přijali.

Top 10 nejlepších bondovek:

  • Goldfinger
  • Zlaté oko
  • Casino Royale
  • Dr. No
  • Srdečné pozdravy z Ruska
  • Dech života
  • Jeden svět nestačí
  • V tajné službě Jejího veličenstva 
  • Špión, který mě miloval
  • Thunderball