Nigredo – odplivnutí Daniela Landy

Milan-Janecek

Daniel Landa se přihlásil s novým albem Nigredo. Hřímavým hlasem promlouvá národu do svědomí, deklamuje o osudu a válce, pouští se do kritiky a bulváru. Chvílemi to ale připomíná jen mlácení prázdné slámy a hromadění nabubřelých klišé.

Daniel Landa jednoznačně není zpěvák. Dokazuje to celou svou kariéru a jeho nová, v pořadí již třináctá deska Nigredo to jen potvrzuje. Landa se na albu omezuje na hřímání, temnou mluvu a deklamace. Všechno navíc podtrhuje neumělé frázování, jehož úroveň dosahuje tak prvního stupně základní školy.

Doprovodná kapela se vyřádila
Rozhodně zajímavější je stránka instrumentální. Přestože se Daniel Landa neodhodlal k ničemu zvlášť objevnému, přeci jen se na desce najde spousta zajímavých prvků. Je to třeba zpěv (mluva?) jen za doprovodu akustické kytary (Prolog), banjo (Eurosong, 1968) či dudy (Nad Afghánistánem). Vtipná aranž zdobí písničku Eurosong, která odkazuje na Rammstein, české country i hip hop. Doprovodná kapela Daniela Landy se na tomto album opravdu vyřádila.

Poslechněte si píseň Nad Afghánistánem

Nejzajímavějším tématem je ale Landovo textařské umění – nebo spíše neumění, chcete-li. Na Landově tvorbě je patrná fascinace Karlem Krylem (1968, Veselá písnička) či středověkými bájemi (píseň Nigredo, což je původně alchymistický pojem zčernání, ponoření do tmy či rozpadu). Problém je, že jeho texty připomínají, podobně jako frázování, práci žáka základní školy. Jako  příklad poslouží verše z druhé skladby Waltr, Tommy, Ute and Marry: „Messerschmitt je kamarád, vozí Waltra po obloze, a ten lítá hrozně rád, zapomíná na exploze“. Takovýchhle příkladů se najde celá řada.

Album s nejasnými texty a problematickým zpěvem
Všechno textově důležité se odehraje hned v úvodní skladbě Prolog. Landa se tu probírá událostmi, které se seběhly v jeho životě za poslední rok. Zmiňuje havárii, závody i muzikály, ohrazuje se proti propagaci fašismu, která je mu přisuzována, přibližuje termín nigredo  a obouvá se do bulváru. V dalších textech se objevuje jeho oblíbené téma války, ať už je to 2.světová válka (Waltr, Tommy, Ute and Marry), nebo válka v Afghánistánu (Nad Afghánistánem).  Ve Veselé písničce se snaží slohem a myšlenkou přiblížit Karlu Krylovi, nicméně jeho snaha vyzní spíš jako kopa alegorií a metafor bez jasné myšlenky. Ve skladbě 1968 zase sahá do svědomí národa, že se nebránil vpádu vojsk Varšavského paktu. Sžíravá kritika se opět obrací k národu v Odplivnutí, nicméně není úplně jasné, koho tady Daniel Landa vlastně kritizuje. Stejně tak si člověk nemůže být jist, co si Landa myslí o evropských národech v Eurosongu. Chvílemi to vypadá, že se jim vysmívá, potom se s nimi vítá anebo jen konstatuje, že jsme tedy v Evropě.

Ne, tohle album se zrovna nepovedlo. Příliš mnoho nejasných textů a zpěv/nezpěv sráží body dolů.

Poslechněte si píseň Malá díra v hlavě

Daniel Landa: Nigredo
Vydalo:
Sony BMG
Stopáž: 37:43
Skladby: Prolog, Waltr, Tommy, Ute and Marry, Nad Afghánistánem, Veselá písnička, 1968, Jen ať to sype!, Malá díra v hlavě, Eurosong, Odplivnutí, Nigredo

Témata: