Oscarový favorit Birdman hypnotizuje. A rozebírá krizi středního věku

ivaprivrelova

Devět oscarových nominací si vysloužila novinka zkušeného Alejandra Iňárrita Birdman, nahlížející do duše bývalé filmové hvězdy, jež se na Broadwayi snaží o comeback. Filmaři milují satiry o sobě, a tahle je navíc mimořádně působivá. Září v ní pozapomenutý Michael Keaton.

Mexičan Alejandro Iňárritu se proslavil jako autor drásajících dramat o životě, smrti a náhodě (Amores Perros), které v posledních letech vyhrotil do podoby sentimentálních konstrukcí (Biutiful). Je tedy jedině dobře, že se s Birdmanem vydal jiným směrem a nový dech nabral na filmu, jenž na první pohled sice vypadá jako satirický portrét jednoho herce, ale ve skutečnosti se týká každé duše toužící po uznání, lásce a místě pod sluncem.

Birdman je jméno superhrdinské postavy, kterou si hlavní hrdina, herec Riggan Thompson, vydělával dřív, než to bylo díky Avengers v módě; podobně jako jeho představitel Michael Keaton, jenž hrál Batmana dřív, než Temný rytíř začal určovat styl a náladu blockbusterů. Riggan se o seriózní comeback snaží na Broadwayi, v divadelní adaptaci tragické povídky Raymonda Carvera. Tu si sám napsal, zrežíroval, produkoval a ještě v ní hraje hlavní roli.

Riggan je z blížící se premiéry tak vystresovaný, že nespí, hádá se se svým imaginárním alter egem neboli Birdmanem a klid se snaží najít při praktikování levitace a telekineze. Což je i největší superhrdisnký kousek samotného filmu: diváka dokáže dostat do podobného psychotického stavu, v němž se týden slévá v jeden nekonečný hektický den.

Neklidný jazzový bubenický doprovod obstaral Antonio Sanchez, od kolegy Alfonse Cuaróna si Iñárritu půjčil kameramana Emmanuela Lubezkiho. Muž s Oscarem za Gravitaci, jehož proslavil desetiminutový záběr z Potomků lidí, natočil většinu děje jako „jeden záběr“ kamery plující divadlem a jeho blízkým okolím. S hypnotickými, povznášejícími i klaustrofobickými účinky tak skvěle obnažuje Riggana, Keatona i něco z podstaty moderního marnivého nejistého člověka v akutní krizi středního věku.

Další vrstvu autentické frustrace dodávají zábavné uštěpačné poznámky kritizující hollywoodský komiksový trend i jízlivá karikatura novinářů. Ostatní postavy – obsazené velmi dobrými herci Edwardem Nortonem a Emmou Stone, taktéž nominovanými na Oscary – a jejich potřeba lásky a sebedůvěry zase zesilují Rigganův komicky zoufalý zápas o místo na scéně.

Birdman je film plný hlášek, odkazů, výrazných scén i promyšlených detailů, tím větší škoda je, že Iñárritu na konci vsadil na zbytečnou hru na nejednoznačnost. Tak hořká a blouznivá komedie nepotřebuje vykoupení na poslední chvíli. Úplně stačí kameramanská kouzla Emmanuela Lubezkiho.

Birdman
USA/Kanada, tragikomedie, 119 minut
Režie: Alejandro González Iñárritu
Hrají: Michael Keaton, Edward Norton, Naomi Watts, Emma Stone, Zach Galifianakis, Andrea Riseborough, Amy Ryan, Lindsay Duncan a další
Premiéra v ČR: 22. 1. 2015 

Témata: