Oscarový Slídil poráží zábrany i morálku. Sonda do médií to ale není

martinsvoboda

Má oscarovou nominaci za scénář, aktuální "mediální" téma a skvělého Jakea Gyllenhaala v hlavní roli. Film Slídil ale taky trochu mate: spíš než o sondu do lidské mysli a stavu dnešní žurnalistiky jde totiž o zábavný thriller.

Drama jako Slídil by se ještě nedávno do oscarového klání dostalo jen stěží, byť „pouze“ v kategorii za scénář. Ale časy se mění, a když v hlavní soutěži bojují o přízeň především dramata stojící na okraji mainstreamu Chlapectví a Birdman…

Thriller s Jakem Gyllenhaalem v hlavní roli si bere na paškál tendenci médií nabízet místo zpravodajství šokující obrazy nehod a zločinů, jež se táhne z USA až k našim primáckým Krimi zprávám. Spíš než legendární drama Network ze 70. let, které se opravdu do hloubky věnovalo situaci v médiích, se ale Slídil víc blíží Weirově Truman Show. Ta atraktivní mediální námět pouze využívala k představení osobního příběhu hrdiny a jeho role ve společnosti jako takové.

Hrdina Slídila je očividně maniak, antisociální introvert neschopný najít uplatnění, dokud nezjistí, že dokáže pořizovat velmi efektní záběry z míst činu a následně je prodávat televizním stanicím. Zvládá to právě proto, že na rozdíl od jiných postrádá morální zábrany a touha po ocenění a úspěchu ho žene až k těžko tolerovatelným skutkům. Díky nelítostnému vystupování a ochotě jít exkluzivitě naproti postupně stoupá výš a výš a nakonec se začne všem včetně zákona vymykat z rukou. Až do trpkého finále.

Oscarový favorit Birdman hypnotizuje. A rozebírá středního věku
Top 20 nejnavštěvovanějších filmů v českých kinech 2014

Už díky vynikajícímu výkonu produkujícího Jakea Gyllenhaala nechybí Slídilovi působivost, ačkoliv na rozdíl od zmíněných klasik pravděpodobně nikdy nebude snímkem s opravdovým přesahem. Slídilovi jde o hru na efekt, a jako dobový komentář funguje jen na velmi povrchní úrovni. Což není nutně špatně, ale vzhledem k tomu, že o filmu se mluví jako o niterné studii lidské mysli a zároveň i žurnalistiky, neuškodí na tuto nesrovnalost upozornit.

Ačkoliv se to mnohým nadšeným divákům nebude zamlouvat, zážitek ze Slídila vlastně spočívá ve stejných principech jako ony kritizované krvavé záběry – voyersky nahlížíme do něčeho narušeného a šokujícího, co je ale od našeho života, ať už obrazovkou nebo narušenou psychikou hlavního hrdiny, bezpečně oddělené. A z této pasivní pozice pozorovatele je vždycky vzrušující „být u toho“.

Jedno z nejtemnějších oscarových želízek v ohni nemá smysl velebit za (nepřítomný) přesah, užít si ho coby zábavný thriller ale není na škodu.

Slídil
USA, 117 minut, krimi/drama
Režie: Dan Gilroy
Hrají: Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Riz Ahmed, Bill Paxton, Ann Cusack, Michael Hyatt
Premiéra v ČR:  29. ledna 2015

Témata:,