Recenze na CD skupiny Čistírna pokaždé jinak: Texty vám mohou někdy připomínat vtipné absurdní drama

Čistírna – místo, kam chodíte, když potřebujete vyčistit oblek, šaty nebo cokoliv jiného. Ovšem není čistírna jako čistírna. Čistírna pokaždé jinak svým způsobem taky čistí, ale můžeme říci, že poslechem duši svých fanoušků. Jedná se totiž o teplickou kapelu, která byla založena koncem 90. let. U jejího zrodu stál baskytarista Pavel Chroust Votický. Původními členy pak byli Pepa Pondělík (trubka, zpěv), Zorka Veselá (saxofon, zpěv), Eda Nekvasil (bicí) a Martin Herbst (kytara). A proč Pokaždé jinak? Přečtěte si recenzi Adély Špulkové.

Odpověď je jednoduchá. Skupina se žánrově pohybovala mezi rockovou a jazzovou improvizací. Postupně někteří staří členové odcházeli a noví přicházeli. Jejich repertoár se tak neustále vyvíjí. Původní cover verze a jamy nahradila především autorská tvorba, která čerpá z mnoha hudebních stylů.

Sami svůj žánr nazývají jako rozporuplný. V současné době je kapela složena z těchto členů: Pepa Pondělík (zpěv, tanec, trubka, vodotrysk), Gery Tereska (basa, zpěv), Kurt Strohschneider (kytara, zpěv), Honza MUDr.Ik Modráček (saxofon, zpěv), Martin Karban (trubka, zpěv), David Tománek (trombon, zpěv), Lukáš Srpik Srp (kytara), Lázňa (bicí) a Mykesh (volant, foťák).

Jejich posledním počinem je album Meceke!!! z roku 2014. Najdete na něm dvanáct songů, včetně mluveného slova, z nichž pouze jedna věc je cover verzí, zbytek je pak autorskými záležitostmi. Hudbu k nim složil Kurt Strohschneider, texty napsali Kurt Strohschneider spolu s Pepou Pondělíkem a Chandlerem (ten již v kapele neúčinkuje).

Název Meceke!!! je velmi zvláštní a na jeho význam jsem se po emailu zeptala přímo Kurta Strohchneidera. “Frontman skupiny, Pepa Pondělík, již spousty let užívá takové univerzální citoslovce „hadzaga“, které časem rozšířil na „hadzagabaj“. To se naprosto přirozeně dostalo do slovníku celé kapely a vyjadřuje momentální stav duše a mysli – je to pro nás takové zvolání. Někteří členové Čistírny (já a Gery Tereska + náš bývalý bubeník Chandler Šidlo) hrajeme navíc v kapele F. S. – před lety s námi hrával také Jarda Noga (momentálně ještě stále bubeník skupiny Už jsme doma) – a ten se jednoho dne zeptal, co znamená to „meceke“ – vůbec jsme netušili, o čem že to mluví – tak nám vysvětloval, že to je to slovo, co pořád říkáme – tak nám došlo, že měl na mysli „hadzaga“, jen to špatně slyšel, zkomolil to. A tak naše „hadzaga(baj)“ dostalo sourozence „meceke“ a tato dvojice se stala jakousi alfou a omegou naší kapely. Jelikož předchozí deska byla pojmenována právě „Hadzagabaj!“, bylo jasné, jak se bude jmenovat deska následující,“ napsal.

Při jejím poslechu se pohybujete na poli alternativního žánru, který se přesouvá až do undergroundové polohy s výrazně dominujícími bicími. Texty vám mohou někdy připomínat vtipné absurdní drama, ale můžete si v nich najít to své. Album Meceke!!! mělo být poslední tečkou za činností této kapely, ale nakonec tomu tak není a my můžeme očekávat, jakým žánrem nás Čistírna pokaždé jinak překvapí příště. A otázkou zůstává, jak se bude jmenovat?