Rock for People: Závěr se skvělými The Streets a Digitalism

Jiri-Vanek

V úterý se definitivně roztrhaly mraky a návštěvníci Rock for People si mohli užít muziku bez otravného deště. Poslední festivalový den přinesl hodně našlapaný line-up, zejména co se domácích kapel týká. Ze zahraničních hvězd sklidili největší úspěch Pendulum, kombinující rock s taneční hudbou, a The Streets Mike Skinnera, který si celý koncert pohrával s fanoušky.

Poslední den letošního Rock for People nabídl asi nejplnější line-up. Koncerty zahraničních hvězd se mnohdy kryly s domácími prvoligovými kapelami typu Tata Bojs, kteří ve skvěle ozvučeném stanu představili naživo i novou desku Ležatá osmička, Sunshine, Vypsaná fixa či Charlie Straight se zpěvákem Albertem Černým v umělohmotné kouli, takže hudbychtivý jedinec musel často přebíhat ze stage na stage.

Příjemné překvapení Jimmy Eat World

Rozhodně příjemným překvapením bylo vystoupení americké čtveřice (pro koncertní vystoupení doplněné klávesistkou)

. Tihle pánové jsou jedni z průkopníků emo stylu, ale vycházejí z punk rocku: přesná rytmika, nabroušené kytary, zjemněné vícehlasými vokály. Kapela během osmnácti let existence a sedmi vydaných alb nasbírala spoustu hitů, které díky rádiové masírce poznáte, i když jméno skupiny slyšíte poprvé. Slibný začátek úterního večera.

Japonští

svým názvem jasně naznačují, co čekat. Styl, který hrají, sice označují jako ska jazz, ale jazz, jak si ho představujete, moc nečekejte. Rytmus a harmonie jsou jasné ska a pak už záleží jen na vás, zda se necháte devítkou Japonců v bílých sačcích zlákat k tanci s důrazem na druhou dobu, nebo zda budete spíš přemýšlet nad paradoxem, že pánové na pódiu jsou sice skvělí Beatstakesinstrumentalisté a šoumeni, ale písničky vlastně znějí jedna jako druhá. Což je zkrátka daň jejich skočného, ale po chvíli unavujícího žánru.

jsou v Česku jak doma a právem je na největším pódiu přivítala slušná návštěva. Německá pětice vyrůstá z hardcore punku, ale zejména na poslední, letošní desce Boombox se jejich tvorba trochu komercionalizuje a změkčuje.

Ukázali to ostatně i na Rock for People; ostré kytary občas zjemňovali klavírem nebo klávesami. Rozhodně ale nešlo o žádný popíček, i díky výzvám zpěváka se v publiku objevilo asi největší množství crowdsurferů ze všech koncertů festivalu.

Sedněte si, zavelel Mike Skinner

Pak už přišel čas na jednu z největších hvězd festivalu, Mika Skinnera aka The Streets. Ten letos vydal již pátou skvělou desku Computers And Blues a na podzim ohlásil konec hudební kariéry, takže na Rock for People to byla první a nejspíš i poslední šance vidět The Streets v Česku.

Mike Skinner bez trikaPřestože jde o jednoho z nejzásadnějších mainstreamových umělců současné Británie, na koncert mohlo dorazit víc lidí. Skinnerovi to ale nevadilo a koncert si i s šestičlennou kapelou včetně agilního vokalisty Kevina Marka Traila zjevně užíval; svlékl se do půl těla, fanouškům do předních řad házel otevřené plechovky s pivem, donutil publikum, ať si na povel sedne na bobek, a po vzoru "německých bláznivých festivalů" drezúroval asi padesát příznivců, kteří na jeho povel běhali dokolečka.

Během koncertu se bohužel ale několikrát ukázalo, že hradečtí svému Skinnerovi nerozumějí. Mix nejrůznějších hudebních stylů, které The Streets na pódiu předvádějí, sice vychází z hip-hopu, jenže textům bylo kvůli zvuku rozumět minimálně.
Když se navíc Skinner pustil do průpovídek mezi skladbami nebo zkoušel při písničkách reakce publika, nejčastěji skončil u otázky: “Do you understand me?” Škoda, škoda i toho, že nezaznělo víc velkých hitů, museli jsme si tak vystačit se Soldiers, Roof Of Your Cars a závěrečným Going Through Hell, během kterého si i sám Skinner zacrowdsurfoval na rukách nadšených diváků.

Zběsilá party na Pendulum

To při koncertě australsko-britských Pendulum by pod pódiem nepropadl špendlík. Pánové si připsali největší úterní návštěvu, pokud ne dokonce největší návštěvu celého festivalu (na který nakonec dorazilo přes 28 tisíc lidí).

PendulumNení divu; chytlavý, nekomplikovaný mix break-beatu, drum’n’bass a nabroušených kytar na lidi funguje a plocha hradeckého letiště se před úterní půlnocí během chvíle změnila v parket jedné zběsilé taneční party.

Nutno podotoknout, že to, co se linulo z pódia, má hodně daleko k originalitě a pokud by se kapela označila jako B tým The Prodigy, bylo by to možná vůči publiku poctivější. Vždyť i jejich největší hit je remix Voodoo People od zmíněných, tak ale v rozjuchaném publiku přemýšlel málokdo.

Celý festival Rock for People pak zakončil trochu jiný pohled na elektronickou hudbu. Disco-punková produkce německých Digitalism (kromě dvou členů skupiny byl na pódiu i živý bubeník) je určitě progresivnější, objevnější než Pendulum (a vcelku logicky tak vyvolává daleko menší zájem publika), byť také nezapře značnou inspiraci u dalších klasiků žánru, francouzských Daft Punk.

Pendulum na Rock for People

Rock for People 2011 – 3. den
Hradec Králové, 5. 7. 2011
Hráli: Pendulum, The Streets, Digitalism, Beatstakes, Tata Bojs, Sunshine, Prago Union a další