Tarantino si pro Pulp Fiction vybral ty nejlepší zvukové zbraně

Marek-Bartos

V dalším díle seriálu Music &... se podíváme na soundtrack k jednomu z nejpikantnějších plodů hudebně-filmového odvětví, na film Pulp Fiction. Quentin Tarantino, mistr ostrovtipných scénářů a groteskní brutality, si od stvoření tohoto díla musí dávat pozor na zfanatizované davy fanoušků, vyjde-li na procházku v jakémkoliv městě planety. Existuje totiž jen málo filmů, které tak silně zapůsobily na popkulturní svět, až s ním nadobro srostly.  

Pulp Fiction ovlivnil celou generaci diváků a zdá se, že tomu nebude jinak ani u té následující. Snímek vznikl roku 1994, jeho hudební doprovod obstaralo několika odlišných kapel. Zkrátka typický soundtrack moderního věku. Přesto je zcela výjimečný. Jeden z nejvýznamnějších filmových tvůrců Quentin Tarantino ukázal v tomto snímku ojedinělý cit pro hudební výběr a smysl pro dokonalé hudební podbarvení. Musika tu na určitých místech hraje hlavní roli.

Tarantino na to ale nebyl sám; hudební doprovod konzultoval s poradci a zároveň přáteli Chuckem Kelley a Laurou Lovelace. Památné scény, například ta úvodní z přepadení kavárny (kde si Lovelace zahrála číšnici), již náhle přeruší titulky a chytlavý zvuk kytary z písně Misirlou, si bez konkrétních skladeb prostě nelze představit. Stejně je tomu i v pasáži, když si Bruce Willis vybírá nejvhodnější zbraň za zvuku živelného saxofonu z písně Comanche.

Kdo by neznal úvodní scénu z Pulp Fiction?

http://www.youtube.com/watch?v=lwusCDRiDwE

Pulp Fiction je pečlivě vystylizovanou gangsterkou s velmi vytříbeným, dalo by se říci drsně poetickým humorem. Hudba tedy musela být stejně originální a chytlavá, přitom však syrová a nepodbízivá. Tarantino sáhl po osobitých písních z oblasti soulu (Dusty Springfield), klasického rock and rollu (Chuck Berry) a tzv. surfařské kalifornské hudbyie (například autor proslulé písně Misirlou Dick Dale). „Prostě to vypadalo jako rock ‚n‘ rollový Ennio Morricone, jako rock ‚n‘ rollový spagnetti western,” komentuje svůj výběr filmař.

Okamžitý vznik filmového kultu kolem Pulp Fiction způsobil, že byl soundtrack stejně úspěšný jako film – získal 21. místo v hitparádě Billboard 200. Tarantino se také nepřímo podílel na průlomu kapely Urge Overkill, která díky cover verzi  skladby Girl, You´ll Be a Woman Soon (původně od Niela Diamonda) obsadila všechny dostupné rádiové frekvence. Hlavně se však tento pozoruhodný umělec zasloužil o popularizaci skladeb a skupin, které do té doby znali jen jejich oddaní fanoušci. A jak už dnes víme, to by byla velká škoda.

Pulp Fiction (Historky z podsvětí)
USA, 1994
Režie: Quentin Tarantino,
Hrají:
John Travolta, Samuel L. Jackson, Tim Roth, Uma Thurman, Christopher Walken, Bruce Willis, Quentin Tarantino, Harvey Keitel, Steve Buscemi
Seznam stop:

1. Misirlou (Instrumental) – Dick Dale & His Del-Tones, 2. Royale with Cheese – Dialogue, 3. Jungle Boogie – Kool andthe Gang, 4. Let´s Stay Together – Al Green, 5. Bustin‘ Surfboards (Instrumental) – The Tornadoes, 6. Lonesome Town – Ricky Nelson, 7. Son of a Preacher Man – Dusty Springfield, 8. Bullwinkle Part II (Instrumental) – The Centurians, 9. You Never Can Tell – Chuck Berry, 10. Girl, You´ll Be a Women Soon – Urge Overkill, 11. If Love Is a Red Dress – Hang Me in Rags, 12. Comanche (Instrumental) – The Revels, 13. Flowers in the Wall – The Statler Brothers, 14. Personality Goes a Long Way – Dialogue, 15. Surf Rider  (Instrumental) – The Lively Ones, 16. Ezekiel 25:17 – Samuel L. Jackson

V seriálu Music &… Soundtrack si ještě přečtěte:
27. 3.
Trainspotting
3. 4. Dannyho parťáci
10. 4. Jízda, Eliška má ráda divočinu, Samotáři, Česká Rapublika