Štítek Reklama
26. 10.2011

Tata Bojs baví. Snad i víc než Bowie

  • Článek
Více článků jako tento
Motiv detailu novinky

Mardoša z Tata Bojs ve své oblébené poloze - Autor fotografie: Foto ČTK/Vít Šimánek

Tata Bojs z Hanspaulky jsou vtipní. Kreativní. Energičtí. Vytrvalí. A v úterý večer až po strop zaplnili basketbalovou halu Sparty, kde fanouškům předložili nejvýpravnější koncert v historii kapely. Křest desky Ležatá osmička se nejen díky projekcím, instalacím a tanečníkům povedl tak, jako kdybyste si na večírek pozvali kámoše a poslouchali, pili a jedli jen to nejlepší, co doma máte.

Z králů tělocvičny hanspaulské základní školy a rezidentů dávno zrušeného pražského klubu Delta se stala nejlepší česká koncertní kapela.

Hudební i duševní sehranost přetavila zakládající dvojice Mardoša - Milan aka Tata Bojs na pražském křtu desky Ležatá osmička do vizuálně-zvukové show, při které si kapela překonala vlastní osobák. Publiku totiž nabídla ještě větší projekce, instalace a více hostů, než má ve zvyku.

Tata Bojs na křtuNic z toho ale nebylo samoúčelné a během koncertu, jenž jen velmi stručně "moderoval" Mardoša, muselo fanouškům, kteří až po strop zaplnili basketbalovou halu Sparty, postupně docházet, kolik práce a energie Tata Bojs nechali v logistice celé akce.

Bylo to jako projíždět se na těch nejlepších pouťových atrakcích a ještě poslouchat dobrou muziku. Jaké byly podle Koule.cz nejvýraznější momenty koncertu?

Start

Po setu bratislavské dvojice Longital, která svým subtilním pojetím hudby patří spíš do klubů, a několika indierockových písničkách energických Sunflower Caravan (anglická coververze Štastnější od Tata Bojs byla vtipná) TO přišlo. Čas 21:20.

Tma, již protnuly čtyři baterky - čtyři kužely světla a zvuk intra Progresivní (nebudeme se opakovat). Tata Bojs jsou na scéně, na sobě trika s motivem ležaté osmičky, ze sebou "osmičkovou" projekci. Členitá scéna dávala tušit, že tohle bude zábavný večírek.

Attention aux hommes

První hitovka, která spolehlivě rozdováděla publikum. Skvěle se v ní předvedli spřátelení tanečníci Dekkadancers, kteří svou choreografii předvedli před velkou blikající projekční stěnou.

Tata Bojs na křtuFilmařská

Během Filmařské z Ležaté osmičky snímal bubeník (a zároveň výtvarník celé vizuální koncepce) Milan střídavě sebe a publikum kamerou.
Černobílý obraz pak přenášel na projekční plátno, což chvílemi vyvolávalo dojem, že do haly se vměstnaly desítky tisíc lidí. Nápadité, působivé a funkční, černobílá skvěla ladí s lehce ponurou atmosférou skladby. Jakýsi vizuální i zvukový telemost využili Tata Bojs i ve Ztracení v překladu. Hostujíí francouzštinářka Zuzana Šmídová svůj sexy part odříkala z plátna - od stolku s kávou a cigaretou, zatímco extatický Cais zpíval na pódiu na Spartě.

Tata Bojs na křtuSkovka

Písnička Skovka (poslechněte si) z desky Kluci kde ste (2007) je ukázkou toho, proč hudba Tata Bojs na koncertech tak skvěle funguje.

I na festivalech, kde si mohou kapely o bonusové vizuální podpoře koncertů jen zdát, je slyšet (a vidět), že taneční sloka s rozšafně rockovým refrénem působí na fanoušky jako několik kýblů živé vody.

Světová

Jedna z nejsilnějších písniček nové desky se povedla hlavně díky hostovače Vladimira 518. Rapper dorazil i na křest; v kapuce a slunečních brýlích, o hlavu větší než Milan Cais předvedl svůj part suverénně. Live konfrontace s Caisem, jenž má výrazně jiné frázování i barvu hlasu, zafungovala velmi dobře.

Písmenková

Kvintet Clarinet Factory si na Ležaté osmičce rozebral skladbu Písmenková, kterou také na křtu zahrál naživo. Přestože se jeden ze členů souboru vrátil hodinu před koncertem z Japonska, dechoví profesionálové nezaváhali. Každičký precizní tón byl slyšet až nahoru na tribuny, tak dobrý zvuk se zvukařům podařilo ve sportovní hale nachystat.

Milan Cais na křtu desky Ležatá osmičkaKdo neměl chuť soustředit se na komorní Písmenkovou, mohl sledovat zajímavou projekční hru s písmeny - a hlavně velkou bílou kouli.

Ta se v momentě proměnila v mrkající oko, později zase v zeměkouli, rotující v akustické verzi Eko Echa, aby nakonec vzlétla nad hlavy fanoušků. Promyšlené, zábavné, dechberoucí. Mimochodem, pamatujete si na Caisovu "oční" instalaci na střeše pražského Goethe Institutu?

Pěšáci

Typický radiohit, čtyři roky stará skladba plná narážek na lokální význam Tata Bojs, hudební průmysl a kritiku, ale i oblíbené kapely a zpěváky.

"Nikdy nebudem jako Bowie, nás to ale stejně baví," zpívá v Pěšácích Cais. David Bowie hrál v České republice jednou na začátku nultých let, koncert ale musel kvůli srdeční slabosti po několika písničkách skrečovat. Nyní je Bowie sice fit (plus autorem fenoménu Ziggy Stardust, řady skvělých desek a desítek hitů), Tata Bojs se s ním ovšem  - co se vynalézavosti a zábavy týče - mohou směle měřit. Alespoň lokálně a alespoň včera.  

Křest desky

Žádný sekt, pivo nebo minerálka. Tata Bojs křtili Ležatou osmičku nekonvenčně: světelnými paprsky, které se v jednu chvíli sešly uprostřed lesklého cédéčka.

Ne, ani křest světlem, ani důmyslnou scénu s projekcemi a tanečníky, ani takový drive a efekt "společné vlny" nemá žádná jiná česká kapela.

Tata Bojs - křest CD Ležatá osmička
Praha, basketbalová hala Sparty, 25. října 2011
Hosté: Logital, Sunflower Caravan

 

Mohlo by tě také zajímat

  • Článek
YouRadio

Začni poslouchat, co tě baví

iStyle
Štítek Reklama