Tip na výlet: Na kole za vínem a krásami UNESCA Lednicko-valtického areálu

karolinabranikova

K létu patří zábava, pohyb, poznávání a sem tam trochu alkoholu. Lednicko-valtický areál je ideálním místem, kde můžete spojit vše do jednoho ve znamení nejvyšší kvality. Na kole vás provedeme okouzlujícím krajem vína a národního dědictví, ze kterého se nebudete chtít vrátit.

Na území Lednicko-valtického areálu najdeme nejen kulturní a přírodní bohatství Jihomoravského kraje, ale i dlouhé kilometry nenáročných cyklotras. Říká se, že nejhezčí pohled je ze sedla a ani to nemusí být to koňské. Pokud jste se rozhodli využít letní měsíce k poznávání krás tuzemských krajů a chcete udělat něco pro své tělo, oprašte sedlo a vydejte se za poznáváním scenérií národního dědictví.

Oblast křižuje hned několik větších či menších celků cyklotras. Naši trasu vezmeme přímo po páteři a prozkoumáme památky UNESCO po Lichtenštejnské stezce. Její česká část je tvořena pěti menšími stezkami a dohromady na ní můžete najet přes sto kilometrů.

Lednická stezka

Délka trasy: 18 kilometrů

Náročnost: lehká

Startujeme od umělé romantické zříceniny Janův hrad a po asfaltce si to namíříme na hlavní silnici Podivín – Lednice. Tady si můžete udělat malou odbočku vpravo, která vás dovede k 23 metrů vysokému Obelisku, který zde nechal postavit Alois Josef I. z Lichtenštejna na konci 18. století. Cesta dál pokračuje vinařskou oblastí kolem Lednického náhonu k obci Nejdek, odkud se řítíte rovně k silnici Lednice – Mikulov. Cesta vás po chvíli stočí do pole, které se za suchého počasí dá zvládnout i na lepším silničním kole.

U Hraničního zámečku v Hlohovci Lednická stezka protíná další dvě trasy z rodiny Lichtenštejnských stezek – Valtickou a Knížecí stezek. Projedete Hlohovec a kolem Lednických rybníků si to namíříme k empírovému chrámu Tři Grácie. Chrám s kolonádou, alegorickými sochami a mozaikovou podlahou rozhodně stojí za sesednutí z kola. Končíme u Nového Dvora, kde se Lednická stezka napojuje na páteřní Knížecí stezku.

Zámek Lednice. Zdroj: Facebook Státní zámek Lednice

Valtická stezka

Dělka trasy: 24 kilometrů

Náročnost: střední

Krásnou dvacítku po rovince si můžete užít také na Vatické stezce. Začíná u Hraničního zámečku a vede kolem největšího rybníku Moravy Nesyt. Z vinařské obce Sedlec, která leží asi 7 kilometrů jihovýchodně od Mikulova, vede mírné stoupání až k přejezdu silnice Valtice – Mikulov. Dále budete pokračovat po hrázi Nového rybníka a na křižovatce cyklotras se vydáte vlevo a pojedete podél železniční trati.

Terén s mírným převýšením vás zhruba v polovině trasy dovede do Úval, kde hrozí nebezpečí zapadnutí do jednoho z místích vinných sklípků. S révovým mokem to ale nepřehánějte, protože vás čeká největší stoupání celé trasy – silnice k hraničnímu přechodu Valtice/Schrattenberg. Ve Valticích se můžete zastavit u barokního kostela nebo krásného zámku s upravenými zahradami, kterými se kdysi procházel místní rod Lichtenštejnů. Odtud můžete pokračovat kolem Kolonády příjemnými asfaltkami k hraničnímu přechodu Poštorná / Reintal nebo se napojit na rakouskou část Lichtenštejnských stezek.