Tobruk – promyšlená psychologická hříčka


Český válečný film je slovní spojení v našich končinách nepříliš časté. Václav Marhoul je tím odvážlivcem, jenž se jako režisér podepsal pod novým českým filmem Tobruk. Jak už název napovídá, jedná se o příběh zasazený do druhé světové války, kdy československý 11. pěší prapor hájil své pozice v libyjském Tobruku před německými a italskými vojsky. Opravdovým bojem bylo i samotné natáčení tohoto (na české poměry) velkofilmu.

S radostí můžeme konstatovat, že otisky potu všech zúčastněných jsou vidět velmi výrazně – po dlouhé době je v kinech výjimečný snímek, který předčil očekávání.

Výcvikový tábor nepřipraví na všechno
První krůčky hlavního děje nás zavádějí do výcvikového tábora, kam přichází dva nováčci, a to vojíni Pospíchal a Lieberman. Dva nezkušení „bažanti“ plní ideálů se pomalu začleňují do týmu mezi zkušené Tobruk Foto Bioscopřadové vojáky a autoritativní důstojníky. Brzy přichází den, kdy čeká celý prapor přesun do předních linií libyjského pouštního bitevního pole. Ačkoliv byli vojáci připravováni na drsné podmínky v poušti, nikdo je nevycvičil pro všudypřítomné utrpení, smrt svých blízkých přátel nebo psychickou tíhu každého okamžiku stráveného čekáním na vysvobození z této pekelné výhně.

Divákem uprostřed bojové linie
Možná vám v popisu filmu chybí nějaká zmínka o monstrózní bitvě se stovkami komparsistů, ale tímto druhem válečného spektáklu Tobruk není. Nicméně nebyl by to válečný film, kdybychom se nějakých akčních scén nedočkali. Díky speciálním efektům nabývají na první pohled jednotvárné scény na působivosti a takové ostřelování linií našich hrdinů nebo jediná větší bitva, kdy prapor ubrání své pozice, je za doprovodu válečného burácení jednou velkou pastvou pro oči. Tvůrci staví diváky do kůže ústředních hrdinů, kdy nikdo netuší, odkud z nekonečné pouště mohou přiletět nepřátelské kulky či šrapnely.

Souznění s hrdiny
Film jako celek působí jako jedna velká promyšlená psychologická hříčka, jež evokuje napětí, soucit a lítost. O psychickém vyčerpání by mohl vyprávět hlavní hrdina vojín Pospíchal (Jan Meduna), okolo něhož se celý film točí. Takřka jeho očima procházíme nástrahami veškerých temných zákoutí války. Na druhou kolej nejsou odsunuti ani jeho kolegové, převážně představovaní neznámými herci. Naopak zde objevíme několik charakterů, u kterých nám je až líto, že se o nich a jejich osudu nedozvíme víc. Mezi takové patří například vojín Růžička v podání Michala Novotného známého z nováckého seriálu Redakce, či Robert Nebřenský, známý především z divadla Sklep. Oba příliš nevynikali ve svých předchozích rolích, avšak v Tobruku je tomu naopak.

Podívejte se na ukázky z filmu

Režisér Václav Marhoul sáhl celkově po netradičním zpracování válečného filmu. Někomu psychologické zpracování nemusí vyhovovat, český divák nemusí přijmout netypicky otevřený konec, ale bez hollywoodsky povinných milostných zápletek, bez megalomanských bitev i bez přehnaného rozpočtu se mu podařilo natočit snímek, který by si zasloužil konfrontaci s jinými válečnými filmy. Porovnáme-li Tobruk s dalším do našich kin nedávno uvedeným snímkem Rudý Baron, není třeba sáhodlouze přemýšlet nad vítězem. Ač se oba příběhy odehrávají v jiné dekádě 20. století, má Tobruk bezesporu to, co Rudému Baronovi chybí, a tím je jasná vize příběhu. Po zhlédnutí německého filmu dlouze pátráme nad tím, co nám vlastně tvůrci chtěli v té motanici říct. Na druhé straně u našeho zástupce máme při závěrečných titulcích jasno. Marhoulovi se podařilo natočit výpověď o proradnosti války a o hrdinech beze jména.

Tobruk
Česko/Slovensko, 2008, 100 minut
Režie: Václav Marhoul
Hrají: Jan Meduna, Robert Nebřenský, Petr Vaněk, Kryštof Rímský, Michal Novotný a další

Premiéra:
11. září 2008