Štítek Reklama
19. 1.2009

Vzhůru do ráje klonů!

  • Článek
Více článků jako tento

A pak že Češi v něčem nevynikají! Stačí se jednou projít městem a počítat, na kolik narazíte plakátů, které zvou na kapely zvučných jmen, zámořských i evropských. The Rolling Stones, The Beatles, Pink Floyd, Kiss, Nirvana, Doors, Metallica a mnohé další. Všem těmhle esům stojí za to zavítat do sálu hospody v Horní Dolní a pořádně to tam rozpálit. Uznejte, není to důkaz mistrovství našich promotérů? Přivézt světová jména, nabídnout je lidu. A za lidovou cenu!

Vše je samozřejmě trochu jinak. Je to záplava kapel, které se vezou na vlně zájmu o originál. Za každým z těch velkých jmen totiž bývá ještě připsáno „revival“. Takže žádní Beatles, ale jenom bezbarvá kopie. Parazit, který nedokáže vytvořit nic svého, a tak se alespoň přiživí na umění a slávě jiného. Neumětel, který si s větší či menší mírou vypočítavosti řekne: Proč by museli fanoušci chodit ke kováři, mohou-li jít ke kováříčkovi? Lidi přeci stejně chtějí jen slyšet pár hitů a vidět několik gest, která okoukám od originálu. A když se ještě vymódím jako třeba Mick Jagger nebo Freddie Mercury, svůj účel to splní. A kačky se jen pohrnou.

Cirkus na kolečkách jménem Abba
Není však třeba sypat si hned popel na hlavu. Podobně uvažují i jinde. Důkazem je inscenace, jež si říká ABBA - The Show. Tento cirkus na kolečkách, přiživující se na slávě švédského kvartetu, zavítá v únoru i k nám. Máme se nač těšit. Nejlepší ABBA po ABBĚ, chválí své dílo manažeři. Z plakátů lákají tváře velice podobné Agnetě a Fridě, v doprovodné skupině hrají dva původní muzikanti a podíváte-li se na oficiální stránky tohoto podniku, v sekci „recenze“ najdete spoustu nadšených vět. Ani jednu ovšem nepsal nějaký publicista, ale nekritičtí fanoušci. A kdoví jestli...

Pokud něco dělalo skupinu ABBA, byly to původní písničky a hlasy obou zpěvaček. Ani jedno ale nejde nahradit, i kdyby za najatými vokalistkami, které se jistě budou snažit svým vzhledem originálu co nejvíce připodobnit, stála celá původní kapela. Tu totiž tvořili snadno nahraditelní, anonymní hráči. Proti gustu samozřejmě žádný dišputát, a kdo chce zaplatit až tři tisíce korun, jeho věc. Měl by si ale uvědomit, že je vydává za kopii, stejně jako když si koupí v tržnici čínské levisky.

A ještě jedno mi nejde do hlavy. Zeptám-li se googlu na spektákl „ABBA“ v Praze, mezi prvními pochvalnými odkazy nacházím stránky určené „chytrým ženám“ a „dámám“. Aniž bych chtěl jakkoli ironizovat, spojení blafu, jakým naklonovaný abbovský kasaštyk zcela jistě je, a chytrých žen mi nějak nejde dohromady. Anebo snad chytré ženy a dámy nakupují napodobeniny značkové kosmetiky či prádla? Nechce se mi tomu věřit.

Autor je překladatel a publicista

Mohlo by tě také zajímat

  • Článek
YouRadio

Začni poslouchat, co tě baví

iStyle
Štítek Reklama