#willpower: Lekce bzučení pro chronické začátečníky

chocobo

Ačkoliv se will.i.am z Black Eyed Peas snaží popový svět neustále přesvědčit o opaku, není žádný hudební vizionář ani nedoceněný génius. Jestli je v něčem dobrý, je to produkce skladeb jiných interpretů, a jak se po will.i.amově čtvrté studiovce #willpower ukazuje, měl u ní zůstat.

Úspěch Black Eyed Peas definoval vzorec toho, co všechno je v dnešní době třeba napěchovat do jedné písničky, aby měla šanci uspět napříč planetou. Jsou to především "progresivní" beaty, primitivní melodie, rapové vložky a popový hook odzpívaný více či méně charismatickou blondýnkou. Když pomineme blondýnku, všechny zmiňované role si will.i.am může obstarat sám. V době pauzy domovské formace bylo tedy vydání další sólovky logickým krokem k usměrnění přemíry kreativity.

Poslechněte si will.i.ama v YouRadiu

Že se #willpower, dlouho slibovaný nástupce alba Songs About Girls, dostal ven o více jak rok později, než se původně plánovalo, svědčí o jednom – bez nálepky Hrášku s monoklem se Williamovi Adamsovi daří prodávat své elektronické úchylárny jen velice krkolomně. Rapper se tak musel jako osiřelý solitér nejdříve etablovat pomocí zvučných hostů.

Jennifer Lopez a Mick Jagger na pilotním singlu T.H.E. (The Hardest Ever) vytvořili neobvyklý mix hlasů a stylů (elektropop versus rock and roll), jenže přesycená písnička s příliš tvrdým zvukem propadla a na finální verzi alba se nakonec ani neobjevuje. Ledy se začaly prolamovat až s příchodem (blonďaté) femme fatale Britney Spears na Scream & Shout. Ztracené dvojče překvapivého hitu roku 2009 Boom Boom Pow si na pár týdnů podmanilo světové žebříčky a vydavatelství tak konečně našlo odvahu ukázat Willovi zelenou a vypustit mezi lidi jeho nejnovější čističe subwooferů.

#willpower má ledacos společného s poslední studiovkou Calvina Harrise. Skladby obou pánů jsou neuvěřitelně repetetivní, za každou cenu taneční, rádoby futuristické a zároveň osázené zástupem hostujících popových jmen. Rozdíl je snad jen ve will.i.amově občasné inklinaci k hip hopu a textové vyhraněnosti směrem k nulové výpovědní hodnotě. Jak už je Willovým zvykem, jeho chudá slovní zásoba stále dokola osciluje kolem slov party, bass a zase jednou party.   

Taneční pop se základem v houseu a electru je v období posledního tažení a v dnešní době je téměř nemožné natočit žánrově novátorskou desku. will.i.am sice ze svých mašinek loudí jeden obskurní beat za druhým, v nudných aranžích se ale naprosto ztrácí, že rádoby euforický refrén zrovna zpívá Chris Brown (Let’s Go), Eva Simons (This Is Love) nebo neúspěšné koťátko Nicole Scherzinger (Far Away From Home).

#willpowerFrontman Black Eyed Peas zní nejlépe, když uklidní své psychopaticky neústupné přívaly bzuků, jako se mu to povedlo ve Smile Mona Lisa. Will z ní poprvé za celé album neodchází s ostudou jako americká obdoba Michala Davida. Jen škoda, že jde o sedmnáctou položku z osmnácti. Tak daleko se totiž asi tentokrát dopracuje málokdo.

will.i.am – #willpower
Vydavatelství: Universal Music
Celkový čas: 64:35
Seznam skladeb: Good Morning, Hello, This Is Love feat. Eva Simons, Scream & Shout feat. Britney Spears, Let’s Go feat. Chris Brown, Gettin‘ Dumbe feat. apl.de.ap and 2NE1, Geekin‘, Freshy feat. Juicy J, #thatPOWER feat. Justin Bieber, Great Times Are Coming, The World Is Crazy feat. Dante Santiago, Fall Down feat. Miley Cyrus, Love Bullets feat. Skylar Grey, Far Away From Home‘ feat. Nicole Scherzinger, Ghetto Ghetto feat. Baby Kaely, Reach For The Stars, Smile Mona Lisa, Bang Bang

Témata:,