Eva Quartet – majitelky pozoruhodných hlasů

Marek-Bartos

Kdo přišel na koncert do Paláce Akropolis, dostalo se mu velmi neotřelé hudební zkušenosti. Ženské pěvecké kvarteto The Eva Quartet totiž zavítalo do Prahy vůbec poprvé a repertoár bulharských folklórových písní v jejich podání byl jistě pro většinu přítomných něčím zcela novým.

Čtveřice Bulharek Gergana Dimitrova, Sofia Kovačeva, Evelina Christova a Daniela Stoičkova patří k tamní pěvecké špičce. Majitelky pozoruhodných hlasů byly v minulosti členky proslulého ženského sboru Le Mystere des Voix Bulgares, nyní vystupují samy a kromě bulharských lidovek a církevních písní občas zpívají i jazzové kousky Veselina Nikolova a Antoniho Doncheva – to vše na rozdíl od jejich dřívějšího hudebního tělesa v čisté, původní formě.

V nekonečné šňůře koncertů populární hudby na pražské klubové scéně působilo jejich vystoupení 14. října 2008 jako svěží jihovýchodní vánek. Přesněji řečeno, místy spíše silný mistrál. Od prvního okamžiku přikoval hlasový projev zpěvaček všechny posluchače pevně ke svým židlím (ty byly rozestavěny pro tuto příležitost v hlavním sále). Kromě zpěvaček nikdo nedutal.

Před vystoupením byli diváci upozorněni na unikátní a náročnou hlasovou techniku, ale když se brzy nato sál zaplnil melodií hlasu první členky souboru, zdálo se upozornění na unikátnost i náročnost na hlasivky poněkud zbytečné. Člověk by si byl v té chvíli těžko představil bohatší zpěv, jenže v momentě, kdy se k němu se svými hlasy přidaly i ostatní členky čtveřice, musel každý přehodnotit domnělé hranice bohatosti.

Speciální technika a dokonalé hlasy
Bylo úchvatné sledovat, jak se jejich rozmanité hlasy propojují, sjednocují a zase tříští. To vše v dokonalé synchronizaci. Každá zpěvačka se prezentovala jinou polohou hlasu, od hlubokého basu až po vysoký soprán. Každá v průběhu koncertu také dostala individuální prostor, podle charakteru písně. A každá zas a znova ohromovala laika nesmírným rozpětím svého jinak konkrétně zabarveného zpěvu. Fakt, že zpěvačky vystupovaly bez doprovodu jakéhokoliv hudebního nástroje (až na jednu výjimku, kdy se na pódiu objevily dudy), jen umocňoval sílu a krásu jejich hlasů. Ostatně někdy jste měli i pocit, že z hrdla zpěvaček nevychází pouze hlas. To bylo jistě způsobeno onou speciální technikou…

Lidovky, církevní liturgie i jazzový jam
Po lidovkách, přišly na řadu liturgické skladby, kterým šlo díky společnému staroslověnskému církevnímu prazákladu docela slušně rozumět. Křesťanské písně kvarteto zpívalo ještě spolu s mužským kolegou, který před tím publiku předvedl hru na dudy. A po necelých dvou hodinách vyčerpávajícího zpěvu přišel konec. Ovšem ne tak docela. Publikum bylo z vystoupení nadšeno a nedovolilo zpěvačkám tak snadno odejít (samozřejmě, že přídavky jsou na koncertu běžným jevem, ale s přihlédnutím na viditelnou únavu protagonistek se bonus v tomto případě jevil spíše jako projev vděku za ocenění výkonu). Kvarteto přidalo k dobru ještě jeden jazzový jam a svižnou lidovku na úplný závěr. A posluchačstvo výskalo jako při rockovém koncertu.

Samozřejmě, že bulharská lidová tvorba nemusí bavit každého. Ale v podání, v jakém je předvedl Eva Quartet, musí stát za poslech každému.