Evropa neměla v MTV šanci. Až na Tokio Hotel…

matoush

Evropské ceny MTV (EMA) pro rok 2008 znají své majitele. Podle výsledků to vypadá, že evropská hudba je na lopatkách. Co na to hudební publicisté?

Mnoho lidí se při pohledu na výsledky letošních EMA, téměř odshora dolů zaplněné Američany, ptá: To je na tom evropská scéna tak špatně, že neuhájí ani polovinu kategorií svých Grammy?

Zatímco Jana Kačurová z Lidových novin klade za vinu nedostatek kvalitního popu jako takového, Radek Bureš z Filteru brání evropskou hudbu. Podle něj ceny MTV odrážejí popularitu, ne kvalitu. „Spíš se to tak sešlo, že ty největší letošní hity zrovna pocházely z Ameriky,“ tvrdí Bureš.

Pravda, hodnotit hudbu celé Evropy na základě ankety, kde o pořadí rozhodují diváci, není relevantní. Výsledky totiž, jak potvrzuje Ondřej Formánek, hudební publicista časopisu Reflex, „nesvědčí ani tak o nedostatku kvalitní evropské muziky jako o nedostatku kvalitní muziky na evropské MTV.“

Jsou EMA nějak výrazněji odlišné od amerických cen MTV? Rozdíly jsou podle Bureše hlavně ve výběru nominovaných. Evropský vkus je trochu jiný než americký. „Amerika pořád zůstává víc urban,“ vysvětluje.

„Odlišnosti nejsou zásadní,“ soudí Kačurová. „MTV je jaksi americká z podstaty. Je to jen klasická přehlídka miláčků šoubyznysu, tentokrát ještě navíc nešťastně „ozdobená“ volbou amerického prezidenta.“

„Sledoval jsem ceny EMA osobně z tribuny liverpoolské Echo Arény. Oproti loňským byly mnohem velkolepější a technicky lépe zvládnuté,“ říká o slavnostním ceremoniálu Pavel Kučera z časopisu Filter.

Může česká MTV, jejíž příchod před nedávnem ohlásil vlastník TV Nova, nějak zasáhnout do EMA? „Rozhodně ne. Tak, jako nemá šanci žádná jiná regionální filiálka,“ popisuje vyhlídky Kučera. Jedinou výjimkou je prý Německo, odkud pocházejí ocenění Tokio Hotel. „Když si v Liverpoolu šli Tokio Hotel pro cenu, v hale bylo jasně slyšet bučení,“ dodává Kučera.

Jednou z osobností letošních EMA byla i Katy Perry. Stala se Objevem roku a celé předávání moderovala. Nabízí se otázka, zda není popularita té slečny veliká bublina, která co nevidět splaskne. Petr Vizina z Hospodářských novin má jasno: „Je to jejích patnáct minut slávy, jak předpověděl Warhol, pak přijde jiná, nebo jiný, a Katy bude mít co vyprávět vnoučatům.“