Madonniny dobré nápady na Rebel Heart zabíjejí špatní producenti

sindlauerovamarta

„Sklapněte, tohle nám platí účty," řekla prý Madonna svým dětem, které měly výhrady ke zvuku její nové, v pořadí třinácté desky Rebel Heart. Zpěvačka na ni dostala spoustu dobrých nápadů, které ale často ruší hloupá a zbytečně "trendy" produkce.

Bývala to Madonna, kdo měnil tvář popové kultury. Udávala trendy, hovořila o tématech, která ostatní považovali za tabu. A měla taky jednu šikovnou vlastnost: uměla si perfektně vybrat spolupracovníky, nebála se pod jejich dohledem experimentovat a zněla tak, jako nikdo jiný. Slyšeli jste písničku a bezpečně jste poznali, že to je Madonna.

Jenomže situace se v ženském popu změnila a Madonna jakoby dostala strach se od četných kolegyň výrazněji odlišit. Tři roky staré album MDNA (recenze) představilo hudebnici, která najednou nepřišla s ničím novým, ale slepě následovala populární vlnu EDM. Novinka Rebel Heart na zmíněnou desku v mnohém navazuje, naštěstí je na ní ale víc nápadů a lepší texty. Mimojiné však také ukazuje, že Madonna začíná zapomínat, jak se dělá globální hit.

V nedávném rozhovoru pro magazín Pitchfork vyplula na povrch fakta, jež leccos objasňují: „Nejprve jsem desku psala s Aviciim, toho si všichni spojují s elektronickou muzikou. Bylo to tak jednoduché: vokály a klavír, vokály a kytara. Svým způsobem to byl folk.“ Nabízí se tedy logická otázka, kam se všechen ten folk poděl. „Když byla půlka písní napsaná, začala jsem si budovat vizi, jak by to všechno mělo znít. A najednou se objevil Diplo. Namontoval úžasný beaty, basy, Rolandky osmsetosmičky. To bylo skvělý.“ Je to velká záhada: pokazila si Madonna natolik vkus, že se jí zdál naprosto průměrný Diplo jako vhodná volba? Nebo prostě signora Ciccone sází na jistotu a bezhlavě lpí na tom, co zrovna letí? Obojí má něco do sebe. „Děti mi při nahrávání říkaly: ‚Mami, prosím, už ne, tohle nedělej. Prosím, to už stačí. Ach jo, pořád jedeš to svoje…“ A já jim na to: „Sklapněte, tohle nám platí účty!“

Naštěstí zdaleka ne všechny písně trpí Diplovými destruktivními zásahy a jsou to ty nejpovedenější kousky: tichá, nenápadná a exotická Body Shop (o které lze směle hovořit jako o jedné z nejlepších zpěvaččiných písní vůbec), typická madonnovka Rebel Heart, která znovu dokazuje, že akustičtější ladění jí sedí nejlépe, Wash All Over Me s krásným refrénem nebo zvukově sice docela obyčejné, ale melodicky silné Ghosttown a Joan Of Arc. Oproti tomu najdeme na desce naprosto bizarní, ale svým způsobem originální Auto-Tune Baby, skvěle temnou Illuminati nebo zajímavou lekci sexuologie S.E.X.

Skvělých momentů by bylo víc, kdyby nebylo disco náletu, milionkrát použitých postupů a auto-tune orgií. Zářným příkladem je Holy Water která by s trochu střídmosti a bez úděsných aranží ve střední sekci mohla být novou Erotica. Na omyly z konečné produkční fáze krutě doplatila i Devil Pray; ta si ponechala svůj obrovský hitový potenciál pouze na uniklé demo verzi.

Být Madonnou má kromě jiného i jednu velkou nevýhodu: vždycky se od vás očekává přinejmenším deska roku. Je pravda, že zpěvačka už dnes nemusí nikomu nic dokazovat, ale možná by to jednou ze své pozice mohla zkusit: vykašlat se na představy vydavatelství a jeho marketingové sekce. Ale především by si měla vybírat schopné producenty. To je totiž největší problém Rebel Heart, dobré desky utopené v nesmyslných současných „trendech“. Jestli to Madonna brzy nepochopí, její královský hermelín začne pořádně línat. 

MadonnaRebel Heart
Vydavatelství:
Universal Music
Celková délka:
96:48
Seznam skladeb:
Living for Love, Devil Pray, Ghosttown, Unapologetic Bitch, Illuminati, Bitch I’m Madonna (feat. Nicki Minaj), Hold Tight, Joan of Arc, Iconic (feat. Chance The Rapper & Mike Tyson), HeartBreakCity, Body Shop, Holy Water, Inside Out, Wash All Over Me, Auto-Tune Baby, Best Night, Veni Vidi Vici (feat. Nas), S.E.X., Messiah, Rebel Heart, Beautiful Scars, Borrowed Time, Addicted, Graffiti Heart   

Témata: