Pohoda 2014, den 2: Pořád dobří Travis s cukrovou vatou ve vousech

ondrejbambas

Nad Trenčín se v poledne přihnal silný déšť. Pak přišel ještě jednou, ale hlavní program nijak neomezil. Skotští Travis si tak mohli konečně odehrát na Pohodě svůj koncert, na nějž čekali pět let. Bude ale po tak dlouhé době kapela z přelomu tisíciletí ještě někoho zajímat? Bude a všichni budou zpívat... zpívat, zpívat, zpívat.

Druhý den hostila Pohoda dvě zajímavé návštěvy. První, trochu překvapivou, byl slovenský prezident Andrej Kiska, který se stihl vrátit z první návštěvy České republiky. Druhým, o něco hrdinnějším hostem, byl hokejista Marián Gáborík prezentující trenčínskému letišti Stanley Cup. Ostatním interpretům tak na nějakou chvíli ukradl početnou skupinu návštěvníků. Jenomže na Pohodě je – na rozdíl od Rock for People – lidí všude plno. Možná, že publikum tu není tak excentrické a neodměňuje každou maličkost frenetickou odezvou, ale je vnímavé, dokáže se zastavit a objevovat neznámé. Možná i proto si diváky pochvalovali taktéž Kraftwerk  – a fanoušci vřele přijali i Travis.

Pohoda, den 1.: Dvouhodinová lekce elektroniky podle Kraftwerk

Elektronika na Pohodě podle AID KIDA

Vrcholem mého 2. večera na Pohodě bylo kombo Moderat – Modeselektor. Nedávné vystoupení Moderat v Praze v rámci Electronic Beats bylo jedním z nejlepších zážitků letošního roku, ale už tehdy jsem ale pochyboval, jestli je kapela schopná alespoň částečně reagovat na dění pod pódiem. Pohodě předvedla naprosto identickou show, unikátnost jejích koncertů v podstatě tvoří jen publikum a jeho reakce, které byly v porovnání s Prahou mnohem silnější.

Moderat vystřídali Modeselektor alias Moderat bez Saschy Ringa, a jejich DJ set. Očekával jsem  standardní DJing – pár vlastních písniček, doplněný cizími věcmi a raritami od kamarádů producentů, ale nakonec jsem byl mile překvapený. Netušil jsem, že někdo může pojmout DJ set tak originálně: dav udrželi v pohybu celé dvě hodiny, mixovali neotřele za pomoci různých efektů, nedrželi se zaběhnutých pravidel DJingu a důležitá pro ně zůstala jen  hudební komunikace s publikem. Ve finále se tak pódium a taneční parket úplně propojily.  
Aid Kid si na Pohodě zahrál díky soutěži  Startér Radia Wave

Ti se do Trenčína vrátili po pěti letech, v roce 2009 nemohli koncert odehrát kvůli tragédii, již způsobilo pořasí. Jak se ukázalo, nejvíce si akci užili tatínkové odkojení na U2, kteří své největší momenty zažili v druhé polovině devadesátých let. Při největších hitech ale zavzpomínali i mladší návštěvníci. Vždyť Sing nebo Turn hrají rádia dodnes.

A vše podstatné zaznělo i v pátek večer, a přesně, jak se čekalo – v dobré náladě a v pohodě. Glasgowská skupina, vedená již čtyřiadvacet let Franem Healym, si svá nejlepší léta odsloužila a nyní se věnuje rodinám, jak je ale vidět, hraní ji pořád baví. A nejde jen o pozitivní energii a frontmanův narůžovo obarvený plnovous, což byla ve skutečnosti jedovatá cukrová vata, jak sám Healy prohlásil, ale i o písničky z rok staré desky, které dobře fungovaly a přebyly leckteré nevýrazné starší songy. Na nich se zase ukázalo, že přestože Travis dokážou natočit vybroušené popové, dnes již zlidovělé singly, často je musí doplnit  – bohužel ne už cukrovou – vatou.

K nejlepším momentům pak došlo v druhé polovině vystoupení započaté singlem Side, který poprvé výrazně rozhýbal celý prostor před hlavní stageí. Pokračování s písněmi Closer, Sing a v závěru čtverým přídavkem neopomíjejícím i debutové album bylo přímým zásahem na fanouškovský sonar.

Skotové vnesli do areálu sto minut uvolněné atmosféry a vzhledem k blízkému vztahu s trenčínským festivalem si své místo na vrcholu programu stoprocentně zasloužili. Přestože je skákání při závěrečném refrénu největšího hitu Why Does It Always Rain On Me? tradiční tečkou vystoupení, neomrzelo ani teď a hupsnul si jistě i ten, kdo šel jen náhodně okolo. Kytarový pop podaný v té nejprostší a zároveň pohodové formě. Ideální.

Bažant Pohoda 2014
Travis, Moderat,
Trenčín, letiště, 11. 7. 2014