RECENZE filmu U.N.C.L.E.: Studená válka nebyla nikdy víc cool

Po velmi povedené pseudobondovce Kingsman tu máme další tak trochu parodii a tak trochu vzdání holdu klasickým špionážím. Tentokrát v režii Guye Ritchieho, britského režiséra, který sice v posledních letech poněkud váhal, pořád má ale na kontě pecky jako Pod(f)uck a Sbal prachy a vypadni, takže bychom mu přece jenom jednou za čas měli dát šanci. Podařilo se mu vrátit blíž k vrchulu? Přečti si recenzi Martina Svobody.

Záleží na tom, jestli vám bude stačit, že nasadil svou hyperaktivní režii plnou těch nejvíc cool záběrů, přepálených akčních scén a době načasovaných hlášek. U.N.C.L.E. nabízí odvázanou smršť, která si někdy pár minut po začátku přestane lámat hlavu s přesvědčivostí a unylou realitou a vyrazí vstříc zábavné nesmyslnosti žánru, v němž nesmrtelní britští agenti rozdávají distingované úsměvy a lámou vazy holýma rukama.

Je to trochu paradoxní, protože hrdinové filmu Britové nejsou. Američan (nový Superman Henry Cavill) a Rus (Armie Hammer) tu totiž na pozadí šedesátých let vyvedených ve velmi zábavné pestrobarevné retro stylizaci bojují proti komu jinému než přeživším nacistům o atomovou bombu. Nejvíc ze všeho to však připomíná právě staré dobré bondovky, v nichž se střet východu a západu promítl v šovinistické akční řežii a pomyslném přeměřování pindíků dokonalého strážce západu a špinavého padoucha.

Na rozdíl od Kingsmana, jemuž bývá vytýkáno, že až příliš propadl parodované optice, má přesto U.N.C.L.E. i nejednu silnou ženskou figuru (především Alicia Vikander coby prostředník mezi nepříliš fungujícími parťáky), což dokazuje, že scénář není zase tak tupý a prvoplánový, jak se zdá. Nicméně i zde jsou všechny ženy až fetišisticky krásné, protože „to k tomu patří“. Ale vlastně nejen ženy a nejen lidé obecně – úplně vše tu vypadá strašně dobře, až působí výsledek dojmem katalogu designu. Někoho to bude nepochybně iritovat, jiné svou propracovaností naopak bavit.

Obecně ona hromada zcela naddimenzovaných zvratů a záměrně přehnaných filmových postupů může buď ubíjet svou uřvaností, nebo tím vyvolávat úsměv. Zásadním faktorem je ještě sympatie k hercům – pokud chemii mezi ústřední trojicí neucítíte, bude pro vás snímek nejspíš až příliš strojený a prázdný. A mnozí s tím podle všeho skutečně mají problém. Jestli si vás ale získají hrdinové, nic už nebrání, aby si vás získalo i celé Krycí jméno U.N.C.L.E., které je sice tak trochu kupa Ritchieho trademarků v retro hávu naházená na hromadu, ale přesto kousek od velkého hračičky.

Témata: