10 jednoduchých rad, jak úspěšně čelit záchvatu úzkosti

Eva Vogelová

V dnešní době se zvyšuje počet lidí, kteří trpí psychickými problémy. Záchvaty úzkosti se do nich řadí také. Poradíme vám, jak s úzkostmi jednoduše zatočit.

  1. Počítejte. Snažte si zklidnit dech. Žádné nebezpečí vám nehrozí, protože se to děje jen ve vaší hlavě. Zaměřte své myšlenky na čísla. Pomalu počítejte od jedné do sta. Pokud by ani tohle nezabralo, vezměte si papír a tužku. Napište si složitější početní příklady a počítejte je. Díky tomu se už nebudete soustředit jen na to, že vám není dobře a za pár minut záchvat úzkosti přejde.
  1. Někoho nebo něco obejměte. Máte možnost obejmout nějakého člověka? Udělejte to. Ucítíte malé zklidnění, protože se budete cítit v bezpečí. Pokud nemáte blízko sebe žádnou osobu, vezměte do náruče nějaký předmět, který máte rádi. Nejlépe něco většího. Může to být plyšák nebo peřina.
  1. Soustřeďte se na jakýkoli hluk. Slyšíte projíždějící auta nebo vrtačku? Bedlivě se na ty zvuky zaměřte. Na chvíli zabavíte mozek, alespoň částečně odvedete svoji pozornost jinam. Pokud se nacházíte v úplném tichu, zapněte si rádio, televizi nebo MP3 přehrávač. Zvyšte hlasitost a zaposlouchejte se.
  1. Zapomeňte na kofein. Pokud si myslíte, že kafe nebo cokoliv jiného s kofeinem vám pomůže od záchvatu úzkosti, jste na omylu. Během úzkosti tělo mobilizuje všechny síly k boji či útěku. To znamená, že se mu zvýší tep a srdce začne bít jako o závod. Tenhle stav kofeinem jen podpoříte. Vy potřebujete zklidnění, žádné nastartování.
  1. Dejte si malého panáčka. Některým lidem s úzkostmi se uleví, když si dají panáka. Vyzkoušejte to jen v případě, že vás silné úzkosti přepadají jednou za dlouhou dobu. Pro jedince, kteří jimi trpí častěji, panáka nedoporučujeme. Po častém pití alkoholu na něm vzniká závislost.
  1. Běhejte. Sport pomáhá, jak na stres, tak na úzkostné stavy. Pokud vás záchvat úzkosti přepadne, vyběhněte ven a dejte si pořádně do těla. Úzkost začne mizet, když budete na pokraji fyzických sil. S běháním můžete zkombinovat i protahovací cvičení.
  1. Zavolejte někomu. Další věc, kterou můžete udělat, je zavolat někomu blízkému. Nejlepší by bylo, kdyby vás rovnou navštívil. Vypovídáte se mu a případně ho obejmete. Přítomnost někoho dalšího vás uklidní. Kamarád či partner se vás může snažit rozptýlit. Díky tomu budete myslet na něco jiného a úzkost ustoupí. Pokud za vámi nikdo nemůže přijít, alespoň si s někým volejte. Někomu pomáhá i kontakt na sociálních sítích.
  1. Dýchejte do sáčku. Pokud máte při záchvatu úzkosti hyperventilaci (zrychlený dech), najděte rychle nějaký papírový sáček. Sedněte si, dejte si hlavu mezi kolena a dýchejte do připraveného pytlíku. Po chvíli by se vám měl trochu zklidnit dech. Úzkost pomalu ustoupí.
  1. Objednejte se k psychologovi / psychiatrovi. Pokud není noc, sedněte si k internetu a hledejte odborníka. Zavolejte mu a řekněte, že se chcete objednat a při té příležitosti se zmiňte i o tom, že momentálně prožíváte záchvat úzkosti. Většina z psychologů / psychiatrů vám dokáže poradit. Některým lidem pomáhá, když je uklidní odborník.
  1. Navštivte krizové centrum. Krizová centra jsou v některých městech otevřená nonstop. Pokud vám nepomůže žádná z výše uvedených rad, zavolejte si sanitku, nebo navštivte centra pro duševně choré. Tam si budou vědět rady.

Témata:,
swipe helper

Mezi články můžete přecházet pohybem prstu na displeji do stran

zavrit