13 tipů, jak porazit odpolední ospalost

Linda Borůvková

Znáte to, vzbudíte se s nejlepším předsevzetím, co ten den stihnete, ráno odstartujete jak neřízená střela, do oběda jedete jak drak a pak, úderem druhé odpolední, vám začne padat hlava na klávesnici a máte co dělat, abyste neusnuli s hlavou na stole. Co s tím? První věc, kterou byste měli vědět o odpolední únavě, je, že je naprosto přirozená. Spánkové vzorce se totiž řídí cirkadiánním biorytmem a potřeba spánku vrcholí v noci a právě kolem druhé odpolední. Vliv má ale i vaše životospráva - mimo jiné kolik jste toho naspali v noci, co jste si dali k snídani a obědu a taky kolik pijete vody. Máme pro vás pár tipů, jak odpolední únavu přeprat.

  1. Zacvičte si

Jestli můžete, naplánujte si návštěvu posilovny nebo skupinové lekce na odpoledne. Zdvihne vám level energie do nečekaných výšin, ale nepřežeňte to. Pokud nemáte čas, aspoň si dejte malou rozcvičku u otevřeného okna.

  1. Dál od displejů

Nechte oči odpočinout, koukejte chvíli z okna nebo aspoň do zdi. A nastavte si vzdálenost pracovního monitoru zdravě – asi na délku natažené paže.

  1. Protáhněte se

Vyžeňte ztuhlost z těla lehkým strečingem. Dodá vám to energii a vaše záda vám poděkují. A nevynechte ani zápěstí, kterým práce na počítači nedělá moc dobře.

  1. Změňte prostředí

Vypadá to jako maličkost, ale změna pracovního prostředí může dost zvýšit vaši produktivitu. Sedněte si občas k práci v kavárně nebo aspoň vyměňte na chvíli svou kancelář třeba za zasedačku. Vybírejte si místa u okna, přirozené denní světlo vás taky probere spíš než zářivky.

  1. Šup pod vodu

Pokud si nemůžete dopřát příjemně chladivou sprchu, opláchněte si aspoň obličej a předloktí studenou vodou.

  1. Sáhněte po zeleném čaji

Má míň kofeinu než šálek kafe a probere vás podobně. A má spoustu zdravotních benefitů. Neříkáme, že máte kafe úplně vynechat, ale zkuste ho občas vyměnit.

  1. Rozmluvte to

Místo e-mailu nebo zprávy na chatu se za kolegou vydejte osobně. Vyřídíte to rychleji, příjemněji a ještě vás to probere. Zvlášť pokud kolega sedí v jiném patře.

  1. Dejte si svačinku

Zapomeňte na dortík nebo sušenky a sáhněte třeba po oříškách, troše sýra nebo luštěninovém salátu. Váš mozek i vaše tělo vám poděkují.

  1. Dejte si šlofíka

Někdy je lepší s tím nebojovat. Pokud na vás přijde odpolední únava, natáhněte se na 10-30 minut a zavřete oči. I kdybyste neusnuli, odpočinek vám prospěje a dodá sílu do další práce.

  1. Dejte si přestávku

Pokud se vám nad prací zavírají oči, vstaňte a objednejte se k doktorovi, zavolejte mamince nebo kamarádovi, nebo si aspoň zahrajte nějakou jednoduchou hru na počítači. I váš mozek si potřebuje odpočinout.

  1. Žvýkejte

Žvýkačka bez cukru vás probere, prospěje vašim zubům a dokáže i zahnat hlad. Jednoduché jako facka.

  1. Nepřežeňte to s obědem

I když se vám v restauraci knedlo-zelo-vepřo jeví jako skvělá volba, pravděpodobně vás trávení takové kalorické bomby vyčerpá natolik, že se vám nebude chtít pracovat. Zvolte radši lehčí variantu menu a tenhle náklad si nechte na víkend, kdy můžete po obědě relaxovat s nohama nahoře.

Témata:
swipe helper

Mezi články můžete přecházet pohybem prstu na displeji do stran

zavrit