Big Mac slaví padesátiny. Dostane vlastní měnu i módní kolekci

mivr

Celý svět slaví půlstoletí ikonického burgeru franšízových restaurací McDonald´s. Za tu dobu si podmanil miliony fanoušků po celém světě, stal se součástí slavných filmů nebo důležitým mezinárodním ekonomickým ukazatelem tzv. Bic Mac Indexem. Poprvé jej představil v roce 1967 Američan Jim Delligatti, majitel pensylvánské restaurace McDonald´s a zároveň jeden z prvních franšízantů řetězce. O rok později se nabídka dnes už slavného sendviče rozšířila bleskovou rychlostí po celých Spojených státech. K 50. narozeninám dostane dárkem vlastní měnu Mac Coin, módní kolekci i další dárky.

Ke čtyřicátinám dostal Big Mac vlastní muzeum. To sídlí poblíž Pittsburghu a návštěvníky seznamuje s historií a úspěchy legendárního burgeru. Jeho součástí je i čtyřmetrový model Big Macu. Muzeum založil sám tvůrce sendviče, Jim Delligatti.

K 50. narozeninám nejznámějšího burgeru 2. srpna McDonald´s vydá vlastní globální měnu MacCoin, podporovanou mezinárodně ikonickým Big Macem. Do vydání této měny se zapojily restaurace z celkem padesáti zemí. Hodnota každé mince byla stanovena na 1 Big Mac kdekoliv na světě, zájem o ni ale budou pravděpodobně mít především sběratelé.

„Restaurace McDonald´s dnes najdeme ve více než 120 zemích světa a Big Mac se téměř ve všech stal nedílnou součástí menu. Každá země ale slaví výročí po svém. Nám přišlo zajímavé ukázat lidem, co vše za těch pět dekád bylo v módě v kontrastu s jednou neměnící se stálicí. Ve spolupráci s mladými českými návrháři připravujeme kolekci, která naši ikonu propojí s klíčovými atributy právě uplynulých pěti desetiletí. Kolekce bude v limitované edici v prodeji od podzimu tohoto roku,“ říká Zuzana Svobodová, tisková mluvčí McDonald´s pro Čechy a Slovensko.

Do Čech přišel Big Mac před 26 lety

První Big Mac v České republice byl prodán 20. března 1992. Tehdy „západní“ řetězec otevřel první českou restauraci v pražské Vodičkově ulici.  Ochutnat opravdový burger přišlo jedenáct tisíc zákazníků, a to i přes to, že nabídka tehdy nepařila k nejlevnějším. V roce 1992 zaplatil zákazník za Big Mac padesát korun, průměrná hrubá mzda přitom dosahovala pět tisíc korun. Za čtvrtstoletí burger zdražil o 29 korun, průměrná mzda oproti tomu vzrostla trojnásobně.

Jedním z prvních, kdo v Čechách Big Mac ochutnal, byl Michal Mládek, který v den otevření první české restaurace pracoval v kuchyni, dnes je jedním z největších franšízantů řetězce u nás.

„Big Mac jsem poprvé ochutnal na dovolené v zahraničí. Podruhé asi týden před otevřením restaurace ve Vodičkově ulici, v průběhu příprav na otevření. Tím, že jsem ten první den byl v kuchyni a burgery připravoval, můžu říct, že právě o Big Mac byl zájem asi největší. Je to jednoduše ikona, se kterou jsme poprvé ochutnali nejen dva plátky masa s omáčkou a salátem v housce, ale vlastně i kapitalismus,“ vysvětluje franšízant.

Stabilnější než měna

Řetězec se pyšní tím, že svým zákazníkům po celém světě nabízí stejnou kvalitu i spolehlivý servis. Toho si všiml i redaktor deníku The Economist, Pam Woodal, který v roce 1986 poprvé vytvořil takzvaný Big Mac index – jednoduchý a zábavný způsob pro porovnání parity kupní síly neboli výkonu jednotlivých ekonomik.

Parita kupní síly vychází z předpokladu, že shodné výrobky by měly v přepočtu stát ve všech zemích stejně. Mnohdy zásadní rozdíly v prodejní ceně slavného burgeru ale ukazují na podhodnocení nebo naopak nadhodnocení měny. Ve srovnání s USA byla cena Big Macu v lednu tohoto roku vyšší pouze ve Švýcarsku, Norsku a Švédsku. V České republice je v porovnání s cenami v USA o asi 28 % levnější.

Rok Cena Big Macu Průměrná hrubá mzda
1992 48 4 644
1993 52 5 817
1994 49 6 894
1995 50 8 172
1996 53 9 676
1997 56 10 691
1998 56 11 693
1999 56 12 666
2000 56 13 499
2001 56 14 669
2002 56 15 720
2003 56 16 766
2004 62 17 882
2005 62 18 283
2006 62 19 447
2007 63 20 927
2008 66 22 653
2009 67 23 425
2010 68 23 903
2011 69 24 466
2012 70 25 112
2013 71 25 128
2014 72 25 686
2015 74 26 467
2016 75 27 589
2017 75 29 504

V původní nabídce na výběr mnoho nebylo 

Big Mac se do nabídky řetězce dostal až třináct let po otevření první americké pobočky. První restauraci známého řetězce otevřel potomek českých emigrantů Ray Kroc v roce 1955 v americkém Illinois. Původní menu McDonald´s ale bylo o poznání chudší, než jaké známe dnes.

„Zatímco dnes najdou zákazníci v základní denní nabídce celkem čtrnáct variant burgerů, různé wrapy nebo kuřecí nugety, první menu McDonald´s  obsahovalo pouze klasický hamburger, cheeseburger a hranolky. Zbytek nabídky byl tvořen mléčnými shaky a nápoji,“ vysvětluje Svobodová.

Prvním burgerem, který v nabídce restaurací McDonald´s přibyl, byl Filet-O-Fish. Plátek smažené ryby v housce se do celonárodní nabídky dostal v roce 1965, tedy tři roky před Big Macem. Tak co, oslavíte dnešek burgerem?

swipe helper

Mezi články můžete přecházet pohybem prstu na displeji do stran

zavrit