Charli XCX: Do háje neposílám kluky, ale hudební průmysl

chocobo

Charli XCX (22) je britská zpěvačka, která letos v Praze otevřela koncert Katy Perry. Na kontě má povedenou druhou desku Sucker nebo asistenci na tracku Iggy Azaley, v srdci zase lásku k bizarnímu asijskému popu. Před pražským koncertem jsme mluvili o tom, koho na desce posílá do háje, kde bere inspiraci a nebo o tom, jak moc jí (ne)jde tancování.

Nové album otevíráš docela odvážně slovy „Fuck you, sucker“. Proč?
Když napíšeš podobnou písničku (Sucker, pozn. red.), těžko se z ní stane album track číslo sedm. Musíš s ní začít anebo ji nepoužít vůbec. Nemíří na žádného konkrétního kluka, jak by si leckdo mohl myslet, ale je spíš o mé zkušenosti s hudebním průmyslem. Je to v podstatě jedno velké fuck you celému byznysu. Proto jsem chtěla, aby písnička zazněla jako první. Aby bylo hned jasno, za čím si stojím.

O co přesně jde?
Především o všechny lidi, co o mně vždycky pochybovali jako o skladatelce a hudebnici. Vlastně směřuje i k lidem z branže, co to všechno berou smrtelně vážně.

Zpíváš Sucker na turné, které teď jedeš s Katy Perry? Vzhledem k věku lidí, kteří na podobný typ koncertů chodí, by to bylo… zajímavé.
Na turné s Katy ji samozřejmě nehraju. Ale na vlastních koncertech úplně běžně, protože lidi, kteří na mojí show přijdou, ví, co můžou čekat.

Jak se ti aktuální šňůra zamlouvá, jaké máš z koncertů pocity?
Výborný! Jsem ráda, že jsem se s Katy mohla na šňůru vypravit. Zatím je to pro mě všechno docela nové, hlavně ty obrovské haly a pódia, ale moc si to užívám. Publikum je vždycky nadšené, v zákulisí je i díky Katy sranda, takže paráda. Navíc jsem konečně taky v Evropě, už dlouho jsem tu nekoncertovala.

Mimochodem, zjistil jsem, že jsi velkou fanynkou a zároveň kamarádkou japonské zpěvačky

, která s Katy Perry sdílí lásku pro ujeté kostýmy. Její singl Pon Pon Pon byl svého času virální hit, ale přesto ji mnoho lidí nezná. Jak jste se seznámili?
Náhodou jsem se objevila na jejím londýnském koncertě a bylo to pro mě jak zjevení z jinýho světa. Celá vyprodaná hala Angličanů pařila na ulítlou muziku, spousta lidí měla na sobě nějaký z jejích slavných kostýmů a všichni do toho nahlas zpívali texty v japonštině. Naprosto úžasný! Když jsem pak hrála na jednom festivalu v Japonsku, Kyary vystupovala hned po mně. Sešly jsme se v zákulisí a je fakt sladká. Její muzika i videa mi přijdou děsně inspirativní.

Její producent Yasutaka Nakata dělá unikátní muziku. Co nějaká spolupráce s ním a Kyary?
Okamžitě! To by bylo naprosto dokonalý. Šla bych do toho hned.

Už přemýšlíš o nové hudbě? Existuje nějaký konkrétní styl, kterým se chceš příště ubírat?
Jasně, pár nápadů už mám. Je sranda, že jsi zmínil zrovna Kyary Pamyu Pamyu, protože už nějakou dobu si hraju s myšlenkou, že bych chtěla další desku udělat ve stylu právě j-popu a k-popu. To mě teď totiž strašně baví. Další deska bude určitě hodně elektronická. Rozhodně tam bude nejvíc elektroniky ze všech mých alb.

Asi největší hvězdou korejského popu je skupina 2NE1. Myslíš třeba jejich styl?
Přesně! 

jsou výborný. Jejich hlavní zpěvačka CL teď bude navíc vydávat album v Americe a dokonce už mě několikrát požádali, abych pro ni něco napsala. Možná do toho půjdu, CL je naprosto skvělá.

Znamená to, že na dalším albu se vzdáš kytar?
Rozhodně jich tam bude míň.

Zdá se, že svůj styl ráda obměňuješ, zabrousila jsi i do hip hopu s hitem Fancy. Jak ses s Iggy Azaelou dala dohromady?
Její lidi mě oslovili, zda bych nechtěla napsat hook pro jednu její písničku. Šla jsem do studia, pustili mi její rap v rozdělané písničce a mně se to okamžitě líbilo. Vymyslela jsem tedy ten refrén a Iggy byla nadšená.

Jak jsi vnímala, když se písnička dostala až na první místo v americké hitparádě?
Bylo to docela intenzivní. Tou dobou jsem totiž vydávala i svojí vlastní písničku Boom Clap, které se taky dost dařilo, takže toho na mě bylo docela hodně. Ale užívala jsem si to. Navíc jsem s Iggy několikrát vystupovala a to byla sranda. Moc netancuju, ale taky mě zapojili do choreografie, takže si to umíš představit. Iggy mě pořád napomínala, protože ona je vynikající tanečnice a perfekcionistka.

Teď trochu odjinud: Nedávno se řešila kontroverze, kterou způsobil holandský moderátor, jenž se tě v přímém přenosu naprosto explicitním způsobem zeptal, zda se zrovna uspokojuješ. Byl jsem ze způsobu, jakým s tebou mluvil, v šoku. Jak to celé vlastně probíhalo?
Já i moje skupina jsme byly v šoku taky. Bylo to v osm hodin ráno a jeho otázka tedy rozhodně nebyla něco, co by člověk při rozhovoru v rádiu čekal. Napsala jsem o tom pak na Twitteru, on mi na to všechno odpovídal a v těch perverznostech ještě pokračoval. Pak se toho chytli lidi z MTV a udělali z toho velkou věc. Kontaktovali ho a dokonce to dopadlo tak, že mi napsal omlouvnej dopis, na který jsem mu ale nikdy neodpověděla. Celý to bylo prostě super otravný.

Doufám, že víc podobných zkušeností nemáš.
Je sice pravda, že mě  naštve, když z otázek novinářů vyplyne, že jsem podle nich jen loutka, za níž všechna rozhodnutí dělají manažeři a label, ale jinak se mi žádnej podobnej úlet nepřihodil. Třeba ty jsi odvedl skvělou práci! 

Témata: