Chytré triky, které vám pomohou rychleji usnout

ČTK, mim

Měli jste někdy problém s usnutím? Šest dospělých z deseti podle britské Hertfordshireské univerzity přiznává, že ano. A stoupá také počet dětí, které končí v nemocnicích kvůli spánkovým poruchám. Podle údajů britské národní zdravotnické služby trpí miminka, předškoláci a dokonce i starší děti takovými poruchami, jako je nespavost i spánkové apnoe. V letošním roce zjistila studie Glasgowské univerzity, že narušené spánkové vzorce mohou vést ke zvýšené možnosti rozvoje poruch nálady a depresí. Spánková deprivace také může podpořit přibírání na váze kvůli změnám hormonů, které regulují hlad a chuť k jídlu. Tady je pár tipů, jak usnout rychleji a spát kvalitněji.

1. Hluboce dýchejte. Velmi snadným trikem, jak se uklidnit a připravit na spánek, je podle „spánkové guru“ žijící v Itálii Alison Francis dýchání. „Nemůžeme kontrolovat své srdce, hormony či mozek, ale když změníme vzorec dýchání, změníme srdeční tep a uklidníme mysl,“ řekla deníku The Sun a dodala: „Vystresovaný nespavec dýchá mělce a krátce, což v organismu vyvolává reakci ‚bojuj, nebo uteč‘. Pokud prohloubíte dýchání, jako když organismus odpočívá, jdete do postele klidní a dokážete usnout.“

2. Bzučte jako včela. Dalším trikem, jak se před spaním uklidnit, je bzučet jako včela. Bzučení – v józe známé jako brahmarí pránájáma – podle Francis vytváří „hluboké, léčivé vibrace“, které uvolňují mysl a nervový systém. Může také tělu pomoci vyprodukovat více melatoninu a zbavit se negativních emocí. Jediné, co musíte udělat, je zavřít oči, nadechnout se nosem a bzučivě vydechovat.

3. Zbavte se modrého světla. Váš telefon, iPad, laptop – všechny září modrým světlem, které tělu brání produkovat melatonin, protože si začne myslet, že je vlastně den. Modrá je energetická barva – nebe je modré. Během dne ji potřebujete, abyste se udrželi v chodu, ale pokud se vystavíte modrému světlu večer, tělo nedokáže vypnout. Abyste proti tomu bojovali, měli byste se obklopit červeným, žlutým a oranžovým světlem. Pokuste se z ložnice vykázat veškerou techniku a dopřejte si před spaním „technologickou očistu“ v podobě časového úseku, kdy se nedíváte do žádného modrého světla. Pokud už musíte pracovat s laptopem před spaním, můžete si stáhnout aplikace jako je f.lux, které změní světlo vydávané v noci laptopem na jantarové.

4. Veďte si deník. Úzkost se pro mnoho z nás stává čím dál tím palčivějším problémem. A pokud neodejdete ze zaměstnání a nezačnete ignorovat vlastní rodinu, není pravděpodobné, že každodenní stresy jen tak zmizí. Vést si deník, do kterého na konci dne z mysli přenesete všechny své myšlenky, může být očistné a zároveň způsob, jak uvolnit napětí.

5. Vypovídejte se. Během dne obvykle nemáme moc času zpracovat všechno, co se stalo. Doplňkem nebo alternativou k vedení deníku je popovídat si s partnerem či partnerkou, spolubydlícími nebo příbuznými. Tím získáte příležitost svěřit se a užít si chvíli sdílení s lidmi, kterým na vás záleží.

6. Jděte se projít. Už jste někdy strávili večer procházkou venku a začali zívat? O to se postaral všechen ten kyslík, který vám proudí do organismu. A také vystavení přirozenému světlu podporuje produkci serotoninu a melatoninu. Takže procházka po večeři vám nejen pomůže se zažíváním, ale také vás připraví ke spánku.

swipe helper

Mezi články můžete přecházet pohybem prstu na displeji do stran

zavrit