Co musíte mít na motorce?

mivr

Víte, co musíte mít, když vyrážíte na motorku? Přečtěte si to u nás.

Oblečení

Kožené je pevnější a bezpečnější, ale zpočátku určitě méně komfortnější. Vybírejte i podle použití na konkrétním typu motorky. Sportovní motorka používaná na okruhu si zaslouží kvalitní jednodílnou kombinézu od renomovaných výrobců. Pro jízdu na silnici klidně pořiďte dvoudílnou kombinézu – je pohodlnější a praktičtější. Textilní oblečení je pohodlnější, dovede být i hodně voděodolné a v parných dnech poskytuje díky lepší propustnosti materiálu a otvíracím výdechům lepší ventilaci. Už z podstaty věci ale nemůže ochránit tak jako kvalitní kůže.

Pokud je to možné, vybírejte oblečení na prodejně, kde si v něm můžete sednout na motorku a vyzkoušet, zda se v něm budete cítit dobře a nebude vás nikde přehnaně mačkat. Všechny chrániče, vložky a protektory mají mít svou bezpečnostní atestaci. Na exponovaných místech musí pevně držet, jinak při nehodě neochrání! To platí hlavně pro kevlarové jeansy nebo lehké textilní bundy, které jsou příjemné, ale hodí se maximálně pro klidnou jízdu po městě. Čím víc svršků na sobě máte, tím větší ochrana. Tričko a kraťasy znamenají i při malém pádu hodně bolesti a vidíme velice často, že motorkáři jezdí bez rukavic. Nedělejte to. Nikdy! Je vhodné vybírat takové oblečení, které obsahuje reflexní prvky. Většina renomovaných výrobců s tím už počítá a reflexní prvky jsou u takových výrobků integrované. V opačném případě postačí i obyčejné zelené kšandy. Být vidět je důležité!

Přilba

Při jízdě na motorce je přilba povinná. Dbejte na to, aby měla evropskou homologaci. Ne všechny helmy ji mají a buďte opatrní při koupi po internetu ze zámoří. Při výběru berte raději těsnou, časem se vymačká. Na druhou stranu, musí vám v ní být dobře a nikde nesmí vyloženě tlačit, že by to bylo dlouhodobě nesnesitelné. Helmu kupujte vždy novou, ne z druhé ruky, protože vám nebude nikdy stoprocentně pasovat na hlavu. Ujistěte se, že z ní dobře vidíte. Oči byste měli mít ve spodní polovině průzoru, abyste v zatáčkách neměli omezený výhled. Když si ji správně nasadíte, nesmíte vidět její horní hranu. Nejvíc náchylné jsou na to otevřené helmy nebo vyklápěčky.

Při dlouhodobém používání ztrácí své vlastnosti (doporučena výměna po 5 letech). Dbejte na to, aby bylo plexi v dobré kondici a nepoškrábané – při horších klimatických podmínkách pak může házet nepříjemné odlesky. Vyvarujte se nákupu těch nejlevnějších helem na trhu. Na přilbě se nikdy nešetří!

Rukavice

Bez nich ani metr! Jestli nevěříte, vylezte si na židli a skočte po rukou na asfalt. Pak pochopíte proč. Existuje obrovský výběr, včetně řady různých protektorů na nich. Sportovní rukavice mívají spojený malíček s prsteníčkem kvůli lepší ochraně při pádu. Nebudou na dlouhých cestách ale tak pohodlné jako cestovní rukavice. Do města jsou vhodné rukavice s kratším zápěstím.
Cení se nepromokavost a schopnost udržet ruce v teple, ale jde o kompromis, rukavice by měla také větrat, aby se ruka nepotila a neklouzala. Ideální je mít rukavice dvoje, jedny do teplého a druhé do chladného počasí. Na ruce musí perfektně sedět na všech prstech a na dlaních by se materiál neměl shrnovat. Dražší modely můžou mít na prstu integrovanou gumu, kterou lze za jízdy v případě deště otřít kapky vody.

Boty

Musí být pevné, přinejmenším nad kotníky, aby nohu dobře ochránily. Z praxe víme, že bunda vydrží klidně celý život, ale boty na motorku málokdy víc než dvě sezony. Existují i modely, u kterých máte vnitřní pevný skelet navždy a mění se pouze vnější obal. Počítejte ale s vyšší cenou. Dbejte na velikost. Nohou ovládáte množství jemných funkcí motorky, neměla by tedy v botě „plavat“. Řidič by měl mít cit v nártu i chodidle. Komfortu u dražších modelů napomáhá vyndavací vnitřní „botička“. Kvalitní voděodolné membrány udrží nohy v suchu i při celodenním dešti. Pokud jezdíte jen v létě, zkuste boty s perforací, která skvěle větrá.

Pevné motokrosové boty jsou mimořádně bezpečné, ale počítejte s tím, že v nich nebudete mít alespoň ze začátku takový cit. Navíc mají vysoký nárt, takže si budete muset upravit výšku řadičky a zadní brzdy. Existují i nižší boty, které se hodí do města na klidnější jízdu a dá se v nich i obstojně chodit, protože vypadají civilně a jsou pohodlné při chůzi.

Doplňky

Ochrana zad v podobě páteřového chrániče by měla být samozřejmostí. Některé bundy ho mají už zabudovaný. Na závodní trati se také často používá chránič hrudníku, který se zapíná pod kombinézu. Na trhu jsou i speciální vesty s airbagem, který se v případě nehody nafoukne. Někteří výrobci už dokážou airbagy integrovat i do bund nebo celých kombinéz, ale počítejte u nich s vyšší cenou. Zima a prochladnutí zhoršuje práci svalů – od prstů na rukách až po například ztuhlý krk nebo křeče v pokrčených chodidlech. Myslete na to, opět je lepší mít toho na sobě víc než míň! Nepodceňujte ani ochranu krku, který je při jízdě hodně exponovaný. Nákrčník nebo jen obyčejný šátek či celá kukla pomáhají i při teplém počasí. Pokud nemůžete sepnout bundu s kalhotami, pořiďte si ledvinový pás, aby vám nefoukalo na záda.

Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

ČKP

Projekt Dopravní jednička

swipe helper

Mezi články můžete přecházet pohybem prstu na displeji do stran

zavrit