Elfí královna Agnes Obel odehrála koncert jako z pohádky

david-p-stefanovic

„Následující písničku jsem složila na piánu, které jsme měli v jídelně na střední škole. Bylo podobné jako tohle, ale mělo na sobě graffiti a byly do něj vyryté zamilované básničky." Dánská "femme fatale" a písničkářka Agnes Obel do pražského Paláce Akropolis přijela zahrát, ale taky si povídat s lidmi. Její set byl zábavný a hodně příjemný.

Pořadatelé koncertní série Femme Fatale, jejíž letošní ročník dánská zpěvačka a klavíristka Agnes Obel odstartovala, zvolenému názvu dostáli. Už když poprvé zhasla světla a na pódium vyprodané sedící Akrpole nastoupila předskakující zpěvačka Erin Lang, publikum zatajilo dech. Tahle Kanaďanka má neskutečný sex-appeal a ví přesně, jak ho použít. Jen s kytarou už během první písně naprosto ovládla stage, a bylo to jenom lepší – třeba když vytáhla zvláštní elektronický nástroj omnichord, který byste prostě museli vidět a slyšet.

Takhle se hraje na omnichordPak se na pódiu rozsvítily lucerničky a dojem Snu noci svatojánské ještě posílilo trio příchozích: houslistka Mika Posen, která ze všeho nejvíce připomínala potměšilého skřítka, cellistka Anne Müller a především drobná elfská královna Agnes Obel, přesně tak krásná, jak se povídá. Magickou atmosféru ale narušila sama zpěvačka už po první písničce. Přišla si totiž s lidmi povídat, povyprávět jim o svém životě, o čem zpívá a proč. „Následující píseň je o mém příteli. Jmenuje se Beast,“ řekla jako by nic.

Složení setlistu uspokojilo fanoušky všech fází zpěvaččiny tvorby. Lehký důraz kladla na loňské album Aventine, ale dostalo se samouřejmě i na debut Philharmonics. Vydala se i hluboko do minulosti: „Následující písničku jsem složila na piánu, které jsme měli v jídelně na střední škole. Bylo podobné jako tohle, ale mělo na sobě graffiti a byly do něj vyryté zamilované básničky."

Poslechněte si Agnes Obel v Youradiu

Obel se sice držela osvědčených fíglů z předchozích koncertů (před songem Aventine požádala publikum o vlněnou šálu, aby jí utlumila struny piana – celá situace byla vtipná  a sklidila úspěch), bylo ale jasně vidět, že lidé, kteří si ji přišli do Akropole poslechnout, jsou pro ni skutečnými osobami a ne jen zaměnitelnou zastávkou na turné. A publikum ji za to s každou písníčkou a vtipem milovalo víc a víc.

I přes uvolněnou atmosféru bylo nicméně vidět, že hlavně písničky z nového alba jsou pro zpěvačku velmi osobní a často bolestivé; Aventine je oproti předchozí Philharmonics rozvážnější a chybí mu hravé melodie, pro ty ale stačilo naživo sáhnout do starších zásob, takže koncert si držel dynamiku. Dvakrát ho ty tři jemné dámy na pódiu vygradovaly jen díky několika naprogramovaným samplům tak, že rozduněly celou Akropoli: poprvé při mohutném finále písně On Powdered Ground a podruhé při novince The Curse, která základní část koncertu uzavřela.

Sympatický byl i samotný konec koncertu. Dámy nejprve zahrály společnou píseň s Erin Lang, pak přidaly song na přání publika, které si vybralo Just So z prvního alba. A další přídavek? .

„Zahraju vám milostnou píseň, jen nevím, jak mi to na tomhle piánu půjde.“
„Milujeme tě!“
„Já vás taky.“

Agnes Obel
Praha, Palác Akropolis, 9. ledna 2014
Support: Erin Lang