Historky o rybím srdci, lahev vína a skvělý alt Amandy Palmer z The Dresden Dolls

Jiri-Vanek

Frontmanka americké skupiny The Dresden Dolls, zpěvačka a klavíristka Amanda Palmer, si zaskočila na tři koncerty do Evropy. Ve vídeňské Areně představila skladby ze skvělé sólovky Who Killed Amanda Palmer, kterou vydala loni. Amanda - bez doprovodné kapely, jen s klavírem - přes dvě hodiny dokazovala, že je jednou z nejzajímavějších osobností současné alternativní scény.

Málokdo si může dovolit takové entrée jako Amanda Palmer. Bylo krátce po půl deváté, když v korzetu a nabírané sukni ladně přehodila nohu přes zídku balkonu vídeňské Areny (takový koncertní prostor by si Praha už dávno zasloužila) a plynulou němčinou odzpívala bez mikrofonu jakousi rakouskou lidovou píseň, při čemž se doprovází na nenazvučené ukulele. Vyprodaným sálem pak prošla na pódium, nalila si dvojku červeného vína a usedla za klávesy.

Hned po otvíráku sólové desky, hitovce Astronaut (bez bicích mnohem intimnějším než na nahrávce), pohovořila o playlistu. Moc prý neví, co bude hrát; určitě prý předvede nějaké nové písně, nějaké covery a dá i nějaké věci, Amanda Palmerkteré má ráda. Nekecala a hrála, co ji zrovna napadlo.

Živelně hrála a hodně hovořila
Osamocené klávesy na pódiu mohly před začátkem vzbuzovat strach, že Amandina produkce bude jednotvárná. Ale vůbec nebyla.  
Palmer se pohybovala mezi intimními polohami (jako je třeba drásavě pomalá verze Jacksonovy Billie Jean), dryjáčnickými jízdami (Sex Changes od mateřských The Dresden Dolls) až po kabaretní živelnost v My Favourite Things, coveru ze slavného amerického muzikálu The Sound of Music.

Mezi tím a doléváním červeného vína do sklenice Amanda hodně hovořila. Chvílemi se měnila ve stand-up komika, třeba při dlouhé historce (s takřka sitkomovými reakcemi nadšeného publika) o tom, jak se svým partnerem, americkým spisovatelem Neilem Gaimanem, pozorovali zabíjení ryb, jež si koupili na večírek. Srdce jedné z ryb prý bilo ještě minutu po vyjmutí z těla. Gaiman o tom napsal báseň a Amanda Palmer novou píseň, která následně zazněla.

Na tvoji otázku neodpovím, je příliš debilní
Jednu chvíli zase Amanda koncert proměnila v besedu s diváky; s půvabem sobě vlastním ovšem na některé otázky z publika neodpověděla, neb jí připadaly příliš debilní. Před dresdendollsovskou Coin Operated Boy (během níž hrála za pianem robotického chlapce, který se občas zasekne) zase zmínila, že firma, která si tuhle píseň koupila do reklamy, prodloužila kontrakt, což pro Amandu a bubeníka The Dresden Dolls znamená zaplacené zdravotní pojištění na další rok.

Poslechněte si Coin Operated Boy z koncertu v Manchatseru v roce 2006

Ve vídeňské Areně šlo ale hlavně o Amandin podmanivý alt a skvělé písně, ať už jde třeba o cover Seeräuber-JennyBrechtovy Žebrácké opery nebo Guitar Hero z její sólovky. Koncert absolutně vygradoval při přídavcích;  Runs in the Family a Leeds United ze sólové desky doplnila Backstabber z druhého alba The Dresden Dolls a hlavně dvojice coverů.
Záběry Amandy Palmer hrající Creep od Radiohead na ukulele obletěly internet už před několika lety, živá verze se zpěvem tisícihlavého davu je ale nepopsatelná; stejně jako úplně závěrečné Cohenovo Hallellujah.

Podívejte se, jak Amanda Palmer hraje na ukulele Creep od Radiohead

Amanda Palmer
Arena, Vídeň, 31. ledna 2010