Non-Stop: Takhle by dnes mohl točit drama Alfred Hitchcock

Stefan-Titka

„Chci 150 miliónů na účet, jinak každých 20 minut někoho zabiju.“ Podobných zápletek už jsme sice už pár viděli, tentokrát nás ale režisér Jaume Collet-Serra zavřel společně s „letovým šerifem“ Liamem Neesonem rovnou do letadla. Napínavá podívaná, kterou by klidně mohl natočit Alfred Hitchcock, ztrácí dech až v momentu, kdy dojde na vysvětlování.

Liam Neeson – a člověk pořád vlastně ani neví, jak se to stalo – do svého portfolia nepřestává každý rok zařazovat rok role akčních hrdinů. Transformace z rolí typu Oskara Schindlera ze Schindlerova seznamu nebo čerstvého vdovce řešícího první milostné vzplanutí svého malého syna v Lásce nebeské do jednoduchých, byť fyzicky náročných postav započala velmi úspěšnými 96 hodinami a následně pokračovala několika dalšími více či méně povedenými akčními zářezy. Ostatně ani režisér Jaume Collet-Serra se s Neesonem v tomto žánru neshledává poprvé, před filmem Non – Stop se sešli už u thrilleru Neznámý.

Na rovinu: Non – Stop není nejchytřejším filmem roku. Zápletka s hrdinou v uzavřeném prostoru po fenomenálním úspěchu Smrtonosné pasti zremixované v 90. letech do všech myslitelných dopravních prostředků či míst (Přepadení v Pacifiku, Nebezpečná rychlost) je už dávno za značkou „originální“. Ale Non – Stop dokazuje, že i se stokrát ohranou písničkou můžete vyčarovat slušný biják.

Film je především řemeslně velmi zručně natočený a to, co jej vymezuje od většinové produkce, je způsob, jakým se mu daří pracovat s atmosférou a napětím. V souvislosti se snímkem se velmi často skloňuje jméno Alfreda Hitchcocka, a není to příměr neopodstatněný. Non – Stop skutečně budí dojem projektu, který by slavný britský režisér nejspíš točil, kdyby ještě žil. Nese mnohé jeho atributy: béčkovou zápletku vykompenzovanou bravurní filmařskou technikou, která dokáže skvěle pracovat s emocemi a držet tak diváka v hrsti.

Velkou část filmu onen divák stráví společně s hlavní postavou nejistým prohlížením spolucestujících v letadle a neustálým zvažováním pro a proti. V těch nejvypjatějších chvílích bude bedlivě sledovat, jestli jsou všechny postavy v záběru; jako kdyby snad měl šanci dopadnout vraha ještě před hlavním hrdinou.  

Pokud od Non – Stop čekáte akční nářez, zůstanete v tomto ohledu pravděpodobně daleko za očekáváním. Místo prvoplánových akčních sekvencí se takřka po celou dobu pohybujeme v žánru detektivky, což pozorný divák odhalí už v úvodu, kdy film na krátké ploše zdánlivě nenápadně nahustí co nejvíc vedlejších postav (podezřelých) a tím rozdá karty do hry na kočku a myš.

Jak se dalo čekat, i Non – Stop přes všechna pozitiva začne ztrácet dech v momentu, kdy dojde na vysvětlování – právě tady totiž začnou nejvíc vylézat na povrch ony béčkové naschvály nejvíc. Pravdou ale je, že to, za co jste si v kině zaplatili – totitž za napínavou adrenalinovou podívanou – jste s Non-Stop dostali.

Non – Stop
Akční / Thriller
USA, 2014, 106 minut
Režie: Jame Collet-Serra
Hrají: Liam Neeson, Julianne Moore, Michelle Dockery, Anson Mount, Omar Metwally a další
Premiéra v ČR: 27. 2. 2014

Témata:,