Od flašky k váliu. Eminem má zas o čem rapovat

Stefan-Titka

Čtyři roky o něm nebylo slyšet. Teď se ale Marshall Mathers / Eminem / Slim Shady vrací s albem Relapse, které tematicky rekapituluje jeho dlouhou pauzu vyplněnou alkoholovou a drogovou závislostí. Eminem dělá to, co umí nejlíp – provokuje, bojuje se svými démony a vyklízí kostlivce ze skříně. Za čtyři roky jich zas stačil nasbírat dost.

Předchozí album Encore nebylo špatné, ale po naléhavém The Eminem Show působilo dojmem, že Eminem všechno důležité už řekl. Nová deska Relapse se vrací svým otevřeným, agresivně sebekritickým tónem k The Eminem Show, nebo možná ještě dál ke Slim Shady LP či Marshall Mathers LP. Některá témata zůstávají (matka Debbie), jiná uvolnila místo novým (exmanželka Kim už na desce překvapivě nefiguruje). Není to soudržné album, které přijmete bez výhrad. V osmnácti skladbách totiž neprobíhá pouze boj o Eminemovu střízlivost, ale pere se tu i osobní přístup s čistým MTV kalkulem.

Jak Eminem bojoval se svou závislostí
Eminem zůstává nejsilnější v těch skladbách, které vyvěrají z jeho osobnosti a v nichž nám dává poznat své strachy, závislosti a starost o dceru Hailie. Dívka se musí potýkat s pošahaným tatínkem, který v jedné skladbě zpívá o tom, jak zabíjí lidi (3a.m.), aby vzápětí, možná až v příliš smířlivém a hřejivém duchu, vštěpoval teenagerům do hlavy, že „každý je krásný a nenechte si namluvit nic jiného“ (Beautiful).

Podívejte se na videoklip k 3a.m.

http://www.youtube.com/watch?v=5HO9Vsw7a9I&feature=related

Deja Vu uvozená scénkou, kdy Eminem upadá do bezvědomí, je asi nejotevřenější skladbou. Rapper v ní na sobě nenechává nit suchou a popisuje boj se závislostí, na které se podepsala i tragická smrt jeho přítele Proofa (z D12).

Eminem nezapomíná ani provokovat, jako třeba v písni Insane, která popisuje zneužívání nevlastním otcem. Výborný „flow“, jeden ostrý, nekompromisní rým za druhým potvrzují, že Eminem to pořád ještě má v sobě. Občas se pohybuje na samé hraně vtipnosti – třeba když se pustí do už zesnulého představitele Supermana Christophera Reevese, jehož robotický hlas v Medicine Ball vyhrožuje rapperovi smrtí.

Někdy se až moc uchyluje k „reklamní“ verzi sama sebe, která ví, co si žádá masa. Proto nepřijdete ani o „standardní“ urážení celebrit v singlu We Made You ani o „featuring“ 50 Centa a Dr. DreCrack a Bottle. Sice jde o chytlavé rádiovky, ale není to to, co dělá Eminema Eminemem. Ryzí Eminem kope, kouše, vzteká se a nekompromisně šije hlavně do sebe. Skrze své texty vymetá ze skříní kostlivce. Relapse je v tomto ohledu slušným kompromisem.

Eminem – Relapse
2009, vydalo Universal Music
Stopáž: 76:15 
Skladby: Mr. West (skit), 3a.m., My Mom, Insane, Bagpipes from Baghdad, Hello, Tonya (skit), Same song and dance, We Made You, Medicine Ball, Paul (skit), Stay Wide Awake, Old Time´s Sake feat. Dr. Dre, Must Be the Ganja, Mr. Mathers, Deja Vu, Beautiful, Crack a Bottle feat. Dr. Dre, 50 Cent, Steven Berman (skit), Underground/Ken Kaniff.

Témata:,
swipe helper

Mezi články můžete přecházet pohybem prstu na displeji do stran

zavrit