RECENZE: Filmový formát nedokáže Escobarův příběh pojmout

Film Escobar je úžasným příkladem toho, že nejlepší příběhy píše sám život. Nicméně, ani to nestačí, když se do toho začne plést neschopný scénárista.

Snímek je inspirován životem jednoho z nejbohatších, a hlavně nejvlivnějších lidí planety Pablo Escobara (Javier Bardem). Dějem vás provede novinářka a milenka narkobarona Virginia Vallejo (Penélope Cruz), která se nechala svést jeho přívětivější stránkou osobnosti. Ve filmu budete svědky Escobarovy bezohlednosti, soucitu i vynikajícího podnikatelského talentu, který bohužel rozvíjel v nejvrtkavějším byznysu na světě – obchodu s drogami.

Klobouk dolů před hereckým výkonem Javiera Bardema. Napodobil Escobarovu osobnost dokonale – od stylu chůze, přes upřený pohled až po nervózní tahání z cigarety  nebo „zobání“ jídla (což se mimochodem děje POŘÁD, není divu, že kvůli roli musel Bardem přibrat 12 kilo a mít vole). Cruz v roli přeafektované a příliš sebevědomé roli televizní hlasatelky taky nebyla k zahození. Takže tyhle dva si ve filmu opravdu užijete. Bohužel, ani skvělé herecké výkony nezachránily plochý a nezajímavý scénář.

Není vše jen černobílé

Příběh vládce kokainového impéria není zdaleka tak černobílý, jak ho film líčí. Z Escobara prvoplánově dělá nelítostného zabijáka, který zničil život Kolumbijcům, Američanům a pak vlastně celému lidstvu. Jenomže on to by taky sympatický pupkáč, který jako dítě neměl nic, a už ho pěkně štvalo, že vliv a moc je výsadou pánů v oblecích, narozených se zlatou lžičkou v puse. Jenomže moc je opojnější víc než všechny drogy světa. A podlehl jí i on. Nicméně, taky je třeba říct, že pro kolumbijský lid udělal mnohé. Nechci se ho zastávat. Ale nedělejte si o něm obrázek pouze z informací, jež vám bude podsouvat film. Protože, upřímně, vy byste si nezamilovali někoho, kdo by vám na ulici místo koblih rozdával peníze? Někoho, kdo vašim dětem postavil hřiště a školy?

Dávno vím, že je zbytečné vztekat se nad českým dabignem. Ale snad nikdy mě tak nenaštvalo původní znění. Místo toho, aby byl film (stejně jako seriál Narcos, který je mimochodem o dost lepší) ve španělštině nebo prostě v normální angličtině, mluví postavy angličtinou s přehnaně jihoamerickým přízvukem a pletou do toho španělská slovíčka.

Suma sumárum, pokud vás baví filmy s mafiánskou tematikou, nenechte si snímek ujít. Nepovažujte jej ale za biograficky přesný. Příběh, který si vzal na paškál, do jednoho celovečeráku nacpat prostě nejde.

Hodnocení: 3 z 5 koulí