Recenze: Nové Manželské etudy nadržují ženám

Michaela Maršálová

Manželské etudy: Nová generace pokračují v odkazu Manželských etud. Ty staré natočila dokumentaristka Helena Třeštíková, nové její dcera Hana Třeštíková. Jak se pokračování povedlo?

První příběh, který jde do kin 21. března a my ho měli možnost vidět během novinářské premiéry, sledují příběh Mirky a Jakuba. Poznali se na technoparty, po pár letech spokojeného vztahu měli dceru Emu. Poté se vzali a koupili na hypotéku dům na vesnici, kam se odstěhovali z Prahy. Potom se jim narodil syn Dan, kterého Mirka za pomoci Jakuba porodila doma. Dál nebudeme děj spoilerovat.

Co my na to?

Manželské etudy Heleny Třeštíkové byly divácky velmi oblíbené. Slavná dokumentaristka sledovala desetiletí několik manželství. Některé páry se rozvedly, jiné řešily vážné krize… Lidé tyhle příběhy milují, protože se v nich buď vidí, pokud jsou starší, nebo si říkají, že tak nechtějí dopadnout, pokud jsou mladší. Snímky nastavují zrcadlo lidským vztahům. Určitě nejeden divák si při koukání na Manželské etudy řekl, že by se v dané situaci zachoval stejně, nebo naopak úplně jinak a pak má možnost sledovat, jak to celé dopadne.

Nejinak je tomu i u nových Manželských etud, které natočila Hana Třeštíková. Konkrétně Jakuba a Mirku se svým týmem točila sedm let. Snímek je silný, protože vývoj vztahu Mirky a Jakuba je složitý. Bohužel k výsledku máme výhradu. Podle našeho názoru se ve filmu nadržovalo Mirce. Je zobrazovaná jako ta zodpovědná, kdežto Jakub je od začátku ukazován jako kluk, který neví, co zodpovědnost je. Na konci filmu navíc ani není natočeno, co k celé situaci říká, vidíme jen reakci Mirky, která je podle nás i v celém filmu točena víckrát než Jakub. Možná ona chtěla a on nechtěl, to nevíme, ale máme pocit, jako by se film snažil divákovi podsunout už od začátku, kdo je tady ten hodný a kdo ten zlý. Jenže bůhví, jak to celé bylo. Mirka je sice zodpovědná, ale taky Jakuba prudí, což sama ve snímku říká… Škoda, že film není víc neutrální, což bychom od dokumentu očekávali. Podle nás se režisérka nechala strhnout tím, že holky mají držet při sobě…