RECENZE: Thor: Ragnarok by se spíš měl jmenovat Strážci Galexie III bez Chrise Pratta

Kateřina Horáková

Další očekávaný díl megalomanské skládačky marvelovského univerza, třetí Thor s podtitulem Ragnarok, vchází do českých kin. Pokud se těšíte na charismatické vědce, temné světy a neodolatelně úlisného Lokiho, tvořícího dokonalý protipól lehce natvrdlému Thorovi, máte smůlu. Série se totiž vydala úplně jiným směrem...

Iron Man to v roce 2008 opatrně rozjel, Thor na to o tři roky později navázal a základ pro megaúspěšnou franšízu byl na světě. Svět filmových adaptací slavných komiksů Marvel je dnes už tak gigantický, že se jednotlivé postavy navzájem navštěvují ve svých filmech, ale i v souvisejících televizních seriálech a plán snímků je vypsán až do roku 2020.

Co stojí za obrovskou popularitou snímků, které by ještě před 15 lety u diváků zřejmě propadly? Iron Man s Robertem Downeym Jr. ukázal, že i akční film na základě něčeho tak „dětinsky primitivního“, jako je komiks, může mít kvalitní scénář, napínavý příběh a dokáže nabídnout špičkové herce a hvězdy třídy A. Thor s Chrisem Hemsworthem, Anthony Hopkinsem a tehdy už Oscarem oceněnou Natalií Portman to jen potvrdil, navíc tomu dodal temný háv severské mytologie.

Točit komiksy jako dramata, ve kterých občas někdo září, má nadlidskou sílu nebo skrze zuby procedí vtipnou hlášku, se pak stalo pravidlem. Hrdiny těchto filmů začal brát divák vážně, protože najednou vypadali reálněji než v animovaných předlohách, měli svoje vlastní pohnuté životní příběhy, byli skuteční. A platilo to až do Strážců galaxie.

Ti na to šli z úplně jiné strany – party idiotů a vyvrhelů, která solí jeden fór za druhým a neštítí se ničeho, duhově barevné obrázky, hravý soundtrack. Nebývalý úspěch obou dílů musel mít na další marvelovky zákonitě nějaký dopad a Thor to „schytal“ jako první.

Třetí díl ze série o severském bohu hromu s podtitulem Ragnarok totiž vypadá spíš jako další díl Strážců, jen s jiným Chrisem v hlavní roli. Ragnarok znamená „konec světa“, ten se tu ale řeší jen tak mimochodem a nakonec je stejným způsobem i odvrácen. Výraznější část filmu zabírají fóry, špičkování mezi Thorem (Chris Hemsworth) a Lokim (Tom Hiddleston), Thorem a Valkýrou (Tessa Thompson) nebo Thorem a Hulkem (Mark Ruffalo), se kterým se sexy blonďák z Asgardu musí porvat v gladiátorské aréně (které šéfuje vynikají a potrhlý Jeff Goldblum) a hlášky různé kvality, které tvoří drtivou většinu replik od první scény až do té poslední.

Od premiéry druhého dílu Thora uplynuly čtyři roky a mezitím se událo mnohé jak v našem světě, tak v tom marvelovském. Směr Marvel Universe se za tu dobu proměnil a bylo by hloupé očekávat, že Thor bude pokračovat sám v sobě. To, že se tvůrci ale jednoduše svezli na oblíbenosti Strážců, je ale druhý extrém a celý snímek tak působí dost odfláknutě. Nicméně, pokud se rozhodnete to neřešit a s přimhouřenýma očima na to přistoupit, zhruba od půlky to začne být doopravdy vtipné a budete se bavit. Jinak je to ale veliká nuda.

Hodnocení: 3 z 5 koulí

Thor: Ragnarok – trailer