Transformace hudebního průmyslu aneb Kdy jste si naposled koupili cédéčko?


Že si lze hudbu stáhnout z internetu, to není žádné tajemství. Existují dvě cesty. Zatímco té legální využívá jen 10 procent lidí, nelegálně si písničky stahuje 90 procent! Tak či onak, kompaktní disky mizí z obchodní sítě. Podívejme se na příčiny a dopady těchto změn.

Na otázku, proč se drtivá většina hudby stahuje nelegálně, lze jednoduše odpovědět jinou otázkou: Proč platit za něco, co můžu mít bez většího rizika zadarmo? Co na tom, že je to neetické, že je to v podstatě krádež? „Dělají to přece všichni,“ zní obvyklý argument, navzdory kampaním proti pirátství. Nejvíce prodávaná alba jsou zároveň nejvíce pirátsky sdílená. Zahraniční vydavatelé začínají sdílení hudby na síti chápat ne jako pouhé ztráty z prodeje, ale jako reálný stav, na kterém díky digitálnímu prodeji mohou v budoucnu vybudovat část svého zisku.

Vydavatelství mění tvář
V České republice jsou čtyři velká vydavatelství, tzv. „major“ labely, EMI, Sony Music, Universal a Warner Music, které se se současným stavem musí také nějak vypořádat. Prodej CD sice stále tvoří většinu jejich přijmů, ale je jen otázkou času, kdy tento zisk zmizí.bJe jasné, že vztah umělců s vydavatelstvím se musí výrazně změnit. Labely, kromě toho, že se zaměří na digitální prodej, se změní na jakési „PR agentury“, které se budou starat o umělce bez ohledu na to, zda právě vydávají desku. Booking, merchandise a jiný servis bude zajišťovat vydavatelství. Kontakty a spolupráce s médii zaručuje labelům efektivitu i v těchto oblastech hudebního byznysu.

V klidu jsou malá vydavatelství, zaměřující se na specifickou cílovou skupinu. To potvrzují výsledky ankety Deska roku. První tři nejprodávanější zpěváci byli Jarek Nohavica, Jiří Zmožek a Karel Gott. Důvod jejich úspěchu se nabízí. Ne že by většina posluchačů byla tak uvědomělá, ale spíše si svoje miláčky nedovede stáhnout, natož vypálit. Dalším nesporným důkazem je „plná taška Evy a Vaška“. Tato dvojice vydává jen sama sebe a v krizi se rozhodně neocitá. Zkuste si také představit publikum Evy a Vaška s mp3 přehrávači v uších!

Poslechněte si Evu a Vaška

Za vším hledej internet
Hudební průmysl prochází přirozeným vývojem. Jeho byznys byl vždy závislý na technologiích, roste s nimi. Od gramofonové desky přes magnetofonové pásky ke kompaktním diskům. Stahování z internetu je jen dalším krokem, kterému se všichni musí přizpůsobit. Hudba díky internetu již nezná hranice, náklady na její tvorbu se pomalu blíží nule. Dříve byl zlomovým bodem kariéry nadějné kapely podpis smlouvy na desku. Dnes si kvalitní nahrávku s trochou snahy uděláte doma v obýváku na počítači, a když bude kapela dobrá, popularitu si najde na síti a vydavatelství je k ničemu.

Je to pro hudbu jako takovou v podstatě dobrý trend. Více muziky se může dostat k většímu počtu posluchačů, kteří jsou tedy svobodnější ve výběru.

Radiohead: Ať každý zaplatí podle vlastní úvahy
Serverům, kde lze hudbu stahovat legálně, vévodí jednoznačně iTunes od firmy Apple. Odborníci se ale shodují, že pozice iTunes bude s rozvojem digitálního prodeje oslabovat. Konkurence poroste. Amazon.com například přichází se strategií regulace ceny s ohledem na popularitu produktu, což iTunes zatím neměl potřebu zavádět. U nás jednoznačně vede server i-legalne.cz.

Průlomovou desku, co se týče její distribuce, udělali Radiohead. Své poslední album In Rainbows vyvěsili ke stažení na internet s tím, ať každý zaplatí, kolik uzná za vhodné. Bez ohledu na zisk z prodeje jim tento krok vynesl obrovskou popularitu, jejich deska se dostala na vrchol žebříčků v USA i Velké Británii a přinesla jim také vyprodané světové turné. Nepřišli s tím sice první, nicméně je to zatím největší kapela, která ukázala ostatním, že to jde. V Česku se tímto způsobem momentálně prodává nová deska kapely Wohnout Karton veverek. Podle slov manažerky skupiny si album stáhlo už přes 30 000 lidí, průměrná cena jednoho kusu vychází na necelých sedm korun. Což není žádná sláva, ale ani propadák. Alba hudebních skupin budou mít čím dál víc reklamní charakter a to nejdůležitější je, aby se dostala k uším největšího počtu lidí. Když je nahrávka přesvědčí, přijdou na koncert, a třeba si koupí i tričko. Takhle přemýšlejí Radiohead a Wohnouti. Kdo se stále snaží vytřískat co nejvíc z prodeje CD, bojuje s větrnými mlýny. Prince v roce 1994 zavedl jiný způsob, dnes také často používaný: distribuovat album jako součást tištěného média. Pro umělce to není ekonomicky tak výhodné, ale je to elegantní způsob, jak si zajistit obrovskou reklamu.

Co si o hudebním průmysli a jeho změnách myslí třeba takový David Byrne? Čtěte tady.