V New Yorku jsme téměř neměli konkurenci, říká Nasty z BeatBurger Bandu


BeatBurger Band, to je beatbox napříč žánry. Osm členů této unikátní české skupiny používá k hudebnímu vyjádření pouze dutinu ústní. Dokážou imitovat zvuky hudebních nástrojů od bicích přes basy až po scratchování. Dnes se v rámci Koncertu na Měsíci představí divákům v pražského Paláci Akropolis. BeatBurger Band bude navíc koncem května reprezentovat Česko na světovém šampionátu v teamovém beatboxingu.

Kde vznikl počáteční impuls stvořit multivokální beatboxovou skupinu?
Cossiga:
Na začátku bylo duo beatboxerů Cossiga a Jezus. Absolutní improvizace, které končily nirvánou. V průběhu asi tří let se začaly objevovat další jména. Popravdě, oficiální vznik BBB má na svědomí Pavel Anděl, který mě oslovil, jestli bych nesložil beatboxové těleso do přímého přenosu Finále Plzeň. Bylo potřeba dát nějaký název do titulků, tak jsem tam poslal symbolický název BeatBurger Band. 

V rámci Koncertu na Měsíci se představíte v pražské Akropoli. Na co se mohou diváci těšit?
Cossiga:
Zase na něco nového. Tentokrát mimozemského, až skoro nadzemského… Moon beatin.
Nasty: Na sympatické kluky s rychlými pusami.

Poslechněte si BeatBurger Band v televizi Prima

BeatBurger Band účinkoval na různých místech po celém světě. Jaký máte nejsilnější zážitek?
C:
Pro mě to bylo asi vystoupení s Freaky Jezusem v Japonsku na EXPO 2005 a zahajovací vystoupení festivalu HAKUSHU DANCE v japonských horách na farmě Mina Tanaky. Pak vystoupení v Berlíně na počest padesáti let Evropské unie, kde jsme hráli před 250 tisíci lidí přímo v centru Berlína.
N: Pro mě zřejmě předskakování rapperovi Snoop Doggovi v Bratislavě nebo 50Centovi v Praze. 50Centa jsem tenkrát potkal na chodbě a ztuhla mi krev v žilách, jako když jsem na základní škole potkal po zvonění učitelku. (smích)

Vystupovali jste v New Yorku, ve Francii nebo Japonsku. Jak zahraniční scéna přijala české beatboxery? Je velký rozdíl mezi zahraniční a tuzemskou scénou?
N:
Ano, rozdíl tady je. V New Yorku jsme neměli téměř žádnou konkurenci a sklidili jsme úspěch. Ano, prvotní zvuky z úst zazněly právě z amerických beatboxerů, jako byl třeba Rahzel a Kenny Muhamad, ale nová šťáva hudby z pusy je právě v Evropě. Francouzští beatboxeři, to je už jiná liga! Každý z nich má své dva až čtyři exkluzivní zvuky, jaké jinde neslyšíte. To mě osobně ohromně motivuje a jsou pro mě inspirací. Celkově máme úspěch větší za hranicemi, když nepočítám místní komerční vystoupení.

Začátkem dubna jste vystupovali na americkém Trinity Hip Hop Festivalu, kde jste mimo jiné pořádali workshopy a učili veřejnost umění beatboxu. Jak taková výuka probíhá a setkala se na festivalu s ohlasem?
C:
Workshop pod mým vedením probíhal skoro stejně jako tady v Česku, kde se učení věnuju třetím rokem. Přistupuju k výuce beatboxu úplně jinak než klasičtí beatboxeři. Promakal jsem metodu, která je postavená na české abecedě, a tak jsem to taky prezentoval – za pomoci Nastyho a Jonyho Typka – i na Trinity, což mělo obrovský úspěch. Nikdy za mnou nepřišlo tolik lidí, kteří to ocenili.

Podívejte se BeatBurger Band v Trinity

Mohli byste nám přiblížit průběh Beatboxové expedice 2008, v rámci které jste v New Yorku natočili druhé české beatboxové album Hop’n’Nob?
C:
Beatboxová  expedice 2008 ve složení Jaro Cossiga, Nasty Industry, Freaky Jezus, Dowis a Kuzhell udělala za 50 dní v NYC spoustu historických beatboxových zářezů. Účast v New York Subway Series, začátek natáčení cestpopisně-hudebního dokumentu, seznamování se s beatboxovou špičkou NYC, Freaky Jezus a Nasty jako první Evropané v legendárním divadle Apollo Theatre na talent show Amateur Night, beatboxové workshopy na High Schools a v neposlední řadě natáčení mého sólového projektu, debutu Hop’n’Nob, které bylo hlavním úkolem této expedice… Takže každý z nás se mohl realizovat po svém a hledat v New Yorku své výzvy.

I letos budete Česko reprezentovat v Berlíně na světovém šampionátu v teamovém beatboxingu. Jakou formou takový šampionát probíhá?
C:
V první řadě probíhá sólo beatbox battle, to znamená soutěž jednotlivců. Battle je face to face a každý má určitý časový limit, v průběhu kterého musí ukázat to nejlepší, co umí. Porota hodnotí originalitu, přesnost rytmů, tempo, muzikálnost a nejlepší show. Na základně těchto ingrediencí vybere nejlepšího na světě. Co se týká nás, účastníme se teamového battlu, který je omezen počtem pěti lidí. Každý team má čtyřminutový set, na jehož základě porota rozhodne. Samozřejmě zákulisí takového šampionátu je neuvěřitelné – 130 beatboxerů z celého světa v jednom hotelu, to je pro nás vždycky zážitek k nezaplacení.

Jediným nástrojem, který k tvorbě hudby používáte, je pusa. Existují určité postupy, jak o svůj „nástroj“ pečovat a jako si ho v průběhu náročného koncertu nezničit?
C:
Ústní hygiena je naprostý základ, protože s aftem, oparem či bolavým zubem už toho moc neuděláte. Nejvíc „bolí“, když používáte hlasivky na basové syntetické zvuky. To je pak potřeba regenerovat a odpočívat.
N: Pečováním o pusu je třeba i trénink. Když zvuky, které bolí, budete trénovat, tak se usadí. Najdou si svoji polohu, kde nebolí a kde znějí nejlépe. Horší je, když vám instrument někdo naruší. Já hraju závodně hokej a sám vím, jak je rozladěno, když vám třeba chybí půlka jedničky (smích). Nic příjemného.

Jaké významné projekty chystá BeatBurger Band do konce roku? Nepřemýšlíte už nad další deskou?
C
: Já přemýšlím nad další, ale současně my, BBB, společně přemýšlíme nad první naší beatburgerovskou deskou.
N: Přemýšlíme nad spoustou projektů, o nichž ale mluvíme, až když se uskutečňují.

BeatBurger Band
Dech, krk, rty, tváře a jazyk, to jsou jejich nástroje. Multivokální beatboxová skupina BeatBurger Band působí na hudební scéně od roku 1995. Členy pro rok 2009 jsou Jaro Cossiga, EnDru, Nasty Industry, JonyTypek, IvanHoe, Freaky Jezus, Kid Lucky a zvukař Kuzhell. Těmto pánům se podařilo vyzdvihnout český beatbox na světovou úroveň. „Zvuky z úst“ prezentovali po celém světě, ve Spojených státech, Evropě i Japonsku. V létě budou vystupovat dokonce v Číně. U nás jsme je mohli vidět například v pořadu Pustit žilou nebo na předávání Českých lvů. Jaro Cossiga a Nasty mají také na svědomí první české beatboxové album Beat Apetit (2007). Cossigovým sólovým projektem se v roce 2008 stalo album Hop’n’Nob. Třikrát byli mistry České republiky v teamovém beatboxingu, na světovém šampionátu skončili druzí.

Témata:,