Značky, do kterých se obléká hip hop


Hiphopová pouliční móda navždy ovlivnila celý svět módy a stále je výrazným poznávacím znamením hiphopové komunity. Zakladateli nejznámějších hiphopových módních značek byli často sami hudebníci. Firmy zaznamenaly ze strany lidí o jejich oblečení velký zájem, protože v hip hopu je pozlátko hodně důležité. O jakých značkách mluvíme? Přečtěte si na Kouli.cz

FUBU
FUBUČíšník Daymond John si moc přál mít klobouk jako jedna hiphopová hvězda, a tak si ho zkusil vyrobit doma. Pak jich vyrobil víc a prodal je. A vzhledem k tomu, že velké sportovní značky se často vezly na vlně pouliční módy, rozhodl se Daymond společně s dalšími čtyřmi přáteli založit v roce 1992 oděvní značku For Us By Us, tedy „pro nás od nás“, která měla být blíže pouličnímu životu.
Slavná pětka se poté často objevovala jako motiv na oblečení. Daymond věděl, že velkou inspirací pro černošskou komunitu jsou videoklipy, proto oblečení ze začátku půjčoval, aby se v něm objevovaly hvězdy tehdejší hiphopové scény. FUBU se stala nejrychleji rostoucí módní značkou vůbec. Vyráběla džínsy, sportovní dresy, čepice. Později, když se hip hop stal velkým byznysem, začala FUBU vyrábět i kvádra a luxusní hodinky. V roce 1995 dokonce do firmy investoval korejský gigant Samsung. V současné době už není značka tak populární. Kromě toho, že má už i vlastní kolekci povlečení, se na webových stránkách http://www.fubu.com/  poslední dobou nic moc nezměnilo. Ale vzhledem k tomu, že se na internetu objevil spot z kampaně na rok 2009, FUBU PRO NÁS, pravděpodobně opět něco chystá.

Podívejte se na kampaň pro rok 2009

Roca Wear

Roca WearTuto značku založil v roce 1995 Shaw Carter (zvaný Jay-Z), veleúspěšný rapper, který má také  svůj vlastní label Roc-a-Fella Records. Firma je známá nejen výrobou celého sortimentu oblečení pro pány i dámy, ale také svou produkcí elegantních kabelek, šperků a hodinek. V dnešní době už džíny od Roca Wear nejsou tak široké a velké jako dřív. Hiphopeři, kteří byli u zrodu této značky, přeci jen trochu zestárli, a tak se musel změnit i styl oblékání. Firma stále uvádí nové kolekce a snaží se oslovovat širší spektrum lidí. Současnou tváří značky je zpěvačka  R`n`B Ciara. V roce 2007 sice Jay-Z prodal svůj podíl v Roca Wear firmě Iconix, ale nadále s ní spolupracuje, například na jejím marketingu.

Écko

EckoDesignér Marc Ecko, vlastním jménem Marc Milecofsky, začínal v 80. letech prodejem originálních triček. V roce 1993 založil vlastní značku pod názvem Écko, jejímž symbolem je nosorožec. Tato módní značka je jen jednou částí jeho podnikání. Firma Écko Enterprises má na kontě mimo jiné také počítačovou hru, vlastní parfém i časopis. Od roku 2003 je například partnerem značky G-Unit stejnojmenného klanu kolem rappera 50-Centa, které pomohla usadit se na módním trhu. Kromě kolekcí oblečení Écko Red, Écko Unltd a dalších vyrábí také skateboardové oblečení Zoo York a legendární kožené bundy Avirex. Marc Écko podporuje graffiti, uspořádal například velkou výstavu v New Yorku, a sponzoruje dětské domovy, dokonce i na Ukrajině. Pořádal také benefici na záchranu nosorožců a zoologická zahrada v San Diegu po něm potom pojmenovala mládě zvířete, které si vybral jako znak své firmy.

Chytrým tahem je také video, na kterém taguje na prezidentské letadlo Air Force One. Podívejte se:

Toto video bylo samozřejmě velmi dobře připravené. Hrálo v něm běžné letadlo upravené do podoby toho prezidentského. Svůj účel, tedy rozpoutání veřejné debaty a propagace značky Écko, ale splnilo perfektně. Écko není tak přísně hiphopové, důkazem toho je i jeho rychlé rozšíření, zejména kolekce obuvi, do běžných obchodů.

Phat Farm

PhatfarmU zrodu značky byla velká postava hudebního byznysu Russel Simmons, který založil společně s producentem Rickem Rubinem dnes už legendární vydavatelství Def Jam. V roce 1992 se tak zrodila divize Phat Fashions pojmenovaná podle slangového výrazu phat, označujícího něco skvělého a žádaného. I tato značka dokázala perfektně spojit ležérní sportovní styl s žádaným luxusem. Phat Farm je určena pro muže, na jejích stránkách najdete někdy až přehnaně bohatě zdobené ležérní oblečení, ale také knihu Russela Simmonse o tom, jak dosáhnout úspěchu a štěstí. Tento pán o tom totiž něco ví. V roce 2004 firmu Phat Farm prodal firmě Kellwood a zůstal na pozici výkonného ředitele. Firma se navíc rozšířila o značku Baby Phat určenou pro dámy, kterou má na starost Russelova žena Kimora Lee Simmons. Přesně v jejím stylu se navrhuje oblečení Baby Phat – hlavně hodně sexy  a občas trochu nevkusné. Nyní vyrábí i kolekce pro děti.

L-R-G Clothing

L-R-GNázev firmy je zkratkou pro Lifted Research Group, která se nezabývá zdaleka jen výrobou oblečení, ale také elektroniky a sportovních potřeb. V roce 1999 ji založili Jonas Bevacqua a Robert Wright, který dříve pracoval u věhlasných sportovních značek O`Neil a Quiksilver.  Dnes je asi nejaktuálnější z módních hiphopových značek a podporuje kulturu. Vydává hudební kompilace s výběrem méně známých hudebníků, které tak podporuje, a sponzoruje například i sportovce. Kdysi se L-R-G profilovala například tím, že oblékala hvězdy Kanye Westa nebo Lupe Fiasca. V roce 2005 představila také značku dámského oblečení s názvem Luxurie. Tvář jí propůjčili například zpěvačka Estelle nebo Jack Davey ze skupiny J*Davey. Nedávno značka uveřejnila na internetu záznam z focení nové jarní kolekce. Do zákulisí se podívejte tady,

Témata: