Štítek Reklama
27. 7.2009

Autobiografické drama o íránských uprchlících a lekce filmu podle Karla Vachka

  • Článek
Více článků jako tento
Motiv detailu novinky

Delegace k filmu Na chvíli svobodní - Autor fotografie: Foto: Kateřina Vítková

Co nabídl nedělní program Letní filmové školy v Uherském Hradišti? Pro diváky to rozhodně nebyl lehký výběr, opět mohli volit ze zhruba padesáti filmů a několika přednášek. Kdo už měl filmů dost, mohl večer navštívit představení Karavan Evropa Divadla Vosto5 nebo si poslechnout koncert newyorské písničkářky Suzanne Vega.

V sobotu i v neděli se publiku představil rakouský režisér íránského původu Arash T. Riahi, který je vůdčí osobností rakouských filmařů-imigrantů. Jeho hraný debut Na chvíli svobodní oficiálně zahájil festival a zmrazil publikum svojí syrovostí a autentičností. Drama líčí osudy několika íránských a kurdských skupin běženců, kteří se setkají v turecké Ankaře, kde se dlouhé měsíce ilegálně skrývají, čekají na statut uprchlíka a následný azyl v některé z evropských zemí. Zjitřené emoce ještě umocnil samotný režisér, když v následné diskuzi vyprávěl, do jaké míry je film autobiografický. Riahi poznal život uprchlíka na vlastní kůži, když jako devítiletý opustil s rodiči Írán, přes hory se na koních dostali do Turecka a odtud do vysněné demokracie v Rakousku.

Arash T. Riahi také jako dokumentarista
Včera Riahi uvedl další ze svých filmů, celovečerní dokumenty Exile Family MovieSuvenýry pana X. Druhý zmíněný snímek, který se profiluje jako autorské hledání podstaty amatérského filmu, už není tak divácky atraktivní, chvílemi dokonce nudil. Za zmínku stojí i krátké předfilmy, kterými Riahi doslova provokuje publikum. Při šestiminutovém filmu Mississippi si diváci zakrývali oči před stroboskopickým efektem neustálého střídání červenobílých geometrických tvarů a zacpávali si uši před nepříjemně sílícím zvukem. Ovšem pointa experimentu stála za všechny ty úmyslně vyvolané nepříjemnosti, možná i fyzickou bolest.

Minulost i současnost českého filmu
I příznivci českého filmu si ve včerejším programu přišli na své, a to nejen díky letošním aktuálním novinkám, jako je Na půdě Jiřího Barty nebo Muži v říji Roberta Sedláčka. V rámci retrospektivy Václava Vorlíčka si mohli připomenout Létajícího Čestmíra a komedii Pane, vy jste vdova!. Sekce „Přepisování minulosti“ nabídla například Pějme píseň dohola Ondřeje Trojana nebo Čas sluhů Ireny Pavláskové.

Podívejte se na ukázku z filmu Létající Čestmír

V jedné z učeben měl přednášku český režisér a pedagog FAMU Karel Vachek. Režisér svým osobitým způsobem, s dýmkou v ruce vyprávěl o svých filmech, které nazývá „filmovými romány“. Sám sebe považuje za filmového surrealistu a filozofa; chce diváka především donutit přemýšlet a filmy interpretovat, pohrdá tzv. lidovým uměním a také to dává patřičně najevo. Přednášku prokládal jeho producent Radim Procházka ukázkami z Vachkových filmů.

(Na Kouli si můžete přečíst recenzi koncertu Suzanne Vega.)

Fotogalerie

Mohlo by tě také zajímat

  • Článek
YouRadio

Začni poslouchat, co tě baví

iStyle
Štítek Reklama