Dobře placená procházka je moralistická pohádka, tvrdí Miloš Forman


Sobota už byla festivalovým dnem, jak má být. Pokladny v obležení téměř od úsvitu, první projekce pro ranní ptáčata už od půl deváté a čilý ruch okolo hotelu Thermal dával tušit, že 44. Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech už opravdu začal. Hlavní postavou dne byl režisér Miloš Forman. Do své rodné vlasti přijel režisér žijící v USA představit ve světové premiéře nový film Dobře placená procházka.

Miloš Forman ve spolupráci se svými syny Petrem a Matějem přetvořil původní film Dobře placená procházka z roku 1966 napřed na scénu Národního divadla, poté i do současné filmové podoby. Celý proces je spjat s tvůrčí účastí  hlavní osobnosti divadla Semafor Jiřím Suchým. A Jiří Suchý se objevuje jako herec i v tomto novém snímku; na plátně jej můžete vidět v roli pošťáka Péti.

Podívejte se na ukázku z Dobře placené procházky

Pohádka o tom, jak peníze kazí lidi
Obraz netypického filmu, který vznikl střihem záznamů několika kamer na pěti divadelních představeních, respektuje estetiku 60. let, která se tu zrcadlí zejména v kostýmech hlavních představitelů a v jevištních dekoracích. Před diváckými zraky se odvíjí hravě pojatý a jazzovými melodiemi již dávno zesnulého Jiřího Šlitra protkaný příběh o téměř rozvedených manželích Ulim a Vanilce, do jejichž života jako pověstný dues ex machine zasáhne milionářská tetička z Liverpoolu. „V šedesátých letech neměl peníze v Čechách nikdo, takže to byla opravdu pohádka. Teď to dostává nový a aktuální význam. Vlastně je to taková moralistická pohádka o tom, jak peníze kazí člověka,” s nadsázkou shrnul režisér Miloš Forman. V humorné duchu reagoval i na další otázky nejen kolem jazzové opery: „Herce jsem vybíral podle toho, kdo zrovna měl čas.“

Miloš Forman obdivuje poetiku Jiřího Suchého
Představitelka Vanilky Dáša Zázvůrková popsala pocity z průběhu práce. „Na natáčení se mi líbila rodinná atmosféra. Hlavně jsem byla ráda, že mi Matěj a Petr radili, co dělat s rukama a nohama, jak se hýbat.” Jiří Suchý se přiznal, že zpočátku tomuto projektu nedůvěřoval. „Moc jsem tomu nevěřil, ale byl jsem zvědavý. Když jsem ovšem viděl ty pěvecké sbory, tak jsem si říkal: Tak to je ta Broadway!” složil poklonu Kühnově dětskému sboru.

Podívejte se ještě na jednu ukázku z Dobře placené procházky

Miloš Forman také zavzpomínal na časy minulé, kdy jeho působení v Čechách jako emigranta sledovali socialističtí estébáci. „Nikdo není dokonalý, takže ani oni ne. Věděl jsem, že můj řidič je estébák. Ale byl to výbornej kluk. Já jsem věděl, že on ví, že já vím. A vymýšleli jsme historky do protokolů,” vypráví režisér. Zároveň ale tvrdí, že Dobře placená procházka nemá politický kontext. Je to pocta divadlu Semafor. „A to si vždy zakládalo na své apolitičnosti,“ dodal zakladatel Semaforu, autor her, textů k písním, zpěvák, herec, režisér a ředitel Jiří Suchý. Právě kvůli semaforské poetice filmu se prý bude promítat nejspíš jen v Česku. „Poetika pana Suchého tvoří víc než osmdesát procent filmu,” tvrdí Miloš Forman. A co si tento sedmasedmdesátiletý oscarový režisér osobně přeje do budoucna? „Aby v Čáslavi konečně udělali tramvaj,” střelil od boku tamní rodák.

Jiří Menzel se necudně kouká pod sukni
Dobře placená procházka nebyla jedinou světovou premiérou, se kterou se měl tu čest festival v sobotu seznámit Z úplně jiného soudku než hravý muzikál je dánské drama Potlesk režiséra Martina Pietera Zandvlieta. Snímek je syrovou a přesvědčivou sondou do života herečky They, ženy zmítané vlastními démony a závislostí na alkoholu, ženy, která se až příliš sžila s postavou Marthy z Albeeho divadelní hry Kdo se bojí Virginie Woolfové. Film je hereckým koncertem zejména Papriky Steen, představitelky hlavní role.

Aspoň stručně se sluší ještě zmínit o krátkých znělkách na začátku filmů. V jedné z nich režisér Jiří Menzel kouká necudně pod sukni mladé uklízečce. V jiné herec Andy García otevírá dveře hodně netypickým způsobem – pomáhá si Křišťálovým glóbem. Vtipné, dobře natočené… a připomínající osobnosti oceněné právě tady na festivalu.

Témata: