Abraxas dostali coververze. Poslechněte si 7 nejlepších

Hana-Slivova

Dnes vychází Tribute Abraxas, pocta jedné ze základních kapel historie tuzemského rocku. Na dvojCD se o předělávky skladeb jako Karel drogy nebere nebo Obyčejnej svět podílelo téměř třicet interpretů či kapel. Roman Jireš vybral sedm coververzí, které se podle něj povedly nejvíc.

Vybrat nejlepší předělávky z projektu Tribute Abraxas nebylo nic snadného. Všech 28 kousků je totiž většinou mnohem lepších než pokusy na tributech z 90. let (Dej mi víc … Olympic, 13 fláků od Kaťáků) a nápaditostí se řadí k povedenému předloňskému Dárečku Mňágy a Žďorp (Nejpovedenější covery: Vtipný dáreček pro Mňágu i od Mňágy).

Kapela Abraxas vedená Slávkem Jandou během své více než třicetileté kariéry koketovala s funky, hardrockem, discem, artrockem, punkem, latinou a spoustou dalších žánrů a podobně pestrý crossover nabízí i Tribute Abraxas, většínou s více (Šejk tancuje šejkTUZEX) než méně (Bez tebe je noc prázdná tmaKeks) povedenými předělávkami. Co byste tedy na cestě do rockového pravěku neměli přeslechnout?

Tata Bojs – Honza rock‘ n‘ roll star

(z alba Manéž, 1984)

Možná trochu překvapivá volba, ale elektropop od

) z třicet let staré Manéže zajímavý kontrast mezi hudbou a textem. Písnička, kterou v originále zpívá basák Michal Ditrich, bývá označována za nejlepší píseň z dob, kdy byl Abraxas bez zpěváka Miroslava Imricha. Vokál Milana Caise je někde úplně jinde, což ale v případě coveru není ani trochu na škodu.

Tata Bojs – Honza rock´n´roll star

Recode The Sublimnal – Ordinary World

(z alba Rituál, 2000)

Recode The Subliminal, nová kapela, která vznikla z pražské party

), tohle je ale největší maso.

Recode The Sublimal – Ordinary World

Sto zvířat – ZOO

(z alba Box, 1982)

Co jiného měla kapela Sto zvířat nafasovat než skladbu plnou nejrůznějších živočichů? Pamětníci cenzury však vědí, že v textu Pavla Zemana nešlo o výlet do zoologické zahrady, ale o alegorii s mnoha skrytými významy. Nová verze s přidanými dechy nic nepokazila. Působí rozverně a podle vzpomínek kapelníka Honzy Kaliny vznikala v příjemném prostředí studia Slávka Jandy, kde po nahrávání zbyla nejedna láhev od vína. "Všichni členové kapely přišli na svou frekvenci včas, ale kvůli pařbě na dvorku nikdo neodcházel," podotkl.

http://www.youtube.com/watch?v=XMA5t9qmycI

TUZEX – Šejk tancuje šejk

(z alba Štastnej blázen, 1986)

Jedním z nejmilejších překvapení projektu Tribute Abraxas je nová elektroskupina TUZEX, která vznikla spojením kapel Midi Lidi, Dva, Kazety a Monikino Kino. Podobu moderního elektronického disca dostala chytlavá pecka Šejk tancuje šejk z trochu nedoceněného alba Štastnej blázen. TUZEX se nebere moc vážně a to skladbě s nadčasovým textem Josefa Vondráška rozhodně prospělo. Kandidát na cover roku!

[soundcloud url="https://api.soundcloud.com/tracks/140396297" params="auto_play=false&hide_related=false&visual=true" width="100%" height="450" iframe="true" /]

Roman Holý – Praha-Bohumín 

(bonus na reedici alba Box, 2000)

Singl Praha-Bohumín (

do lehce exotické taneční polohy, která připomíná projekt Yandim Band, v němž vedle Jandy, Holého a dalších muzikantů na začátku 90. let působila indická zpěvačka Jaya. Píseň dokazuje žánrovou rozkročenost Slávka Jandy a mně připomíná mé první setkání s Abraxasem. Bylo to na začátku 80. let, po půlnoci na plese v pražské Lucerně a během cesty z Prahy do Bohumína posely parkety desítky sak a několik párů bot. Rodiče a pořadatelé šíleli, my taky. Každý z jiného důvodu.

Roman Holý – Praha-Bohumín

Viktor Dyk – Manéž

(z alba Manéž, 1984)

Muzikálový zpěvák Viktor Dyk má pověst rockera, kterému nevadí kvalitní pop – pro tuto kompilaci ideální kombinace, Dyka navíc se Slávkem Jandou spojuje více než podobná bradka. Zpěvák, kterého před časem Imrich označil za "muzikálového pěveckého akrobata", vystoupil na oslavách 35 let Abraxasu s písní Každý den je to jinak a na aktuálním tributu má hned tři kousky. Nejpovedenější je Manéž (

) s takřka filmovou atmosférou a osmdesátovými klávesami. Hezky to dokazuje muzikantskou i lidskou spřízněnost Dyka a Abraxasu.  

Viktor Dyk – Manéž

Midi Lidi – Země se točí dokola

(z alba Box, 1982)

Petr Marek prý desku Box objevil ve čtrnácti, kdy si oblíbil zvuk kytar a syntazátorů Abraxasu. Midi Lidi to s covery umí, viz jejich povedená účast na albu For Semafor se skvělou předělávkou Co jsem měl dnes k obědu/Co já všechno uvedu. Na tributu Abraxasu si vyhráli se skladbou Země se točí dokola, v níž použili i samply z písničky Každý den je to jinak. V předělávce šmrncnuté novou vlnou vyniká textový minimalismus bývalého bubeníka Abraxasu Ivana Pelíška.

[soundcloud url="https://api.soundcloud.com/tracks/140398721" params="auto_play=false&hide_related=false&visual=true" width="100%" height="450" iframe="true" /]

Autor je redaktor ČTK

Témata:,